Nieuws

1000 Punten Test 2018

De 1000 Punten Test staat in Europa bekend als de beste multitest voor trucks. TTM.nl is daarom best trots dat we hem na een paar jaar afwezigheid weer kunnen presenteren. In deze test participeren de Mercedes-Benz Actros, de Scania R450 en de Volvo FH 460. Allemaal met vermogens rond de 450 pk en middelhoge cabines. Wie pakt de meeste punten?

Mercedes-Benz Actros 1845 LS Streamspace

De Mercedes-Benz Actros kwam naar de 1000 Punten Test met de Streamspace-cabine. Dan lijkt het alsof de Actros uit de pas loopt, want hij heeft niet de Bigspace, de op een na grootste cabine, zoals de andere twee hier geteste trucks, maar de Streamspace. Helemaal niet erg, want deze cabine past het beste bij de rest van de specificaties in deze test. De Streamspace heeft een vlakke, hooggelegen vloer, waardoor we wel even moeten klimmen voor we binnen zijn. Binnenin kun je echter prima staan, ook al is de stahoogte bij de Actros het minst van ons testtrio. Tegen de achterwand vinden we een bagagenet. Kan rommelig overkomen, maar het is wel handig. Het dashboard van de Actros mag dan alweer wat jaren meegaan (de cabine stamt uit 2011!), het is netjes wat betreft ergonomie en bruikbaarheid. Wat betreft de positie achter het stuur scoort de Mercedes-Benz het beste. De afwerking van het interieur is echt van het hoogste niveau. De opbergruimtes zijn veelal praktisch, behalve dan die aan de buitenzijde van de cabine, met een deurtje dat naar links openzwaait. Gezien de leeftijd van de cabine is het best knap dat de Actros in deze (beperkte) krachtenmeting nog zo goed voor de dag komt. De aandrijflijn is wel recent vernieuwd, met de nieuwe OM471 motor en tal van vernieuwingen, met onder meer een nieuwe achteras. Het verlagen van de toeren om een beter brandstofverbruik te scoren was een van de uitgangspunten. Het goede nieuws is dat het brandstofverbruik echt lager is, en de toeren zijn het laagst van allemaal bij 85 km/h. Wat betreft diesel moet de Actros alleen de Scania voor laten gaan, maar hij wint van iedereen als het gaat om AdBlue. Maar er zit wel een keerzijde aan de zuinigheid bij de pomp. De Actros levert serieus in als het gaat om motorkarakteristiek en rijgedrag. De achterasratio zorgt ook voor een wat mindere acceleratie. Nog een puntje van kritiek: het geluid in de cabine. Dat is decibellen hoger dan bij de overige deelnemers aan deze test. Ook de vibraties uit de aandrijflijn zijn duidelijk voelbaar, tot in het stuur aan toe. Het feit dat de vering sommige oneffenheden in het wegdek niet goed weet te verwerken, draagt ook al niet bij aan de comfortbeleving in de cabine. Onder het kopje veiligheid werden ook de motorrem en de assistentiesystemen getest. Op beide punten scoort de Actros het beste in deze test. De Actros 1845 LS in deze uitvoering weegt in deze 1000 Punten Test het zwaarst, en heeft daarom ook het minste laadvermogen. Goed calculerende ondernemers zal het als muziek in de oren klinken dat onderaan de streep de Actros de beste kilometerkostprijs heeft in deze test, gerekend naar Duitse maatstaven…

Scania R450 Highline

Scania mag natuurlijk niet ontbreken in deze 1000 Punten Test, met haar nieuwe R, in 2017 nog Truck of the Year. Hoewel we met een wat uitgekleed deelnemersveld zitten, is het toch goed de cabine van de R te vergelijken met die van de Mercedes en de Volvo. De Highline is de op een na hoogste cabine van Scania, alleen de S met de vlakke vloer zit hier nog boven. Scania levert met de R een knappe prestatie. Er zijn drie traptreden te beklimmen eer je in de cabine bent. De R-cabine heeft een motortunnel van 17 cm, maar met ruim 193 cm is de stahoogte erg goed en zelfs het beste in deze test. Scania heeft veel aandacht besteed aan de werkplek van de chauffeur. Die is nog altijd een beetje om hem heen gebouwd, maar minder dan voorheen. De chauffeur heeft meer bewegingsruimte achter het stuur en, heel belangrijk, het zicht is fors verbeterd. Bij de metingen van de dodehoeken rond de A-stijlen scoort de Scania significant beter dan de Actros en de FH. Alle instrumenten zijn van achter het stuur goed te bedienen. Apart is de bediening van de verlichting. Die is geplaatst in de deur, maar het is niet

onpraktisch. Nieuw in deze Scania was de elektrische handrem, die automatisch inschakelt als het contact wordt afgezet. Een wegrollende R was er dus niet bij in deze test. Handig is ook het nachtslot, dat er ook nog eens fraai uitziet. De ergonomie en de opbergruimte van de Scania zijn echt goed. Jammer is dat Scania een compromis heeft gesloten bij het bed. Om de chauffeursstoel goed te verstellen moest er toch echt een hap uit het bed worden genomen.

Scania heeft met veel overtuiging gekozen voor de SCR-only benadering. Ook daarmee is, zo liet deze motor al eerder zien in de verbruikstest, echt een heel net verbruik te halen. Het beste zelfs in deze vergelijkingstest, met ook nog eens de hoogste gemiddelde snelheid. Het iets hogere AdBlue-verbruik is daarbij vanwege het achterwege laten van EGR te billijken. Het weggedrag en de rij-ervaring met de Scania zijn van de bovenste plank. De Opticruise met lay shaft brake zorgt voor zeer soepel schakelen, waarvan je in de cabine weinig merkt. De goede resultaten tijdens de rij- en verbruikstest zijn deels terug te voeren op de standaardstand waar Scania de predictive cruise control op instelt. Die zorgt voor een dynamische rijstijl mèt brandstofbesparing. Wat betreft het rijden wil je bij de Scania enkel nog wel eens verrast worden door wat oneffenheden in het wegdek, vooral als die nog puntig zijn. De afstemming van de dubbelblads paraboolvering op de vooras kan nog wel wat beter. Het is een van de weinige kritiekpunten die we kunnen vinden op deze formidabele truck.

Volvo FH 460 Globetrotter


Het ontwerp van de Volvo FH is inmiddels alweer vijf jaar oud. Destijds was er nogal wat kritiek op, maar zoals wel vaker is de kritiek allang verstomd en het design nog springlevend. Het was nogal onconventioneel allemaal en dat blijkt in dit geval goed te werken. Zo blijven wij bijvoorbeeld liefhebbers van de agressief ogende dagrijverlichting van Volvo, op kilometers afstand herkenbaar. Maar ook de scherp gesneden carrosserie en de horizontale deurhandgreep maken hem anders dan andere. De Volvo heeft als belangrijk pluspunt dat er aan de achterzijde van de cabine goed gewerkt kan worden. Voordat we instappen, zien we nog de buitenspiegels, die veel minder pompeus zijn dan bij andere merken. Drie tredes en vier stappen en dan zijn we binnen in de Globetrotter-cabine. Daar lijkt het wat minimalistische design van de buitenkant ook te heersen. Op zich niet erg, ware het niet dat het ook ten koste gaat van functionaliteit. Het instrumentarium bijvoorbeeld is nogal puristisch, waardoor je af en toe moet zoeken naar de juiste bediening. Het dashboard is scherp vormgegeven, misschien niet naar ieders smaak maar wel onderscheidend. De binnenruimte in de Volvo is goed in orde. Achter het stuur gezeten zou je denken dat die slanke

spiegels veel meer zicht bieden op ander verkeer, maar dat valt tegen. De Volvo scoort het slechtst op zicht, zodat je kunt concluderen dat je beter dunnere A-stijlen kunt ontwerpen. De FH heeft een groot dakluik. Veilig, maar er komt ook lekker veel daglicht doorheen. Tegen de achterwand vinden we een rijtje slimme kastjes. Nog steeds een misser is de bediening van de I-Shift, met een unit aan de rechterkant van de stoel. Probeer maar eens naar het bed te stappen zonder daar last van te hebben. De I-Shift in deze FH was trouwens niet van het Dual Shift type. De motor is wel het allernieuwst: de  D13K460 met common-railtechniek. Die laat maar weinig van zich horen, want in de cabine is het een oase van rust, met maar 60 dB(A) bij 85 km/h. Het rijden met deze Volvo FH is een beetje dubbelzinnig. Het weggedrag van de FH is uitmuntend, het comfort voor de chauffeur het allerhoogst van allemaal. Klaagden we bij de anderen over schokken van de vooras, bij de Volvo niets daarvan, ondanks dat hij als enige een enkelblad paraboolvering heeft. Met de handen op het fijn sturende stuurwiel voel je geen enkele vibratie, ondanks dat deze testauto niet eens Direct Steering heeft. Aan de andere kant: de aandrijflijn is wel in orde, maar tijdens de verbruikstest bleek de FH het dorstigst, en het meest storende is nog wel dat ook het AdBlue-verbruik hoog is. Hoger zelfs dan de Scania, en die heeft in tegenstelling tot de Volvo geen EGR. Het helpt ook al niet dat als het gaat om TCO de Volvo het moet afleggen tegen de andere twee testtrucks.

Opzet en conclusie

De 1000 Punten Test staat in hoog aanzien bij de internationale truckindustrie en dat is niet voor niets. Er is namelijk vrijwel geen andere vergelijkingstest die zo professioneel en minutieus te werk gaat. Lof dus voor de Duitse organisatie van deze multitest.

Het uitgangspunt van deze test waren 4×2 trekkers met motoren van ongeveer 450 pk en een middelhoge cabine. Geen pk-kneiters dus, maar ook geen uitgeklede standaardauto’s. Voldoende comfort voor de chauffeur, en een goed rendement voor de transporteur. Zo hoeft niemand aan het einde van de test ontevreden te zijn.

Om te meten of de drie trucks, de Actros, de R-serie en de FH, tot tevredenheid leiden moet er veel gemeten worden. Heel veel. Een week lang is het testteam bezig met talloze statische en dynamische metingen. Alle dimensies, opbergruimte en details in de cabine, het zicht in en rondom de cabine vanuit het oogpunt van de chauffeur,  de uitrusting, specificaties en accessoires, gewichten en prestaties. Het houdt niet op. Speciale aandacht is er voor het brandstofverbruik. Er worden drie ritten verreden, waarbij trailers en chauffeurs elke keer van truck wisselen, om een zo eerlijk mogelijk speelveld te creëren. Na een week meten zit je dan met een ongelooflijke hoeveelheid data die je moet ordenen.

Dat is gelukkig allemaal gebeurd en wat zie je dan? Een mooi lijstje met de puntenverdeling per truck (zoals op de vorige twee pagina’s te zien). Als het gaat om de cabine, dan scoort de Scania nipt meer punten dan de Actros. Bij het rijden wint de Volvo juist, maar technisch moet hij het afleggen tegen de Scania. De Scania wint ook als het gaat om brandstofverbruik, net voor de Actros. De Volvo laat hier duidelijk punten liggen. Als het gaat om kosten en baten eindigen de Scania en Volvo ex aqueo bovenaan. Enkel als het gaat om veiligheid wordt de Scania overtuigend verslagen. Het maakt voor de einduitslag niets uit, want die wint de Scania met 954,5 van de haalbare 1000 punten. Een waardige winnaar, maar ook met afstand de jongste. De Actros wordt tweede, de Volvo kort daarachter derde. Het mooie van de truckindustrie is echter dat de ontwikkeling nooit stilstaat. Mercedes-Benz knutselt al aan nieuws voor de Actros, dat mogelijk nog dit jaar gepresenteerd wordt. Ook Volvo heeft nog wel een truc(k) achter de hand, dus volgend jaar kunnen de kaarten ineens heel anders geschud zijn.

Met de cijfers in de hand kun je dus conclusies trekken. Harde conclusies ook, maar een nuance is ook op zijn plaats. De drie hier geteste trucks ontlopen elkaar niet heel veel. Ja, er is een winnaar, maar dat betekent niet dat de andere twee de aankoop niet waard zijn. Bekijk met deze punten in de hand rustig wat uw eigen keus kan zijn, passend bij uw vervoersbehoefte. Wilt u nog meer cijfers en metingen zien, bekijk dan onderaan dit artikel de originele PDF van het Duitse artikel in LastAutoOmnibus, waar dit artikel een bewerking van is.

Terugkijkend op deze prima test blijft er één ding knagen: het aantal deelnemers. Het aanbod in dit segment is veel groter, dus bij een volgende test hopen we dat DAF, Iveco, MAN en Renault ook mee willen doen. Wij leggen het meetlint vast klaar.

Online Bonus: Check de video die de collega’s van 1TruckTV maakten over de 1000 Punten Test – https://vimeo.com/250096493

TEKST: MICHAEL KERN, ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: KARL-HEINZ AUGUSTIN

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven