Ga naar hoofdinhoud

‘MOE-landers’ nemen regie internationaal transport in handen

Bij het internationale vrachtvervoer vanuit en naar Nederland is de rol van voertuigen uit Midden- en Oost-Europa (MOE-landen) de laatste jaren steeds toegenomen. Ruim 15 procent van alle goederen die in 2014 over de weg de Nederlandse grens passeerden werd vervoerd in een vrachtauto uit een MOE-land. In 2006 was dit nog 6 procent. Dit meldt CBS.

In 2014 passeerde 182 miljoen ton aan goederen de Nederlandse grens over de weg. Sinds 2010 schommelt dit totaal rond de 180 miljoen ton. In die vijf jaar groeide de vracht die door Midden- en Oost-Europese vrachtwagens werd vervoerd van 20 tot 28 miljoen ton. Hun aandeel nam toe, terwijl het aandeel van Nederlandse en andere Europese wagens kleiner werd.

Tot de MOE-landen worden gerekend Polen, Hongarije, Tsjechië, Slowakije, Slovenië, Estland, Letland, Litouwen, Roemenië en Bulgarije. Van alles wat deze landen in 2014 over de weg van en naar Nederland vervoerden, nam Polen meer dan de helft voor zijn rekening (56 procent).

Een kanttekening is dat bij deze cijfers wordt gekeken naar het kenteken dat de vrachtauto’s hebben. Of die voor Nederlandse of buitenlandse bedrijven rijden is niet bekend.

Vervoerd-gewicht-over-de-weg-van-en-naar-Nederland-naar-herkomst-voertuig-16-01-29Veel vaker dan vrachtwagens uit andere Europese landen vervoerden de wagens uit het midden en oosten van Europa vracht vanuit Nederland naar een derde land. Ongeveer een derde van de vracht (36 procent) ging naar het land waar de trucks vandaan kwamen. Bulgaarse, Litouwse en Roemeense trucks vervoerden vanuit Nederland zelfs minder dan 20 procent naar het eigen land. Bij vrachtwagens uit de overige Europese landen was dat bijna 83 procent.

Zowel de Nederlandse als de buitenlandse vrachtauto’s rijden vanuit Nederland in de meeste gevallen naar Duitsland. Het aandeel van de Nederlandse vrachtauto’s op dit traject liep terug, van 70 procent in 2006 naar 63 procent in 2014. Het aandeel van Poolse truckers in het vervoer naar Duitsland groeide juist, van ruim 1 procent in 2006 tot 7 procent in 2014. Dat is een toename van 2,3 miljoen ton.

Als het gaat om vervoer van Nederland naar het westen en noorden van Europa, hebben Nederlandse voertuigen het grootste aandeel. Voor de bestemmingen ten (zuid-)oosten van Duitsland zijn dat vrachtwagens uit MOE-landen.

Ook in andere landen is de afgelopen jaren een groter deel van het grensoverschrijdend vervoer naar vervoerders uit Midden- en Oost-Europa gegaan. In de overige Noord- en West-Europese landen is dat aandeel zelfs sterker gestegen, van 12,7 procent in 2006 naar 28,4 procent in 2014. Vooral Oostenrijk, Italië en Duitsland zien dat steeds meer trucks uit de MOE-landen goederen van en naar hun land vervoeren. In 2014 was dit in Oostenrijk bijna de helft, terwijl dit in 2006 nog minder dan een kwart was.

Aandeel-wegvervoer-MOE-landen-van-vracht-van-en-naar--16-01-29

 

10 reacties op “‘MOE-landers’ nemen regie internationaal transport in handen

  • Jo

    zodoende komt de nl chauffeur niet meer aan de bak ,wij zitten thuis omdat deze chauffeurs goedkoper zijn ,is een trieste zaak ,lang leve de eu

  • nab

    Welke Nederlandse chauffeur wil er nog weken van huis zijn, dus niet zo klagen, dat MOE landers het werk afpakken.Ik was vroeger planner bij De Rijke spijkenisse, als er chauffeurs het week end weg moesten waren er altijd bezwaren en waren het meestal dezelfde chauffeurs, die het week end van huis waren en in die tijd werden alle week end uren nog E 6 betaald.

    1. richie

      En dat zegt een planner die iedere dag thuis is. Alsof wij chauffeurs thuis geen leven hebben.

    2. Peter Talboom

      Nab, de chauffeurs van de rijke, die in e6 stonden, hebben nooit gezeurd over weekenden. Misschien de jongere chauffeurs, maar niet die van mijn groep . Maar de chauffeurs staan er niet om te springen. Behalve misschien Erik v.d. B. (Rip). En jij? Toen jijzelf nog reed? Was jij graag een weekend onderweg? Gr. Peter T.

  • nab

    Att. RICHIE,

    Deze planner was voorheen ook chauffeur en veel week enden van huis , omdat hij door heel Europa zwierf zoals vele anderen in die tijd, denk maar aan chauffeurs van Rombouts, Den Hartogh, De Waard . Dat dit werk doorMoe landers nu wordt gedaan is logisch want hoe wou jij binnen de huidige rijtijden regels nog een ritje Spanje of zuid Italie doen en dan het week end thuis zijn, nee dan sta lekker 48 uur op een parkeer plaats langs de snelweg of bij een kroeg (gezellig niet ?).

    1. Peter Talboom

      Uiteraard ben ik het hier ook niet mee eens Nab. De enige reden dat er gebruik gemaakt wordt van MOE-chauffeurs is het feit dat ze voor een fooi rond willen rijden. Stuur mij maar naar Brindisi. Graag! Maar wel een fatsoenlijk salaris. Jij bent toch inmiddels pensionado? P.T.

  • anja

    er zijn er nog zat die de heleweek of twee weken weg willen maar dat werk is allemaal afgepakt ik ben ook veel weg maar chauffeurs hebben ook een thuis en die moelanders kiezen er zelf ook voor want ze weten als ze opstappen dat ze iets langer als een week weg zijn zijn meer de werkgevers van hun die er een potje van maken maar naar ervaring word niet gekeken als het maar rijd jammer want wij Hollanders zijn goede chauffeurs maar daar word niet naar gekeken het draait toch allemaal om geld

    1. roel

      Beste Anja, misschien eens stoppen met denken dat je een NL chauffeur beter is dan een oostblokchauffeur, want ook onder de NL chauffeurs zitten kneuzen

  • nab

    Att. Peter,
    Hoeveel ned chauffeurs zouden er nu nog zijn, die week einden van huis af willen en dan ook nog E 6 betaald worden. Ik denk maar weinig, want de mentaliteit er erg verandert de laatste jaren, het is niet meer zoals in onze tijd. Het liefst hebben de meeste NL. chauffeurs een dikke auto met veel toeters en bellen en dan vrijdag avond thuis,want doet moet van het vrouwtje. Hopelijk gaat het nu beter met je gezondheid, dat hoorde ik van Wil Gommers, het beste met je gr. nab

    1. Peter Talboom

      Het gaat met mij uitstekend Nab, waarschijnlijk komende week mijn eerste dagritje weer, sinds dertien maanden. Maar wat betreft de weekenden. De chauffeurs krijgen tegenwoordig geen E6 meer. Uitzondering bevestigt de regel. En niemand vraagt erom om een weekend onderweg te zijn. Maar ik geloof niet dat dát de reden is dat de MOE-chauffeurs boven de West-europese chauffeurs verkozen worden. Dat is puur een geldkwestie, en anders niet. Kwaliteit schijnt tegenwoordig niet meer belangrijk te zijn. Helaas. Wij hebben gelukkig een “betere” tijd meegemaakt. Ik groet je Nab. Zoek op fb naar Schaduwman.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer