Ga naar hoofdinhoud

Smart Logistics door internetconnectiviteit

De wereld staat aan de vooravond van een nieuwe fase in het internettijdperk, waarin alle dingen met elkaar gaan communiceren en – zonder tussenkomst van de mens – autonoom acties uitvoeren. Smart technology zal resulteren in nieuwe basisinnovaties die zullen leiden tot een afbraak van oude structuren en impact hebben op alle economische sectoren. Dit concludeert ABN AMRO in het rapport ‘SMART future. Slimme technologie raakt ons hele leven’, dat tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven wordt gepresenteerd. Ook ‘Smart Logistics’ is goed mogelijk, zo blijkt uit de praktijk.

Heinz, FrieslandCampina, SCA en Hero bundelen goederenstromenOp dit moment bevinden we ons in een overgangsfase: ‘creative destruction’, zegt ABN AMRO. Een proces van technologische veranderingen, waarbij bestaande en nieuwe uitvindingen zich ontwikkelen. Deze zullen, net als andere historische technologische doorbraken – van stoommachine tot microchip – uitgroeien tot basinnovaties die de economische structuur blijvend en ingrijpend veranderen. Smart technologie speelt een centrale rol: alles wordt een computer en onderling met elkaar verbonden. ABN AMRO denkt dat deze ontwikkelingen alle sectoren zullen raken. Zoals de zorg – waar robots de nieuwe ‘handen aan het bed’ worden – of de bouw, waar bewoners dankzij domotica hun huis volledig interactief kunnen bedienen. Nu nog via één centraal apparaat, straks mogelijk via spraak of een slimme bril. Ook in de industrie verandert er veel. Slimme fabrieken passen fabricageprocessen zelf aan zodra een storing optreedt. Voor alle sectoren geldt dat structuren en processen worden opgeschud en opnieuw uitgevonden.

In haar rapport schetst ABN AMRO toekomstscenario’s voor vijf economische sectoren. Zo vervult de Nederlandse agrarische sector een internationale voortrekkersrol op het gebied van Smart Farming. Deze nieuwe stap in agri-automatisering laat producenten betere beslissingen nemen met behulp van gedetailleerde meet- en regelhulpmiddelen. In de logistieke sector werken pioniers aan het Cross Chain Control Center (4C): een regiecentrum waar zij met behulp van slimme IT-toepassingen en datasharing goederenstromen bundelen. Zo zorgen ze voor een hogere beladingsgraad, minder kosten en een lagere CO2-uitstoot. In de bouw neemt de vraag naar Smart Homes toe, waarin door bouwoplossingen bewoners ondanks fysieke ongemakken of ouderdom thuis kunnen blijven wonen. ABN AMRO denkt dat domotica in de komende jaren een vlucht zal nemen: van een koelkast die zelf boodschappen bestelt tot sensoren die bij gebrek aan beweging in huis de thuiszorg zal waarschuwen. In de kledingindustrie zullen Smart Textiles – met een groeiprognose van ruim 400 procent in 8 jaar: 1,5 miljard dollar omzet in 2020 – uit hun jasje groeien. Nu is dit nog een niche in de markt voor wearable tech, met gadgets als Google Glass en smartwatches. De meeste potentie zit in vier toepassingsgebieden: medisch, beschermende werkkleding, sport en mode. In het betalingsverkeer wordt ‘betalen’ straks steeds meer ‘beleven’. Nu vrijwel iedereen een smartphone heeft, ontstaan nieuwe behoeften, zoals contactloos afrekenen. Betalen 3.0 is niet alleen 100 procent digitaal, maar vooral slim: persoonlijk en meer contextueel.

Het is volgens ABN AMRO niet verrassend dat deze innovaties met enige terughoudendheid worden ontvangen, zeker als het om de arbeidsmarkt gaat. Nieuwe basisinnovaties leiden namelijk tot een mismatch met een arbeidsmarkt die is ingesteld op de huidige economische structuur. Ook hebben doorbraaktechnologieën, zoals smart technology, tot doel bestaande processen efficiënter te maken. “Bij alle voorgaande cycli zijn doemscenario’s over sterk toenemende werkloosheid nooit uitgekomen. Nieuwe technologieën als smart technology creëren ook nieuwe banen en verhogen het welvaartsniveau, wat weer een aanjager is voor de economie. Hierdoor zal de werkgelegenheid naar verwachting  slechts tijdelijk onder druk staan”, zegt Mathijs Deguelle, Sector Econoom van ABN AMRO. “We gaan toe naar een toekomst waarin slimme technologie ons hele leven raakt. Op het werk, op straat, in de auto en vooral thuis. Door objecten zelfstandig met elkaar te laten communiceren, worden processen efficiënter, flexibeler en kwalitatief beter. Gelukkig groeit de invloed van deze innovaties geleidelijk en duurt het enige tijd voordat ze de economische structuur veranderen. We hebben dus tijd om onze gewoontes aan te passen.”

De digitalisering van de samenleving zorgt voor een enorme berg Big Data. Als retailers, producenten en logistieke dienstverleners deze informatie op de juiste manier gebruiken, kunnen ze hun processen nog veel verder optimaliseren. Door ICT en data management een centrale plek binnen de totale keten te geven, kan de sector de stap zetten van data beheren naar data beheersen.

CB en Fashionwheels Op dit moment werken pioniers in de logistieke sector samen aan een regiecentrum van waaruit ze hun supply chains coördineren. In dit Cross Chain Control Center (4C) gebruiken ze slimme ICT-toepassingen en data sharing om goederenstromen te bundelen. Zo zorgen ze voor een hogere beladingsgraad, minder kosten en een lagere CO2-uitstoot. Daarnaast worden in het regiecentrum informatiestromen en financiële stromen gecoördineerd. Daarbij horen forecasting en financial engineering ook tot de mogelijkheden. De totale besparingen in de keten kunnen zo oplopen tot tientallen procenten.

Logistiek dienstverlener Nabuurs zet bijvoorbeeld in op het 4C-concept. Het bedrijf werkt samen met Jumbo supermarkten, HJ Heinz, FrieslandCampina, SCA Hygiëne Products, Hero Benelux en Refresco. Nabuurs coördineert de goederenstromen van deze bedrijven richting Jumbo supermarkten en levert ze gebundeld af. Dat is duurzamer, efficiënter en goedkoper.

Het voorbeeld van Nabuurs is een eerste stap. Wie verder wil komen, zal meer en meer moeten samenwerken en data delen. Dat betekent gemeenschappelijke belangen vinden en strategische partnerships aangaan.

Een ander voorbeeld van smart logistics is de diversificatiestrategie van CB. Tot het begin van deze eeuw was CB een belangrijke logistieke schakel tussen uitgeverijen en retail. Nu hebben ze hun dienstverlening uitgebreid naar de healthcare- en fashionmarkt, en verzorgen ze naast fysieke goederenstromen ook financiële en informatiestromen. Directeur operations Cees Pronk: “We zijn proactief naar klanten, adviseren en denken met ze mee. Door innovatieve logistieke concepten vinden we ketens samen opnieuw uit.”

De diversificatiestrategie van CB is gebaseerd op slimme ketenlogistiek. Na uitgebreid onderzoek is gebleken dat healthcare en fashion het beste bij hun logistieke propositie en infrastructuur passen. Net als in de boekenmarkt streven ze er hier naar om (overbodige) schakels uit de keten te halen. Door rechtstreeks van producent naar patiënt of consument te vervoeren, maken ze een flinke efficiëntieslag en dalen de kosten. Daarnaast nemen ze klanten ook financiële en informatiestromen uit handen.“We hebben onze visie eerst uitgebreid getoetst bij stakeholders in bestaande en nieuwe markten. Van patiënten en zorgverzekeraars tot verzorgingsen ziekenhuizen: alle partijen zijn enthousiast over ons concept.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer