Ga naar hoofdinhoud

Mogelijk zwarte lijst voor Europese transportbedrijven

Tijdens het debat op woensdagavond in het Europese Parlement over invoering van het minimumloon voor chauffeurs die in Duitsland rijden, ging het er verhit aan toe. Enkele parlementsleden stelden zelfs een Europees minimumloon voor en invoering van een zwarte lijst voor transportbedrijven die niet willen voldoen aan betere werkomstandigheden. Anderen daarentegen zien een bedreiging van vrij verkeer van goederen in Europa.

Violeta bulc EU 2015De vraag of het Duitse minimumloon mag gaan gelden voor buitenlandse chauffeurs die in Duitsland rijden, leidde tot de nodige commotie in het Europees Parlement. Het debat vond plaats tussen Europese Parlementariërs en Commissaris Violeta Bulc. De Europese Commissie onderzoekt nog steeds de invoering van het omstreden minimumloon in Duitsland, en of dit ook volgens de Europese wetgeving is toegestaan.

Meerder sprekers uitten hun zorgen over sociale dumping en willen graag een eerlijke concurrentie tussen de transportbedrijven. Enkele parlementsleden stelden zelfs een Europees minimumloon voor en vroegen uitdrukkelijk aan de commissie om bescherming van sociale rechten en goede werkomstandigheden in de transportsector, inclusief het opstellen van een zwarte lijst voor transportbedrijven die niet daaraan voldoen.

Andere parlementariërs stelden juist dat invoering van het Duitse minimumloon voor transit chauffeurs juist het vrije verkeer van goederen in Europa hindert, waardoor kosten en andere administratieve lastenverzwaring komen te liggen bij transportbedrijven van andere EU-lidstaten.

Violeta Bulc benadrukte dat dit soort nationale maatregelen zoals Duitsland nu voorstelt, moeten voldoen aan de Europese wetgeving. De Commissie onderzoekt momenteel de Duitse maatregelen en kan nog geen duidelijk antwoord geven aan het parlement. Verder zal de Commissie het onderwerp van sociale loondumping en slechte werkomstandigheden meenemen in het volgende wettelijke ‘road package’ van 2016.

Zie ook onze eerdere berichtgeving over de wildgroei van nationale regelgeving bedreigt eerlijke transportmarkt.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer