Ga naar hoofdinhoud

Test Renault Trucks T 430 4×2 Euro 6 Sleepercab

(OKTOBER 2014) – Renault Trucks presenteerde in 2013 vol trots haar nieuwe T-serie: de opvolger van de Magnum (en deels de Premium). Het was voor het eerst sinds lange tijd dat Renault een nieuwe langeafstandstruck presenteerde. Met succes, want de T is de kersverse International Truck of the Year 2015. Hoe brengt deze winnaar het er vanaf op onze internationale testroute?

11 juni 2013. Lang leefde Renault Trucks toe naar die datum, want toen werd in Lyon het doek getrokken van een geheel nieuw Euro 6-gamma. Alle Renault-trucks werden vernieuwd. Ster van de avond: de T, de langeafstandstruck. Echt heel wat anders dan de Magnum en ook de Premium, dat hebben we sindsdien vaak genoeg kunnen zien. En ook nu, aan het begin van deze test, wordt dat weer duidelijk. Staand recht voor de T zien we dat ontwerper Hervé Bertrand zich heeft uitgeleefd op deze truck. De lijnen zijn anders dan bij andere trucks, er zit een A-vorm in de grille verwerkt. Als we naar de onderzijde van de voorzijde kijken, zien we veel, heel veel kunststof. Het is niet voor niets dat de term ‘Plastic Fantastic’ ons die dag in juni 2013 te binnen schoot. Maar goed, het ziet er wel apart uit en op borsthoogte begint dan eindelijk het plaatwerk, waar je overigens zeer goed je bedrijfsnaam op kwijt kunt. We mogen de zeer fraaie koplampen niet onvermeld laten. Het zijn, compleet met dagrijverlichting en lampen in de deflectors, ware kunststukjes. Onze testtruck is voorzien van de op één na grootste slaapcabine. Op het dak zit een forse spoiler.

Renault T: de International Truck of the Year 2015! De Sleepercab is de kleinste (als je daarvan spreken wilt) cabine verkrijgbaar op de T Leer in combinatie met hard plastic: de cockpit is comfortabel, eigenzinnig en eigentijds. De motortunnel mag dan wel 20 cm hoog zijn, dan nog blijft er voldoende ruimte over om als volwassen kerel rechtop te kunnen staan. Het onderste bed is comfortabel, het bovenste bed is deels om te klappen om bagage goed op te kunnen bergen. Boven de voorruit is voldoende bergruimte te vinden. Het instrumentendisplay is prachtig uitgevoerd en toonaangevend in de truckindustrie.

Achter de Renault hangt een bijzondere trailer: een Frappa FT1-CX van Franse makelij. De trailer is voorzien van tal van aerodynamische voorzieningen die het brandstofverbruik van een combinatie met wel vier procent naar beneden kunnen krijgen. Zeker een interessante combinatie met de Renault T, want die wordt door Renault Trucks alsmaar gepresenteerd als een ‘Profit Center’, een middel om geld mee te verdienen. Dat moet de hedendaagse transporteur als muziek in de oren klinken. Hoog tijd om aan boord van de T te klimmen.

routetabel

Leer
In vier stappen van 41, 35, nog een keer 35 en 23 centimeter komen we op de 144 cm hoog gelegen cabinevloer. Daar gaan we meteen zitten op de bijzonder fijn zittende, goed verstelbare en met mooi bruin leer beklede Recaro-stoel. De rode veiligheidsgordel is misschien niet ieders smaak, maar het contrasteert wel mooi. Leer treffen we ook aan op het stuur. Dat stuur is goed te verstellen, maar de knop daarvoor zit rechts onder het stuur, op een niet makkelijk bereikbare plek. Op het stuur zitten knoppen voor cruise control en telefoonbediening, onder het stuur zit links de bedieningsknop voor de cruise control, en rechts een scrollwheel om het menu van de boordcomputer te bedienen. Alle functies zijn prima te zien in het futuristisch uitziende 7 inch display in het paneel achter het stuur. Aan de stuurkolom is het druk. Links de hendel voor richtingaanwijzer en ruitenwisser, rechts de hendel voor de bediening van de Optidriver-automaat, de hendel voor de Optibrake/retarder en ook nog de bediening van de audio. Alle bedieningselementen in het dashboard zijn goed te bereiken. Opvallend hightech is de elektronische parkeerrem. Bij stilstand is die te deactiveren door even het gaspedaal aan te raken. In het instrumentencluster rechts zit ook de knop om de cruise control te activeren. Dat is toch wat vreemd. De cruise control aanzetten doe je met een knop rechts, de snelheid instellen met een knop onder het stuur en resetten of ‘off’ gaat met knoppen op het stuur. Het materiaal van het dashboard is tamelijk hard, maar de bouwkwaliteit is goed en gerammel horen we niet tijdens de rit. Als we gaan staan is dat op de 20 cm hoge motortunnel. Met een stahoogte van 188 cm kunnen we echter prima rechtop staan en is zelfs het dakluik nog goed te bedienen. Het doet de vraag rijzen of je echt een High Sleeper Cab – met vlakke vloer – nodig hebt. De bergruimte in de cabine is ruim voldoende. De onderste bed is uit te schuiven tot 80 cm breed, de matras is tamelijk stevig. Mooi is de op te klappen rand van het bovenste bed, dat zo kan worden gebruikt om tassen of andere bagage kwijt te kunnen. Als er geslapen wordt, biedt het gordijn veel verduistering èn het houdt eventueel zonlicht tegen door een alu-coating aan de buitenzijde.

vergelijkingstabel

EcoMode
Renault Trucks is nauw gelieerd aan Volvo Trucks en daarom zitten er ook op deze T-serie veel onderdelen van Volvo-vrachtwagens. Niet eens zozeer in de cabine, maar wel onderhuids. Het is een publiek geheim dat alles wat onder de cabine en aan het chassis zit van Volvo afkomstig is. Is dat erg? Nee, het is niet bijster origineel natuurlijk, maar zo gaat het nu eenmaal in de huidige auto-industrie. De DTI 11-motor in deze Renault spectabelkomt dus van Volvo. Hij levert 430 pk en heeft een koppel van 2.040 Nm dat al beschikbaar is vanaf 950 toeren. De 12-gangs Optidriver-automaat blijkt een prima koppel met de DTI 11, al komt ook de bak van Volvo. Maar de software is wel helemaal afgesteld op de Renault, en dat is te merken. De auto gedraagt zich erg netjes. EcoMode hebben we ingesteld voordat we wegreden. Dat systeem beheerst bij het rijden heuvel op en heuvel af de minimum- en maximumsnelheid die de T rijdt, en die hij zelf beheerst door toepassing van de Optibrake-motorrem. Die Optibrake levert overigens 303 kW bij 2.300 omw./min. en werkt door de combinatie van de uitlaatrem met de compressierem op de kleppen, gekoppeld met de bedrijfsrem. Ook de optionele Voith hydraulische retarder (450 kW – 3250 Nm) levert nog een bijdrage. Wij kiezen in EcoMode het zogeheten EcoLevel 2, volgens Renault het beste compromis tussen snelheid en verbruik. Onderweg naar Oberhausen kunnen we op het niet optimale Duitse asfalt de wegligging van de T goed uitproberen. Die is prima, maar dat komt natuurlijk ook doordat deze testauto luchtvering op de vooras heeft. Op de wat drukkere gedeelten van onze testroute komt de werking van Adaptive Cruise Control goed tot uiting. Als er wat welving in de weg zit, komt Optiroll ook al snel in werking: er verschijnt een E+ in het display waar normaal de versnelling wordt aangegeven, de toeren vallen terug naar 500 t/min en de T maakt optimaal gebruik van de bewegingsenergie van de combinatie. ACC en Optiroll samen lijken de ideale voorzet om een systeem als Volvo’s I-See te implementeren. Zo ver is het nog niet, maar Renault werkt er hard aan, zo is ons verzekerd. Op de terugweg naar Nederland draait de DTI 11 kalm zijn toeren, circa 1.200 toeren bij 85 km/u.

Familietrekjes
Bij de pomp staan we met interesse te kijken hoeveel diesel er in de 450 liter grote tank verdwijnt. We komen uit op een gemiddeld verbruik (exclusief het Bundesstrasse-gedeelte) van 29,3 liter op 100 km. Dat is netjes, maar ook niet meer dan dat. De directe concurrentie, kijk er onze tabel op deze pagina maar op na, scoort toch iets beter. De Renault rijdt zo soepel en is zo gemakkelijk te bedienen, dat makkelijk de verwachting ontstaat dat het verbruik ook wel top zal zijn. Dat is niet zo, en dat is misschien ook wel te wijten aan de gebruikte techniek van Volvo. Ook de FH is momenteel in verbruikstests nogal dorstig. Het Adblue-verbruik van de T is net als bij de FH aan de hoge kant. Natuurlijk kan de Renault T zoals de Franse truckfabrikant graag wil ‘een Profit Center’ zijn, maar dan moeten er voorlopig wel kosten bespaard worden op andere zaken. Goed nieuws is overigens nog wel dat Renault voor de T een geheel nieuw Optifuel-programma klaar heeft staan. Dat zou een goed instrument kunnen zijn om iets efficiënter met de brandstof om te gaan. Het iets mindere verbruik neemt overigens niet weg dat Renault met deze T een toptruck neerzet, die in veel aspecten zijn concurrenten op zijn minst evenaart en niet voor niets Truck of the Year 2015 is geworden. Met deze testresultaten èn de trofee maakt Renault een uitstekende comeback in dit segment, en je mag zelfs voorzichtig spreken van een Franse revolutie.

Foto’s: Jan Lieftink

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van oktober 2014. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

 

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer