Artikel

(NOVEMBER 2004) – Bij het vernieuwen van de cabine luisterde Scania meer dan ooit naar de wensen van de chauffeur. Maar ook het belang van de transportondernemer is niet uit het oog verloren. Zo was een besparing op het brandstofverbruik tot 3 procent één van de ontwikkelingsdoelstellingen. TTM testte de nieuwe R serie met de 500 pk versie van de V8.

Aantrekkelijke auto voor ondernemer én chauffeur
 

Liever hadden we de nieuwe 420 pk Euro 4 motor gehad maar die was helaas nog niet voor een test beschikbaar. De nieuwe R met de V8 was tweede keuze,alhoewel menig chauffeur daar anders over zal denken. Binnen het V8-pro-gramma werd de 480 opgewaardeerd tot500 pk, daarboven is er nog een 580 pk versie. Er werden twee testritten gemaakt. De eerste in een R500 met Topline-cabine en Opticruise, de tweede een R500 met de nieuwe middelhoge cabine en een handgeschakelde bak. Zoals we al eerder in TTM schreven heeft Scania op het gebied van productontwikkeling een nieuwe strategie gekozen. Kern daarbij is dat men niet meer in één keer alles vernieuwt, maar de afzonderlijke hoofdcomponenten successievelijk onder handen neemt. Zo is bij de nieuwe R-serie zo ongeveer alles vernieuwd, uitgezonderd motor en aandrijflijn. Alle motoren, transmissies en assen zijn ongewijzigd, behalve de 430 pk 12 liter motoren die er nu in Euro 4 versie zijn. De door Scania geclaimde verbetering van het brandstofverbruik tot 3 procent komt dan ook voor rekening van de betere aerodynamica van de cabine, gewichtbesparingen en verbeterde regeling van allerlei elektronisch gestuurde hulpsystemen.
Om maar met laatsgenoemde zaken te beginnen: door de juiste specificaties te kiezen kan een gewichtsbesparing van 270 kg worden bereikt. Een lichter gewicht kan worden bereikt door de vierbalgs luchtvering te kiezen in plaats van twee balgen, een lichte schotel en chassisbalken van een sterkere staalsoort, maar wel met dunnere flenzen. Wat de elektronische regelingen betreft kan de elektronisch geregelde koelventilator worden genoemd, maar daarvoor moet wel extra worden betaald. Onze geteste R-serie met Topline/cavine had deze gewichtsbesparende voorzieningen niet en woog derhalve 7760 kg. De tweede R-serie die we testten was daar wel mee uitgerust en die had bovendien de nieuwe HighLine-cabine die lichter is dan de Topline. Die kwam uit op een eigen gewicht van 7450 kg. Tegelijk met de introductie van de R-serie lanceerde Scania een nieuwe type-aanduiding. Onze testtruck was een R 500 LA 4x2MNA. R wil zeggen de hoge, internationale cabine. De L staat voor internationaal vervoer en de A voor trekker. M is ‘medium duty’ terwijl de N voor de normale framehoogte staat. De A ten slotte betekent dat de wagen voor blad- en achter luchtgeveerd is.  

Bed naar achteren
In de nieuwe Topline bevinden de bedden zich tegen de achterwand, zodat boven de voorruit plaats is voor opbergruimte. Die bestaat uit drie afsluitbare kasten met daaronder drie open aflegbakken. Bij de 20 cm lagere, middelhoge cabine zijn daarvan helaas alleen de open aflegbakken overgebleven. Onder de open aflegbakken bevindt zich aan chauffeurszijde een hangende console waarin plaats is voor een elektronische tachograaf, CB en een derde apparaat zoals een Maut OBU. In de opbergruimte zit ook een schrijfplank die voor gebruik op het stuur kan worden gelegd. Het dashboard heeft nog steeds de zelfde gebogen vorm maar is wel geheel nieuw gestyleerd en bevat een nieuw LCD-scherm met informatie voor de chauffeur. De tweede Scania die TTM testte was voorzien van een groot draaibaar lcd-scherm dat tijdens de rit allerlei voertuig- of routegegevens weergeeft, maar dat ook kan worden gebruikt voor het bekijken van films tijdens wachttijden. Belangrijke vernieuwing is verder dat de bediening van de Opticruise is gecombineerd met die van de retarder in één pook die op de stuurkolom zit. De pook draait trouwens met het stuur mee. De vloer rechts van de chauffeur is dus ge- heel vrij en maakt doorloop vanaf de stoel naar de motortunnel mogelijk. De andere Scania was voorzien van een handgeschakelde bak. De pook is achter opklapbaar zodat ook daar min of meer vrije doorloop mogelijk is. Overigens is de ruimte naast de stoel ook groot genoeg om een koffiezetapparaat neer te zetten. Op het dashboard zelf is daar geen ruimte voor. Beers voert in haar accessoireprogramma wel een voor dat doel ontwikkeld opzetplateau. Ook het naar voren klappen van het stuur maakt doorloop vanaf de chauffeursstoel naar de motortunnel makkelijker. De ruimte boven de motortunnel is bij beide cabineversies voldoende om zich staand om te kleden. Om daarna in het bovenste bed te klimmen.

Voor de specifieke testuitslagen kunt u deze pdf bekijken:

 Test-Scania-R-500-Topline.

 

Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergrote versie.

Bekijk Gallerij

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>