Artikel

Iveco gelooft in LNG

Iveco presenteerde op de BedrijfsautoRAI zijn Euro 6 motor, maar liet bij de officiele presentatie van haar nieuws de schijnwerpers vooral schijnen op de Stralis LNG Natural Power. Iveco zet stevig in op het uitbouwen van de mogelijkheden van LNG voor het wegtransport.
Iveco Stralis LNGOm dat kracht bij te zetten waren uit Turijn Alessandro Mortali en Domenico Gostoli van de truckfabrikant afgereisd. “Wij committeren ons aan de verbetering van CNG en LNG gebruik in trucks, en vooral in een transitie van CNG naar LNG”, aldus Mortali. Volgens de Italianen is de Stralis LNG niet alleen schoner dan Euro 6, de gebruikskosten zijn ook nog eens 50 procent lager dan bij diesel. Het geluid ligt daarbij vijftig tot 75 procent lager dan diesel. De aanschafprijs van een Stralis LNG ligt 15 tot 20 procent hoger dan die van een diesel-Stralis, maar volgens Iveco is de terugverdientijd met de lage brandstofkosten dik in orde.
Iveco LNG De op de BedrijfsautoRAI gepresenteerde Stralis is vooral geschikt voor middellang distributiewerk. Coca Cola rijdt bijvoorbeeld tussen Dongen en Gent en haalt een actieradius van ongeveer 1000 km, gebaseerd op eerst de grote LNG-tank (rechts in het chassis) en de CNG-tanks (links in het chassis). De motor in de Stralis LNG is een Cursor 8. Voor echt lange-afstandstransport wordt er ook een Cursor 13 klaargemaakt voor gebruik met LNG. Ook aan een 6×2 vrachtwagen met LNG wordt gedacht, aldus Mortali en Gostoli.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>