Nieuws

Scania en Transport en Logistiek Nederland hebben maandag voor het eerst in Nederland met een konvooi van autonoom rijdende vrachtauto’s gereden. Dat gebeurde in het gezelschap van minister Schultz van Haegen in de omgeving van Zwolle, op de A28.

Nu klimt de minister wel eens vaker aan boord van een truck, maar dit keer was het helemaal passend. Zij verleende namelijk eind januari  de toestemming om de wetgeving zo te wijzigen dat grootschalige testen mogelijk zijn. Dat is een schot in de roos, want inmiddels zijn er al vier aanvragen voor proefprojecten, vertelde de minister. “Zowel met vrachtwagens als personenauto’s. Ik verwelkom ze met open armen omdat ik het belangrijk vind dat we verschillende technieken een kans moeten geven”, aldus de minister.

Scania regelde de techniek voor de demonstratie rondom Zwolle, het is nu aan andere partijen om de best mogelijke omstandigheden voor platooning te bewerkstelligen. “We moeten voorkomen dat ieder land verschillende eisen gaat stellen aan de auto-industrie. Daarom wil ik dat we de nieuwe praktijkervaringen ook delen met andere koplopers, zoals Duitsland en Zweden. Op die manier kunnen we tot een gezamenlijke internationale agenda komen voor innovatieve mobiliteit. Het Europees voorzitterschap van Nederland in de eerste helft van 2016 is een goede gelegenheid om dit onderwerp bij de kop te pakken.”

Bij een konvooi autonoom rijdende vrachtauto’s, ook bekend onder de Engelse naam platooning, of gekoppeld rijden, rijden vrachtauto’s die elektronisch aan elkaar gekoppeld zijn achter elkaar. De voorste vrachtauto fungeert als leider voor de andere voertuigen. Totdat zij aansluiten bij de platoon, bestuurt iedere chauffeur zelfstandig zijn voertuig. Remt de eerste vrachtauto in de platoon af, dan remmen alle vrachtauto’s real-time met dezelfde dosering af. Wanneer een nieuwe truck een platoon nadert of invoegt dan wordt er automatisch contact gemaakt met de andere vrachtwagens. De techniek die nodig is voor platooning is grotendeels gebaseerd op Adaptive Cruise Control (het wordt geactiveerd met de ACC-knop op het stuur), een Emergency Brake System en systemen voor onderlinge communicatie. Controle van het stuur is er nog niet bij. Daar werkt Scania wel aan, dus ook dat is binnenkort mogelijk. Dan kan de chauffeur, zoals we al zagen bij de Future Truck van Mercedes-Benz, iets anders gaan doen terwijl de truck rijdt. De chauffeur heeft echter altijd de controle over zijn eigen wagen. Hij kan altijd beslissen een konvooi te verlaten en zelfstandig te gaan rijden. Scania benadrukte dan ook dat de demo in Zwolle een start is, en dat het systeem nog gefinetuned moet worden.

Nederland lijkt een gidsland als het gaat om innovatieve mobiliteit. Dat is al lang zo, want Nederland ging ook voorop bij de ingebruikname van de LZV. De ambitie om die in heel Europa geaccepteerd te krijgen wordt al lang tegengewerkt door diverse belangengroepen, die veel invloed hebben op Europese beleidsmakers. Gaat platooning niet eenzelfde toekomst tegemoet als de ecocombi? CDA-europarlementariër Wim van de Camp denkt van niet: “De LZV zien politici als bedreiging voor dorpen en voor de werkgelegenheid onder chauffeurs. Grotendeels onzin natuurlijk, maar ik denk dat platooning als minder bedreigend wordt gezien. Het is gekoppeld aan ITS, waar Europa veel interesse voor heeft. En omdat er met de beoogde brandstofbesparing ook het etiket ‘sustainability’ op geplakt kan worden, schat ik de acceptatiegraad hoger in dan die van de LZV. Die moet ook nog eens knokken tegen verdedigers van andere modaliteiten. Daar heeft een konvooi trucks geen last van.”

Lees meer over de Scania/TLN platooning demo in een van de komende nummers van TTM.nl

2 reacties op “Foto’s + VIDEO: Scania als eerste in NL met platooning

  1. LG schreef:

    Weer een studie van weggegooid geld,
    in praktijk werkt dit totaal niet,
    tenzij al het verkeer ook zo werkt…

    De controle moet door de weg zelf geregeld worden…. ,
    kom je op de weg, neemt hij je deze via een gps systeem controle over je voertuig totdat je er zelf af moet…
    Een link met je van te voren ingestelde adres via een navigatiesysteem tom tom live zou hier mooi bijwerken……
    Doe jullie profijt er mee…met deze info…

  2. Frank schreef:

    Heet dit systeem niet gewoon adaptive cruise control ? Of een verbeterde versie hiervan ?
    Autonoom rijdende vrachtwagen, maar wel zelf moeten sturen, dat klinkt als een contradictie !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven