Nieuws

“Elk vraagtekentje in de tachograafadministratie kost 4400 euro. Maar hoe voorkom je dat er ‘gaten’ in de administratie van de digitale tachograaf staan?” Dat was het centrale thema tijdens de eerste ontbijtsessie over dit onderwerp die De Jong Telematica uit Leiden organiseerde voor ondernemers in het transport. Een geanimeerde en zeer informatieve bijeenkomst waar door TLN tachograafexpert Erik Busser de problemen haarfijn uit de doeken gedaan werden. Want wie het probleem goed in beeld heeft, kan gericht werken aan oplossingen.

Dat is in veel gevallen geen overbodige luxe. Er vanuit gaande dat iedereen te goeder trouw met de tachograaf omgaat, zorgen alleen al de top 3 fouten bij de rij- en rusttijden en de dagelijkse rust, de top 3 bij het bedienen van de tachograaf en de top 3 ‘overige fouten’ voor een ongelooflijke bult overtredingen.

Zoveel, volgens Erik Busser, dat ILT niet eens meer verder zoekt omdat daarmee het gemaximeerde boetebedrag bij een eerste controle al ruimschoots bereikt wordt. “Iedereen die met TIS-Web van VDO werkt, kent de rode bolletjes van het ‘hiaten en conflicten voertuig” scherm. En elk bolletje is gegarandeerd kassa want ILT kan tot 52 weken terugkijken.”

Niet opzettelijk
“Wat het meest voorkomt, zijn de zonden tegen de rij- en rusttijden. Die zijn doorgaans niet opzettelijk maar als gevolg van slordigheid en onwetendheid. Op 4,5 uur rijden mag je óf 15+30 of 45 minuten rusten. Maar als je dat niet heel precies doet, met liefst minimaal één minuut langer dan nodig is, loop je de gerede kans dat de tachograaf geen rust schrijft en je dus volgens het kastje niet 4,5 maar 9 uur ononderbroken gereden hebt. Daar komen ook die koppen in de Telegraaf vandaan. ‘Chauffeur zit 2,5 dag onafgebroken achter het stuur.’ Dat is niet zo, maar zo staat het wel geregistreerd.”

Een échte instinker komt volgens Busser veel voor bij distributiebedrijven waar de voertuigen in de nacht worden voorgeladen. “Als de chauffeur zijn kaart in de tachograaf laat zitten, noteert die bij een verplaatsing van het voertuig dat de rusttijd onderbroken is. De chauffeur weet van niets. Maar zit volgens zijn tachograaf plotseling wel héél veel langer achter het stuur.

Zonder kaart
Rijden zonder kaart komt ook heel veel voor. “In geval van de distributie zie je daar een patroon: een medewerker verplaatst even een voertuig. Maar we zien ook geregeld dat er meer dan een uur aan een stuk zonder kaart gereden wordt. Dan moet je wel een heel groot warehouse hebben… En iedere minuut zonder kaart is goed voor 4.400 euro. Bovendien zijn de mogelijkheden voor out of Scope maar zeer beperkt.”

Ook veel fouten ontstaan omdat de chauffeur niet na het beëindigen van werkdag op de tachograaf met de landcode afsluit. “Dat komt veel voor bij chauffeurs die de kaart de hele week in de tachograaf hebben zitten.” Met die manuele invoer is sowieso veel mis. “De wet wil (zeker nu sinds maart 2015 het patronaal attest is afgeschaft) dat de hele tijdlijn helemaal dichtgetimmerd is en dat is nog best een uitdaging. Daarvoor moeten alle voertuiggegevens, de M-data, overeenkomen met gegevens uit de chauffeurspas, de C-data. Een chauffeur die een paar dagen niet gereden heeft, moet die tijd in de tachograaf verantwoorden. Maar meestal drukt de chauffeur gewoon een aantal maal op OK en dat is het dan. Daarmee aangevend dat hij in de tussenliggende rijperioden gerust heeft. Maar hij kan ook elders gewerkt hebben. Of de auto hebben laten staan en met de Caddy naar het bedrijf gereden zijn. Een ander probleem is dat de tachograaf na de kaartinvoer maar één minuut om manuele invoer blijft vragen. Een chauffeur die de kaart er in doet en aansluitend eerst zijn cabine op orde brengt is dus te laat om nog iets in te voeren. Dan staat de tachograaf inmiddels op rijden maar kan er wel een gat zijn. De distributie laat de tachograaf meestal zo instellen dat die op werk blijft staan als de chauffeur het contact uitzet. Terecht. De chauffeur levert dan goederen en af en dat is werk. Maar dus moet de chauffeur voor zijn pauze dan niet vergeten dat actief in te voeren op de tachograaf. En daar gaat het veel mis.”

Demo ook aanmelden
Nog veel vaker gaat het volgens Busser fout bij het inzetten van huurauto’s, demo’s en springers. Wie meldt een demo aan met de bedrijfskaart en download na afloop van de inzet het massageheugen? Maar de chauffeur heeft wel netjes zijn kaart ingevoerd en daarop staat ook het kenteken van die auto. Omgekeerd gebeurt ook: Opa springt nog even voor een dagje bij. Maar wordt die kaart wel gedownload?Volgens Busser is er voor al deze perikelen maar één oplossing. “Je moet er bovenop zitten en de chauffeurs zodanig (laten) trainen en informeren dat ze het goed doen. En helemaal goed zal het nooit gaan.”

25.000 euro boete
Hoe hard fout het kan gaan, bleek vervolgens uit het verhaal van Wilco den Breejen. Zijn groothandel in grondproducten dreigt een boete van 25.000 euro te krijgen nadat het ILT voor een controle de administratie doornam. Geen enkele van de 44 chauffeurs komt zelfs maar bij benadering aan de maximale arbeidstijd. Vooral de verkeerde verdeling tussen de rij- en rusttijden leverde een stroom overtredingen op. In de bouw schaften ze een half uur. De chauffeur die ook in die bouwstroom mee moet, dus ook. Maar 30 in plaats van 45 minuten rust, wordt stevig afgestraft door de digitale tachograaf. Den Breejen vindt de boete niet terecht en gaat in beroep. “Trucks rijden is niet onze core business. We hebben niet bewust gefraudeerd en er niets extra mee verdiend. Het enige is dat wij als groothandel, niet genoeg focus gehad hebben op de rij- en rusttijdenwet. Maar we zijn niet maatschappelijk noch verkeerstechnisch onverantwoordelijk bezig geweest.” Maar of dat voldoende verweer is bij de rechter?”

Duidelijk is dat het beheren van vooral het juist toepassen van de digitale tachograaf een vak op zich is geworden. “Bij een eerste bedrijfscontrole gaat ILT alleen voor de heel belangrijke inbreuken en is de boete gemaximeerd. Afhankelijk van het aantal chauffeurs is dat een bedrag tussen maximaal 20.500 en maximaal 82.000 euro. Maar bij een tweede controle na een eerste gaat ILT ook op zoek naar de belangrijke inbreuken en is al geen maximum aan de boete en bij een derde controle gaat werkelijk alles door de mangel”, aldus Busser.

Versnelde scan
Wie zich nu niet zeker voelt, kan of bij TLN of bij een tachograafleverancier zoals De Jong Telematica een versnelde scan aanvragen. “Behalve veel voorlichting geven zoals met deze ontbijtsessies doen wij dat heel veel”, aldus Tom Burgers van De Jong Telematica op de vraag van TTM.nl wat een ondernemer het beste kan doen. “Dan weet een vervoerder waar het verkeerd gaat en kunnen we samen een plan van aanpak opstellen. Wij maken dan een rapport met alle noodzakelijk stappen om onnodige overtredingen en het ontbreken van data te voorkomen.  Veel bedrijven kunnen best een steuntje gebruiken bij bijvoorbeeld het trainen van hun chauffeurs. Maar wij kunnen ook de invoer van alle gegevens veel makkelijker maken, het proces automatiseren en ook wijzen op de vele mogelijkheden om snel overzicht te krijgen. Daarnaast hebben we onze VDO App waarmee een chauffeur de handmatige invoer veel makkelijker vanaf hun smartphone kan doen. Want nogmaals, wie het probleem kent, kan werken aan een oplossing.”

Voor ondernemers die meer over dit onderwerp willen weten, is er dit jaar nog een ontbijtsessie op 28 juni en een in september. Klik hier voor meer informatie of inschrijving.

Tekst & Foto’s: Bert Roozendaal

 

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven