Artikel

In situaties waar de standaardinterface tussen ICT-systemen niet toereikend is, biedt CG-Connect uitkomst. Van eenvoudigweg mailen met een boordcomputer tot het realiseren van complexe communicatie tussen een CRM-, plan- en boordcomputersysteem, waarbij ook de klant en meldkamer op de hoogte gehouden worden. De benodigde interfaces worden in de middleware oplossing ingericht en gerealiseerd. Maatwerk is dan niet nodig.

 TTM2014_5_36_37_ICT_CG_foto1

CG-Connect draait op een Oracle database en haalt data uit het ene systeem en converteert die naar een standaard opslag. Daarna  kunnen de gegevens worden aangeboden aan andere systemen, al dan niet verrijkt met aanvullende informatie of geconverteerd naar het vereiste formaat. “Onze oplossing zorgt voor een gestandaardiseerde manier van data-uitwisseling, zonder dat hiervoor een maatwerkkoppeling ontwikkeld hoeft te worden”, vertellen Ron Stravers en Gabriela Pereira. Beiden zijn zowel ICT-specialist als projectmanager bij Creative Gears Software Products, dat CG-Connect heeft ontwikkeld en implementeert. “De gebruiker geeft aan welke gegevens tussen welke systemen uitgewisseld moeten worden en richt CG-Connect daarop in. Dat kan hij zelf doen of in samenwerking met ons.”

In de transportsector maken inmiddels verschillende bedrijven gebruik van de oplossing, die sinds 2011 op de markt is. De eerste toepassing was het versturen van e-mail naar de CarCube boordcomputer van Trimble Transport & Logistics. Deze aanbieder adviseert CG-Connect ook voor andere complexe integraties tussen backofficesystemen en hun boordcomputers. Een voorbeeld daarvan is AB Texel. Ook communiceert CG-Connect met andere fleetmanagementsystemen, waaronder TomTom bij VissersOlie.

Toewijzen aan klant

Binnen de veevoerdivisie van AB Texel worden dagelijks zo’n 50 wagens vast ingezet voor opdrachtgever ForFarmers. “Daarbij zorgt ForFarmers zelf voor de ritplanning, het aansturen van de chauffeurs en opvolgen van de transporten”, zegt IT-manager Peter Witte. AB Texel, dat is gespecialiseerd in transport van aardappels, meel en veevoer, heeft alle 300 eigen wagens uitgerust met de CarCube. “Vanuit de boordcomputersoftware was het niet mogelijk een groep voertuigen aan te maken en zo toe te wijzen aan ForFarmers dat ze rechtstreeks vanuit het eigen TMS informatie kunnen uitwisselen met de boordcomputers in onze auto’s”, vertelt Witte. “Dat gebeurt nu via CG-Connect.”

Bij AB Texel staat CG-Connect tussen het WinSped TMS en het  boordcomputersysteem. De middleware oplossing verzorgt niet alleen de communicatie tussen WinSped en de CarCubes, maar ook tussen het Best4LogX TMS van ForFarmers en de boordcomputers in de auto’s van AB Texel die voor hen rijden. “Als gebruiker merk je daar niets van”, zegt Witte. “In beide gevallen lijkt het net of er een rechtstreekse koppeling is tussen het TMS en de boordcomputers.”

AB Texel legt in CG-Connect vast welke voertuigen voor ForFarmers rijden. “Alleen met deze groep kan ForFarmers gegevens uitwisselen of de auto’s volgen op de kaart”, licht Witte toe. ForFarmers maakt daarbij gebruik van een eigen vragenpad op de boordcomputer.

AB Texel heeft wel inzicht in wat er gebeurt met de auto’s en chauffeurs die voor ForFarmers rijden. Witte: “We kunnen de digitale tachograaf op afstand uitlezen en weten hoeveel kilometers en uren ze maken.”

Interface TomTom

Bij VissersOlie zorgt CG-Connect ervoor dat ritlijsten en orderinformatie vanuit het ERP-systeem MS Dynamics NAV worden doorgestuurd naar de TomTom navigatiesystemen in de 8 eigen vrachtwagens. De groothandel in brandstoffen, smeermiddelen en aanverwante producten bevoorraadt met 7 tankwagens de eigen tankstations, dealers en transporteurs, loonwerkers, boeren en particulieren in de regio Limburg, Zuid en Oost Brabant en Zuid Gelderland. Met een open bakwagen en smeerolie-oplegger levert VisserOlie andere producten dan brandstof.

“Rechtstreeks gegevens uitwisselen tussen MS Dynamics NAV en TomTom was niet mogelijk omdat het ERP-systeem geen GPS-coördinaten vastlegt bij de adressen. Zonder die coördinaten kan TomTom niet navigeren, dus voegt CG-Connect ze aan de orders toe”, vertelt Marcel Derks, hoofd logistiek en facilitair.

 Geocoderen

Bij VissersOlie staat CG-Connect dus tussen MS Dynamics NAV en de TomTom navigatiesystemen in de auto’s die via WEBFLEET kunnen worden gevolgd. Eerst worden orders ingevoerd in het ERP-systeem, waarin de planning ook de ritten samenstelt. Daarna gaat de rit naar CG-Connect, dat de postcodes bij de orders controleert, de geocodering eraan toevoegt en de rit doorzet naar de navigatiesystemen in de auto’s. Ook een order die gedurende de dag aan een rit wordt toegevoegd, gaat via CG-Connect naar de juiste TomTom.

TTM2014_5_36_37_ICT_CG_foto2

Derks vertelt dat tijdens de implementatie van CG-Connect bleek dat het adresbestand in het ERP-systeem danig vervuild was. “Als het systeem bij het invoeren van een nieuw afleveradres meerdere postcodes weergaf, werd er vaak willekeurig één gekozen.” Met behulp van CG-Connect is het adresbestand opgeschoond. Derks: “Is er een verkeerde postcode ingevoerd, dan stuurt CG-Connect een mail naar de planner, die het probleem oplost.”

 Retourtraject

VissersOlie implementeert momenteel ook het retourtraject: ordergegevens die de chauffeur onderweg vastlegt, geeft CG-Connect door aan MS Dynamics NAV. “In het brandstoftransport registreren we de begin- en eindstand van de kilometerteller, maar belangrijker nog, de standen van de vloeistofmeters om het aantal geleverde liters brandstof te bepalen”, vertelt Derks. “Dat doen de chauffeurs nu schriftelijk en binnenkort via hun TomTom.”

Deze data komen binnen in CG-Connect, dat controleert of de chauffeur geen onwaarschijnlijke waarde heeft ingevoerd en de gegevens klaarzet in MS Dynamics NAV. “In plaats van gegevens overtypen hoeft de administratie ze nu alleen nog te controleren en eventuele voorraadverschillen te corrigeren”, zegt Derks. “Daarna kan de facturatie starten.”

 Managementinformatie

AB Texel gaat met CG-Connect nog een stap verder dan alleen data uitwisselen. “De server van CG-Connect bevat een schat aan ruwe data, waar je via eenvoudige querys waardevolle informatie uit kunt halen”, vertelt Witte. Hij werkt hiervoor samen met CGSP. “Gabriela en Ron denken met je mee en kennen de transportbranche goed”, zegt Witte, die CG-Connect een betaalbare oplossing vindt. “Het systeem kost een paar duizend euro, plus jaarlijks zo’n 25% daarvan voor onderhoud.”

Hij bekijkt via CG-Connect onder meer het aantal gewerkte uren van de chauffeur en het aantal gereden kilometers. “Dat is in de uren-/onkostensoftware niet mogelijk omdat er dan automatisch al correcties op de uren zijn uitgevoerd”, zegt Witte. “Via CG-Connect kunnen we zien wat chauffeurs en auto’s echt doen. Ook geeft CG-Connect inzicht in de verschillen tussen de registratie van de tachograaf en de boordcomputer. Dat nemen we mee in de analyse van wat een auto werkelijk per uur en per kilometer oplevert.”

TTM2014_5_36_37_ICT_CG_foto3

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven