Nieuws

Utrecht bant dieseltrucks uit centrum per 2025

De gemeente Utrecht wil dat de bevoorrading van de binnenstad in 2025 volledig emissievrij is. Hierover zijn afspraken gemaakt met ondernemers en vervoerders. Utrecht is de eerste Nederlandse stad die zulke afspraken maakt. Maandag 18 september worden de afspraken ondertekend door Wethouder Lot van Hooijdonk en bestuurders van brancheorganisaties TLN, evofenedex en Centrummanagement Utrecht. De lange-termijnvisie van Utrecht betekent dat er geen plaats meer is voor bestelauto’s of trucks met verbrandingsmotoren.

De stad breidt het voetgangersgebied in het centrum uit, naar verwachting per 1 januari 2018. Volgens de afspraken uit het raamwerk worden tegelijk de tijden voor bevoorrading aangepast. Schone voertuigen krijgen ruimere mogelijkheden om klanten te bevoorraden. Ook komt er een nieuw toegangs- en handhavingssysteem zodat auto’s of busjes zonder ontheffing niet zomaar het voetgangersgebied in kunnen komen.

Het raamwerk is een concrete vertaling van de ‘Green deal Zero Emission Stadsdistributie’ (ZES) en het convenant tussen gemeente en CMU (‘De rode loper uit’). De Utrechtse binnenstad wordt steeds drukker en zowel winkels als horecabedrijven krijgen dagelijks soms meerdere vervoerders aan de deur om goederen af te leveren. Betere samenwerking tussen alle partijen moet zorgen voor bundeling, waardoor tijdens winkeltijden meer ruimte is voor bezoekers van de binnenstad. Het volledig uitstootvrij maken van de logistiek, maakt de binnenstad schoner, aantrekkelijker en gezonder.

De afgelopen jaren heeft Utrecht al laten zien voorop te lopen als het gaat om efficiënte en schone bevoorrading. Bedrijfsleven en gemeente werken hierin nauw samen. Zo zijn er hubs buiten het centrum waar bouwmaterialen worden opgeslagen en overgezet op kleine busjes, gaat veel bevoorrading van de binnenstad per boot of bakfiets en op tijden buiten de spits.

Door ondertekening van het raamwerk ZES gaat Utrecht verder op de ingeslagen weg. Tot 2020 zijn de maatregelen gericht op stimulering van de markt. Zogeheten living labs testen de maatregelen die daarna eventueel permanent ingezet kunnen worden. Zo wordt bijvoorbeeld op verschillende locaties geëxperimenteerd met zogenaamde ‘stop&drop’-plekken. Horecagroothandels Sligro, DeliXL en Gepu zetten hier hun vrachtwagens aan de stekker. De motor blijft dan niet meer draaien om de koeling aan te houden. Vanaf deze speciale parkeerplaatsen worden meerdere klanten bevoorraad. In 2019 is er een evaluatie van de maatregelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven