Smart glasses duiken steeds meer op in de logistiek. Vooral in warehouses die nog niet handenvrij werken, zorgt de technologie voor grote efficiencyverbeteringen, met tot wel 20 tot 25 procent productiviteitswinst. Dit blijkt uit de resultaten van het project ‘Vision in Logistics’, dat het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) vorig jaar oktober startte.
Met behulp van smart glasses krijgen logistiek medewerkers realtime de juiste informatie, verrijkt met extra virtuele informatie, voor hun ogen. Ook integratie met bestaande warehouse management systemen is mogelijk.
Aan het project van het VIL deden 19 bedrijven mee, waaronder ook Nederlandse. Zij vroegen in de eerste plaats naar de mogelijkheden van smart glasses in orderpicking, de belading van voertuigen en de inspectie en kwaliteitscontrole bij goederenontvangst. Het VIL bracht de voor- en nadelen van de verschillende types slimme brillen in kaart en testte deze vervolgens uit bij twee deelnemers, JAVA en Scania.
JAVA, dat elf miljoen collie per jaar verwerkt, werkte al met voice technologie, wat al een winst opleverde van drie seconden per pick. Dit komt overeen met het werk van twee fte´s. Uit de testen van het VIL blijkt dat nieuwe orderpickers die werken met smart glasses, een stuk sneller zijn met hun taken dan met voice. Doordat ze stap voor stap worden begeleid met visuele instructies, kan dit een winst van 8 seconden per pick opleveren. Is er nog geen voice ingevoerd, dan kan de investering in 0,6 jaar worden terugverdiend. In het andere geval bedraagt de terugverdientijd elf jaar.
Indien nog geen voice technologie wordt gebruikt, en dus ook nog niet de stap naar handenvrij en papierloos werken, is een productiviteitswinst van 20 à 25% mogelijk met de invoer van smart glasses, zo stelt het VIL. Bovendien, als voice terminals aan vervanging toe zijn, is het aan te raden om te kijken naar vision technologie bij bestaande installaties. De investeringskosten van smart glasses liggen lager en bieden extra voordelen door visuele begeleiding en extra informatie (locatie, aantal, artikel foto’s, extra instructies etc.).
Bij Scania in Opglabbeek werd het retourproces onder de loep genomen. Het distributiecentrum ontvangt jaarlijks 40.000 producten in retour. Het retourproces is vooral afhankelijk van documenten en sterk gestoeld op de ervaring van de operatoren. Met het gebruik van smart glasses kan de operator de retour sneller en betrouwbaarder verwerken en hij kan sneller en gemakkelijker bewijsfoto’s nemen. Ook zijn ze sneller inzetbaar. De terugverdientijd in deze situatie bedraagt 1,2 jaar.
Deelnemers De 19 deelnemers aan het project Vision in Logistics zijn: Ahlers, Atlas Copco, Aveve, BASF, bpost, Danone, Eltra, Eurobrokers, Facil, JAVA, Kuehne + Nagel Logistics, Neovia Logistics, PostNL Pakketten, Retail Partners ColruytGroup, Scania, Tupperware, Van Moer Group, Volvo Group Logistics Services en Wim Bosman.
Bron: LogistiekTotaal