Ga naar hoofdinhoud

Zorgen vervoer over water in binnenstad Amsterdam

Via een open brief uiten Amsterdamse ondernemers en logistieke specialisten hun zorgen over gebrek aan aandacht voor vervoer over water bij nieuwe mobiliteitsaanpak in de hoofdstad. Dit als reactie op de presentatie van Wethouder Litjens op de aanpak van mobiliteit met stevige plannen om  bevoorradend verkeer slimmer en schoner te maken.

In deze open brief, ondertekend door Nancy Blom, directeur Sleepdienst en Dekschuitenverhuur Blom, Walther Ploos van Amstel, lector Citylogistiek Hogeschool van Amsterdam, Willem Post, manager Mokum Maritiem en tot slot Laurens Tuinhout, directeur PostNL Stadslogistiek, wordt onder geduid op het ontbreken in de presentatie van de kansen die vervoer over water biedt voor stedelijke distributie en de aanvoer van goederen naar Amsterdam. Wethouder Litjens verwijst hiervoor naar de uitwerking van de watervisie door wethouder Kock die na deze zomer komt. De ondernemers maken zich echter zorgen dat hiermee vervoer over water tussen wal en schip raakt.

Vervoer over water is slim en schoon

Maar liefst 25 procent van de oppervlakte van Amsterdam wordt ingenomen door water. Toch wordt dit water nauwelijks gebruikt voor goederenvervoer. Mokum Mariteam, Sleepdienst en Dekschuitenverhuur Blom, meerdere aannemers in Amsterdam, hotels, afvalverwerkers en pakketvervoerder en stedelijke logistiek dienstverlener PostNL willen graag volume verplaatsen van de weg naar het water. Bouwgroothandel van Keulen voert inmiddels gips aan met de binnenvaart. Dit haalt jaarlijks honderden vrachtwagens van de Amsterdamse wegen. Steeds meer schepen worden aangedreven door schone en stille elektromotoren. Dit draagt direct bij aan een schone en leefbare binnenstad.

Bereikbaarheid

Terecht stelt wethouder Litjens dat de plannen voor de bereikbare binnenstad met onder meer veranderingen op het Muntplein, de stadshartlus en de knip voor het Victoria Hotel zorgvuldige voorbereiding vragen. Zoals de wethouder stelt: ‘De bereikbaarheid van het centrum is namelijk te belangrijk om in te grijpen zonder een gedegen analyse’. Vracht over de gracht creëert de noodzakelijke ruimte voor de bereikbare binnenstad en zou onderdeel moeten zijn van die gedegen analyse. Samen zorgen bijvoorbeeld bouwstromen en afval voor 4 van de 10 vrachtwagens in de binnenstad. Die moeten volgens de opstellers van de open brief het water op.

Vrachtafzetplaatsen

In de open brief wordt gevraagd om de kansen voor vervoer over water in Amsterdam samen met ondernemers in kaart te brengen. De EVO heeft hiervoor een voorstel gedaan aan wethouders Litjens in het kader van ‘Beter Benutten’. Slimme en schone stedelijke distributie vraagt namelijk om ruimte in de stad. Er zijn goede vrachtafzetplaatsen nodig aan het water in de stad in combinatie met twee of drie distributiepunten aan de rand van de stad en bij het Food Center waar vracht van grote schepen, of vrachtwagens, overgezet kan worden op stedelijke distributieboten. Deze ruimte staat niet in de mobiliteitsaanpak.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer