Nieuws

Rotra krijgt eerste Scania op LNG

Rotra krijgt eerste Scania op LNG

Logistiek dienstverlener Rotra uit Doesburg heeft deze week een Scania P310 trekker in gebruik genomen die is voorzien van een LNG tanksysteem. Eerder al deed Rotra ervaring op met een Scania op CNG.

Harm Roelofsen (L), directeur van Rotra, wordt gefeliciteerd door Tom van de Mosselaar, Director Commercial Operations van Scania Nederland, met de ingebruikname van de Scania LNG trekker.LNG (Liquefied Natural Gas) is de vloeibare vorm van CNG. Het voordeel van deze vorm van opslag is dat het gekoeld onder hoge druk wordt opgeslagen. Hierdoor kan er aanzienlijk meer brandstof worden meegevoerd. Dat vergroot de actieradius en de inzet van het voertuig in hoge mate. Rotra zet hiermee de lijn voort van maatschappelijk verantwoorde bedrijfsvoering die het al geruime tijd hanteert. De truck is door distributeur Scania Nederland opgebouwd. Deze zal de inzet bij Rotra ook begeleiden. De Scania is onder toeziend oog van de leden van het consortium ‘Truck van de Toekomst’ in gebruik genomen.

Het Scania P 310 trekkerchassis is in basis geschikt voor CNG (Compressed Natural Gas) of biogas. Scania Nederland heeft de trekker binnen haar eigen netwerk omgebouwd naar LNG. Hiervoor is een 415 liter RVS tank aan het chassis gemonteerd die geschikt is voor de opslag van LNG. Aangezien Scania vanuit het modulaire concept voorzieningen heeft om de accu’s achterin het chassis te bevestigen, beslaat deze tank de volledige ruimte vóór het achterwiel. De trekker heeft een wielbasis van 3550 mm. Door deze oplossing hoefde de koppelschotel niet verhoogd te worden. Uiteraard is ook het lagere geluidsniveau een belangrijke overweging voor Rotra, die met hun distributie-activiteiten vaak in stedelijke gebieden opereert.

De basis van de 4×2 trekker wordt gevormd door het nieuwste 5-cilinder 9,3-liter motorenplatform dat gebruikt wordt voor de Euro 5 en EEV (Enhanced Environmentally-friendly Vehicle) dieselmotoren. Er zijn verschillende modificaties doorgevoerd, waaronder cilinderkoppen voor centraal gemonteerde bougies, een gasinspuitsysteem in het inlaatspruitstuk en een speciaal aangepaste nokkenas.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>