Nieuws

Iveco Eurocargo International Truck-of-the-Year 2016

De Iveco Eurocargo is dinsdagavond, voorafgaand aan de vakbeurs Solutrans in Lyon, uitgeroepen tot International Truck of the Year 2016. De ITOY-award werd door juryvoorzitter Gianenrico Griffini uitgereikt aan Iveco’s CEO Pierre Lahutte.

Iveco Eurocargo 2015 (7)Het was al voor het tweede achtereenvolgende jaar dat Lahutte met een award in zijn handen staat, want vorig jaar won Iveco de International Van-of-the-Year award met de Daily. Nu is het dan de Eurocargo die als Truck-of-the-Year 2016 met de eer ging strijken, maar dat ging niet zonder slag of stoot. De Eurocargo won met 101 punten, maar vlak daarachter zat Renault Trucks’ C- & K-series, met 98 punten. Derde werd ook al een bouwtruck, de nieuwe Ford Trucks Construction series. Daarachter eindigden de andere genomineerde trucks, de Volvo FH Dual Clutch, de DAF CF Silent en de Renault Trucks D.

iveco_itoy2016

Multidrop
Eurocargo_2015_interieur (7)De nieuwe cabine van de Eurocargo kreeg lof van de jury voor haar nieuwe vormen, die prima aansluiten bij de vereisten voor multidrop stadsdistributie. De rondere vormen zorgen ook voor een prima stroomlijn als de snelheid wat hoger is. Het interieur is vernieuwd tot een multifunctioneel kantoor, inclusief een console die ook ruimte biedt voor smartphones, tablets and navigatiesystemen. Die heeft de Eurocargo zelf ook al, met het multimedia- en fleetmanagementsysteem DriverLinc, opgezet in partnerschap met Astrata. Tijdens proefritten ondervonden de juryleden de nieuwe aandrijflijn met SCR-only motoren. De Astronic automatische transmissie met ecoroll functie kon ook op instemming rekenen. Daarnaast levert Iveco op de Eurocargo de Natural Power CNG motor, die stil en met minder emissie ook welkom is in de stad.

Stukje hoger
Bij de uitreiking concludeerde juryvoorzitter Gianenrico Griffini: “Iveco heeft met de Eurocargo een nieuwe middelgrote truck afgeleverd die wederom de lat een stukje hoger legt in dit zwaar bevochten segment, waar Iveco al 25 jaar in de top meedraait.” Iveco’s hoogste baas Pierre Lahutte nam de award dankbaar in ontvangst en zei meteen dat die mooi samenvalt met het 40-jarig jubileum van het merk. Hij herinnerde ook nog even aan het feit dat Iveco dit jaar met de Magelys al tot ‘Coach of the Year’ werd verkozen. De prijzenkast puilt dus zowat uit in Turijn.

De International Truck-of-the-Year Award wordt jaarlijks uitgereikt aan de truck die in de voorafgaande 12 maanden de grootste bijdrage heeft geleverd aan transportefficiency, met als criteria technische innovatie, comfort, veiligheid, rijgedrag, brandstofverbruik en emissie en total cost of ownership (TCO). De jury bestaat uit 25 Europese landen. Voor Nederland zit TTM.nl hoofdredacteur Arjan Velthoven in de jury.

TTM2015_11_04_05_awards_foto3Bij de bestelauto’s, de International Van-of-the-Year Award, ging de award naar de nieuwe Volkswagen Transporter. Dat is een enorme opsteker voor de geplaagde autofabrikant. De Transporter, voorzien van Euro 6 motoren dus gevrijwaard van verkeerde software, won vrij gemakkelijk met in totaal 98 punten. Nummer twee was de Fiat Doblò Cargo met 68 punten. Als derde eindigde de Volkswagen Caddy en als laatste de Citroën Berlingo/Peugeot Partner.

TTM2015_11_04_05_awards_foto4In Lyon werd eveneens weer de International Pick-up Award uitgereikt. Die ging naar de nieuwe Nissan NP300 Navara. Hij volgt de Ford Ranger op, die de laatste Pick-up Award twee jaar geleden won. De vernieuwde Ford Ranger deed dit keer ook mee, maar kon niet echt potten breken. Hij werd derde. De Mitsubishi L200 eindigde als tweede. Voorafgaand aan de verkiezing deed de IPUA-jury uitgebreide testen met het genomineerde drietal in Noorwegen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven