Lange-afstandstransport met een elektrische truck? Dat is volgens velen niet mogelijk. Maar WLX WeLink Express laat samen met DHL in Zweden zien dat 1000 km per dag rijden met een elektrische vrachtauto wel degelijk realistisch is.
Het Zweedse WLX WeLink Express, gevestigd in Malmö, toont in de praktijk aan dat elektrische trucks rendabel kunnen worden ingezet in het langeafstandstransport. Het bedrijf is de eerste vervoerder in Zweden die de batterij-elektrische Mercedes-Benz eActros 600 als trekker in gebruik heeft genomen.
De eActros 600 wordt door WLX WeLink Express ingezet voor DHL op een traject van ruim 1000 kilometer per dag. De inzet vindt plaats met meerdere chauffeurs, vijf dagen per week, zo’n 18 uur per dag. De combinatie – tot 25,25 meter lang, zeven assen en 36 ton totaalgewicht – rijdt tussen Malmö, Jönköping en Emmaboda. Meer dan de helft van deze afstand wordt gereden met een LZV-configuratie met middenasaanhangwagen. Desondanks haalt de elektrische truck betrouwbaar een actieradius van 500 kilometer. Elke chauffeursstop wordt benut om bij te laden, waardoor de totale dagafstand oploopt tot boven de 1000 kilometer. In de nabije toekomst wil WLX de truck ook inzetten op nachtelijke retourritten naar Göteborg.

eActros 600 bewijst zich in Europa
Mercedes-Benz Trucks startte eind 2024 met de uitlevering van de eActros 600, na de officiële seriestart in de fabriek in Wörth. De elektrische longhaultruck heeft sindsdien meerdere praktijkproeven doorstaan, waaronder de “European Testing Tour 2024” (15.000 km door 22 landen) en de wintertesttocht van 2025 door Noord-Europa. De truck werd bovendien uitgeroepen tot International Truck of the Year 2025.
Met meer dan 600 kWh batterijcapaciteit en een door Mercedes-Benz zelf ontwikkelde efficiënte e-as haalt de eActros 600 een praktische actieradius van 500 kilometer bij 40 ton GCW. Dankzij tussentijds laden tijdens verplichte pauzes kunnen dagelijkse afstanden van ruim 1000 kilometer worden gerealiseerd. De drie LFP-accupakketten (totaal 621 kWh) zijn ontworpen voor een levensduur van 1,2 miljoen kilometer in tien jaar, met na die periode nog altijd minimaal 80 procent resterende capaciteit.
Mercedes-Benz Trucks breidt bovendien de eActros 600-range uit met meer dan 40 voertuigvarianten, waaronder verschillende cabines, batterijconfiguraties, wielbases en asopstellingen. Hiermee moet de elektrische longhaultruck inzetbaar worden voor een breed scala aan logistieke toepassingen.

