Nieuws

Hoeveel verdient u eigenlijk aan die ene transportopdracht? Moeilijke vraag hè? Dat vindt het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) ook. Daarom start het, samen met negen wegvervoerders, het project ‘Nacalculatie Transport’. Het VIL gaat samen met de vervoerders een rekenmodel opstellen dat het effectieve rendement van elke gerealiseerde transportopdracht weergeeft.

Hogere assurantiebelasting kost transportbranche 45 miljoenDe transportsector staat zwaar onder druk. Niet in het minst als gevolg van de introductie van de kilometerheffing. Hoe kunnen transportbedrijven deze heffing en andere kosten aan opdrachten toewijzen? Het VIL wil binnen het project Nacalculatie Transport, of kortweg ‘Nacatrans’, samen met zeven wegvervoerders en twee software bedrijven een rekenmodel opstellen dat de effectieve rendabiliteit van elke gerealiseerde transportopdracht weergeeft. Het rekenmodel zal de reële kost van een opdracht afzetten tegen de opbrengst ervan. Die informatie ondersteunt bedrijven die binnenlands goederenvervoer over de weg in groepage aanbieden, om de juiste prijsstrategie en randvoorwaarden te bepalen en desgevallend bijsturen.

Op periodieke basis zijn de resultaten van de onderneming uiteraard bekend maar vaak ontbreekt het aan detailgegevens die aantonen welke activiteiten rendabel en welke verlieslatend zijn. Transportbedrijven beschikken meestal over heel wat informatie die verspreid zit over meerdere systemen: orders worden verwerkt en gepland in het Transport Management System (TMS), informatie over de rit zelf wordt geregistreerd in de boordcomputer van de vrachtwagen en facturatie gebeurt vanuit het financiële software pakket (al dan niet gekoppeld met TMS). Al deze informatie moet opgenomen worden in het model.

Rekenmodellen voor precalculatie bestaan al, maar modellen die het effectieve resultaat van een uitgevoerde transportopdracht weergeven, zijn niet op de markt beschikbaar. “Bovendien is het een zeer complexe materie. Hoe bepaal je welk aandeel van de kilometerheffing, tol, tijdverlies door file, omrijdingen … aan welk transportorder wordt toegekend? Hierover willen we samen met de deelnemende bedrijven een consensus vinden” aldus Peter Lagey van het VIL die het project gaat leiden.

Negen bedrijven nemen deel aan het project: Andiprim, Avantida, Colfridis, Globis, Group GTS, Hertsens Transport, Magellan Logistics, TDL en Trafuco. Het project loopt tot mei volgend jaar.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven