Ga naar hoofdinhoud

DAF XF 440 Space Cab

(NOVEMBER 2015) – Het Napoleon-syndroom is omstreden, maar wel sympathiek. De theorie dat kleintjes meer moeten knokken om op te vallen is misschien dan wel niet correct, maar het klinkt aardig. Zeker als je een dag op stap bent geweest met de MX-11 van Paccar, de kleine broer van de MX-13, zou je het bijna geloven. De MX-11 barst namelijk van het zelfvertrouwen.

Het kleine broertje, ook al zo’n underdogpositie. We kunnen aan het begin van deze test niet anders dan terugdenken aan de introductie van de Paccar MX-11 , in maart 2013 alweer. Toen werd de MX-11 gepresenteerd als motor voor de CF, en ja vooruit, de krachtigste versie kwam ook beschikbaar voor de XF. Juist die DAF staat vandaag aan de grens Nederland-Duitsland klaar, oranje als altijd. De XF is net als de CF die we eerder dit jaar testten, uitgevoerd als 2015 Edition. Bij de CF stond dat voor diverse aerodynamische aanpassingen, bij deze XF vinden we die niet. Persoonlijk vinden we het eigenlijk onprettig dat er zo groot ‘2015’ op de truck staat. Over een maand lijkt die bestickering ‘al van vorig jaar’. We noteren ook dat de XF in dit geval geen zonneklep heeft, maar wel weer een verstelbare dakspoiler. Het is slechts een van de elementen van de strategie die DAF Trucks tegenwoordig hanteert onder de slogan ‘Transport Efficiency.’

Flitsend door het ochtendzonnetje DAF heeft de stoel en het stuurwiel opgeleukt met leer in twee kleuren. Het geeft de werkplek van de chauffeur wat meer sfeer. Drie treden betekent vier stappen voor je in de Space Cab cabine bent. De MX-11 weegt 180 kg minder dan de MX-13 en dat scheelt fors bij gewichtskritisch transport. Wie niet al te lang is kan in de Space Cab gewoon rechtop staan. Adblue vullen doe je aan de linkerkant De 2015 Edition klinkt mooi, maar lijkt in 2016 al weer gedateerd Dit zijn nuttige knopjes, met onder meer functies voor het verplichte AEBS en LDWS Naast de Performance Assistent erg handig: zien hoeveel rijtijd je nog over hebt. Met het fraaie leer erop is dit een heuse captain's seat Afvalbakje, makkelijk te bereiken voor de chauffeur Koel drankje? Grijp maar in deze ruime koelkast. Ook in de Space Cab redelijk wat kastruimte boven de voorruit Mooi opbergvak Sjiek, maar niet overdreven, dit leer op het stuur Veilig op parkeerplaatsen, het DAF Night Lock De dakspoiler is voor iets meer of minder stroomlijn handmatig bij te stellen De DAF is gewoon een imposante auto om te zien Dit matras ligt heerlijk, weten we uit ervaring De ECO Mode zorgt ervoor dat het koppel van de PACCAR MX-motor in de eerste 11 versnellingen met 10% afneemt. Dat bespaart brandstof

Downsizing
In de zomer van 2013 konden we voor het eerst rijden met de Paccar MX-11 motor. Natuurlijk in de DAF CF, want daar is de MX-11 in principe voor gemaakt. Maar de hoogste vermogensklasse zou ook leverbaar worden in de XF. We herinneren ons nog de verbazing over hoe functioneel de MX-11 met 440 pk in een XF bleek, nadat we kort daarvoor de XF reden met de MX-13 met 460 pk. Heb je dat extra volume wel echt nodig, vroegen we ons toen al snel af. De MX-11 was, en is nog steeds, een exponent van de trend tot downsizing. “11 liter (of eigenlijk 10,8 liter, red.) is het meest ideale slagvolume om binnen de Euro 6-wetgeving, met single-stage turbotechnologie, vermogens van 290 tot 440 pk te realiseren. Bij de ontwikkeling van de MX-11 motor zijn we met een leeg vel papier begonnen met hoge prestaties, een laag eigen gewicht en een gunstig brandstofverbruik als belangrijkste uitgangspunten, naast uiteraard een maximale betrouwbaarheid en levensduur en een optimale voertuigbeschikbaarheid. De nieuwe MX-11 motor kent service-intervallen tot 125.000 kilometer”, zei Ron Borsboom, verantwoordelijk voor productontwikkeling bij DAF Trucks, bij de presentatie. Woorden die nog steeds van kracht zijn. De MX-11 weegt namelijk 180 kg minder dan de MX-13. De aandrijflijn van onze XF is verder eigenlijk dezelfde als die van de CF die we in het juninummer van dit jaar testten. Een extra op onze test-XF is een ZF intarder, die de DAF Engine Brake ondersteunt. Het maximum remvermogen van de intarder is 500 kW.

routetabel

Weldoordacht
Voordat we instappen, werpen we nog eenmaal een blik op de XF. Het nieuwe uiterlijk is alweer dik drie jaar oud, maar het verveelt nog geenszins. De grille geeft de DAF een potent voorkomen, de led-koplampen zien er gelikt uit. Dit design is weldoordacht en inmiddels uitgerold naar alle trucks van DAF. Wie een entree wil maken in de cabine van de XF, is daar welgeteld één trede langer mee bezig dan bij de CF. De vloer ligt ook iets hoger, maar dat zorgt er ook meteen voor dat je het gevoel hebt in een ‘grote truck’ te zitten. De MX-11 steekt een heel klein beetje de cabine in, de motortunnel is 14 cm hoog. Als we erop gaan staan, kunnen we met onze 180 cm net rechtop staan. Boven de voorruit zien we drie opbergkasten. Aan de achterkant van de cabine is er één bed geplaatst, een tweede bed is optioneel. De DAF-cabine is misschien niet helemaal nieuw, hij kan zich naar onze mening goed meten met de nieuwste cabines van andere merken. Binnenkort is er weer een echte krachtmeting in een cabinetest waar TTM.nl in participeert. Ook deze XF is voorzien van stoelen en een stuurwiel met prachtig two-tone leer, in zogeheten ‘Copper-Brown’ en met dubbele stikwerkaccenten. Het ziet er prachtig uit, zeker op het stuur, waar het leer geperforeerd is. Op warme dagen houden zowel chauffeur als bijrijder een koele rug, want beide stoelen zijn voorzien van actieve ventilatie. Ze zijn bovendien uitstekend in te stellen. Het prachtige leer is trouwens optioneel, maar wel het overwegen waard. Natuurlijk is deze Space Cab cabine wat minder hoog dan de Super Space Cab, maar het is zeker geen straf om in deze mate van comfort rond te rijden.  

vergelijkingstabel

Airco uit
Over rijden gesproken, laten we dat eindelijk maar eens gaan doen. Het is erg warm op onze testdag, en DAF wil omwille van het spectabelverbruik de airco uit laten. Of dat representatief is voor de gemiddelde rit, laten we maar even in het midden. Een beetje warm is het dus wel in de cabine, maar de stoelventilatie brengt verlichting. De MX-11 laat zich net als eerder in de CF in combinatie met de AS Tronic twaalfgangs automaat kennen als een bijzonder prettige aandrijflijn. Alle moderne efficiencytools werken daar aan mee. EcoRoll bijvoorbeeld is nog voordat we bij Oberhausen zijn al een paar keer ingeschakeld, waarbij de meter van de toerenteller terugvalt naar 600 t/min. Ook zonder EcoRoll is het overigens aangenaam stil in de cabine, de decibelmeter blijft steken op 64. Op het meer heuvelachtige gedeelte van onze testroute bewijst Predictive Cruise Control, afkomstig van VDO Continental, zijn waarde. Er wordt op basis van gps en software heel precies, optimaal eigenlijk, geschakeld door de AS Tronic. Dat gebeurt volgens een strategie die de chauffeur soms wat vreemd voorkomt, maar hier blijkt dat de software slimmer is dan de chauffeur. PCC laat de bak soms doorrijden in een lagere of hogere versnelling dan je zelf zou inleggen, waardoor de MX-11 soms een kleine brom laat horen. Bergafwaarts merken we dat de intarder eerst aan het werk gaat en dat dan pas de DEB erbij komt. De systemen vullen elkaar prima aan. Desondanks vragen we ons af of de intarder echt nodig is. Op de CF die we reden zat alleen een motorrem en dat bleek voldoende.

Naar Amerika
Door Duitsland en op weg terug naar Nederland blijkt de XF een hele fijne truck om mee te rijden. Moderne technologie helpt de chauffeur om zo optimaal mogelijk te rijden. Wie twijfelt of dat wel zo is, kan zich achter het stuur altijd laten helpen door de Performance Assisent, echt een handige tool. Terug aan de grens zijn we natuurlijk wel heel erg benieuwd naar het verbruik. In welke mate verschilt dat van dat van de CF met 440 pk? Weinig, zo blijkt. Had de CF 27,4 liter diesel op 100 km nodig, de XF verbruikt met 27,8 liter op 100 km slechts marginaal meer. Het AdBlue-verbruik van de XF blijft met 0,9 liter op 100 km mooi binnen de perken. Prima resultaten dus. Paccar is zelf ook overtuigd van de MX-11, want het haalt de motor naar Amerika voor gebruik in de Kenworth en Peterbilt trucks. Wie in Nederland of Europa met de MX-11 met 440 pk aan de slag wil kan er dus naar keuze een CF of XF omheen laten bouwen. Welke truck het meest geschikt is, moet u zelf bepalen aan de hand van inzet en individuele wensen.

Foto’s: Jan Lieftink

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van november 2015. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

 

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer