Artikel

(NOVEMBER 2015) – De BedrijfsautoRAI 2015 is positief afgesloten. Dat geldt ook voor de Nederlandse trailerbouwers. Niet alleen waren er innovatieve maatwerkoplossingen te zien, ook de orders voor Nederlandse trailerbouwers zitten op een goed niveau.

Op de vrijdag tijdens de BedrijfsautoRAI toog de redactie van TTM.nl naar Henk van der Peet voor een gesprek over de Beltblower. Daar vielen we met de neus in de slagroom, want Henk was jarig die dag. “We hebben deze dagen veel positieve reacties gehad op de Beltblower, ook internationaal,” vertelt de jarige enthousiast. “In principe is de Beltblower een combinatie van bestaande technieken bij ons bedrijf. De basis ligt bij de Kolibri bandlosser. We hebben daarin negen compartimenten aangebracht, zodat een transporteur van bijvoorbeeld veevoeder verschillende soorten tegelijkertijd kan vervoeren. Eventueel kan deze trailer ook ingezet worden voor een complete lading. Dan is tevens het verdeelkanaal beschikbaar, toch zo’n 3,5 kubieke meter extra.” Bij de Beltblower eindigt de aandrijfrol van de transportband 25 cm voor de achterwand. Onder de aandrijfrol is een sluis gemonteerd zodat het te lossen product via de transportband in de sluis getransporteerd wordt. De sluis is aangesloten op een

Op het buitenterrein toonde Van der Peet een Lück Ferroliner, een volumekipper uitgevoerd met een Hardox kipbak, speciaal voor het vervoer van schroot, afval en andere recyclingproducten.
Op het buitenterrein toonde Van der Peet een Lück Ferroliner, een volumekipper uitgevoerd met een Hardox kipbak, speciaal voor het vervoer van schroot, afval en andere recyclingproducten.

blaassysteem van het voertuig of van de losplaats. Met deze techniek wordt het product vervolgens naar bijvoorbeeld een silo geblazen. Van der Peet: “Door de lading slim in te plannen – gebaseerd op de losplaatsen – kan er bij iedere rit een optimale aslastverdeling gerealiseerd worden. De hier getoonde Beltblower gaat naar ForFarmers in Engeland, daarom is het bedieningspaneel ook aan de kant van de chauffeur geplaatst.” Inmiddels zijn er 16 Beltblowers in bestelling bij Van der Peet.
Op het buitenterrein had Van der Peet een andere primeur staan. “Wij zijn importeur van Stas kipper- en schuifvloertrailers in Nederland. Onlangs is Stas eigenaar geworden van Lück Fahrzeugbau. Daarom gaan wij nu ook de verkoop in Nederland verzorgen van de Lück producten. De Ferroliner die wij tonen is een volumekipper  uitgevoerd met een stalen chassis en een Hardox kipbak. Ideaal voor het vervoer van schroot, afval en andere recyclingproducten.”

Maatwerk

Trias Trailers is al lang niet meer alleen actief in lichte schamels en de BE-markt. Op de BedrijfsautoRAI lag de nadruk bij de trailerfabrikant zelfs op het zware segment. Naast een fraaie uitschuifoplegger stond er een combinatie van een vrachtwagen met open laadbak met een 20-tons schamelwagen erachter. De vrachtauto is voorzien van op maat gemaakte dieseltanks die extra laag zijn zodat de wielkuilen extra diep zijn uitgevoerd. Tevens is de

Trias Trailers toonde onder meer een combinatie van een vrachtwagen met open laadbak met een 20-tons schamelwagen erachter.
Trias Trailers toonde onder meer een combinatie van een vrachtwagen met open laadbak met een 20-tons schamelwagen erachter.

vrachtwagen voorzien van een uitschuifbaar vloerdeel. De schamelwagen is voorzien van twee 10-tons BPW-assen en een 80 cm uitschuifbare triangel. Het middendeel is voorzien van een hefdeel van 5,15 meter. Deze kan men laten zakken naar een hoogte van 48 cm ten opzichte van het wegdek. De achterzijde is voorzien van een opklapbaar vloerplateau waarmee de laadvloer 1 meter is te verlengen, die tevens te gebruiken is als chassisafschuining voor het oprijden van de voertuigen. De achterzijde is ook voorzien van een gieksleuf. De laadvloer van de vrachtwagen en de schamelwagen zijn voorzien van speciale kettingsleuven voor het vastzetten van de lading. Zowel de openlaadbak van de vrachtwagen als de schamelwagen zijn volledig gegalvaniseerd, waardoor zowel de buitenzijde als de binnenzijde van alle profielen zijn beschermd tegen corrosie. Deze maatwerkcombinatie is gebouwd voor de firma J. Middelkoop uit Nieuw Vennep.

Combitrailer

ttm2015_11_22_24_trailers_rai_nabeschouwing_foto4_95656D-TEC had eveneens een primeur meegenomen naar Amsterdam. Op het buitenterrein stond de nieuwe vierassige Combitrailer. Dit is het eerste vierassige chassis van de nieuwe S-line serie. In het nieuwe ontwerp is rekening gehouden met de wens van de klant om zowel met het voorstuk als met het achterstuk te kunnen rijden. De nieuwe Combitrailer bestaat nu uit twee trailers voorzien van een eigen kingpin en een eigen kenteken. Kenmerkend voor D-TEC trailers is het lage eigen gewicht. De 4-assige Combitrailer is er al vanaf een eigen gewicht van 6.950 kg, de zwaarste uitvoering van de 5-asser, met drie stuurassen, is er vanaf 8.160 kg. De nieuwe trailer is uitgevoerd met het Axle Load Control systeem. Met dit systeem worden de asdrukken van het voorstuk zodanig gestuurd dat de schoteldruk altijd zo hoog is als technisch mogelijk. ttm2015_11_22_24_trailers_rai_nabeschouwing_foto5_9577Wanneer de schoteldruk op zijn wettelijk maximum zit, krijgen de assen van het voorstuk meer druk, zodat er geen overschrijdingen zijn. Hierdoor kan er maximaal geladen worden en tevens wordt de veiligheid maximaal gewaarborgd.
Op de stand binnen had D-TEC tevens een tanktrailer staan. Zo’n 10 procent van de productie bestaat uit tanktrailers. Naast Nederland verkoopt D-TEC haar tanktrailers goed in Duitsland, België en Frankrijk. Het Verenigd Koninkrijk is een nieuwe markt voor de tanktrailers, mede vanwege de koers van het Engelse pond.

Betonmixers

Op de stand van Pacton Trailers, waartoe ook Kennis Trailers en Floor Trailers behoort, stonden ook diverse fraaie maatwerkoplossingen. “Dat is de sterke kant van de Nederlandse trailersbouwers”, licht Rik Pronk, directeur van Pacton, toe. “Meedenken met de klant en met maatwerkoplossingen komen. Daar tonen we hier op de BedrijfsautoRAI een aantal voorbeelden van. Verder hebben we een mooi jaar gehad en ook de orderportefeuille stemt ons tevreden.” Wel maakt Pronk zich zorgen om de teruglopende offshoreactiviteiten, onder andere in Noorwegen, toch een markt waar Pacton sterk in is. “Maar we zien aan de andere kant kansen in Zuid-Europa waar de bouw weer aantrekt. Daar is onder meer veel vraag naar betonmixerschassis.”
ttm2015_11_22_24_trailers_rai_nabeschouwing_foto6_95648Pacton toonde in Amsterdam onder meer een zware drieassige starre open Floor oplegger met drie 12-tons BPW-assen met trommelremmen. Deze trailer is goed voor een maximaal totaalgewicht van 44.000 kg. Een andere interessante trailer was het Pacton vierassig multifunctioneel containerchassis met een totaalgewicht van 52.000 kg. Hierop kunnen 1 x 20”, 2 x 20”, 1 x 40”of 1 x 45” containers mee vervoerd worden.

Slijtvast

Een vloer van een schuifvloertrailer is aan slijtage onderhevig en vormt daarom een belangrijk gedeelte van de gebruikskosten. Mede daarom toonde Knapen Trailers op de BedrijfsautoRAI de extreem slijtvaste Dura-Floor. Deze Dura-Floor is productiegereed en uitgebreid getest met verschillende soorten ruwe lading. De tests zijn uitgevoerd door langdurig glasscherven en split te lossen. Na één jaar glasscherven lossen is bij de Dura-Floor geen ttm2015_11_22_24_trailers_rai_nabeschouwing_foto7_95644dikteverschil meetbaar, terwijl de normale 10 mm vloer een aanzienlijk zichtbaar dikteverschil vertoont. De slijtvaste Dura-Floor betekent een grote verandering in de kostenstructuur van schuifvloertransporteurs. Bovendien maakt het de schuifvloertrailer een nóg geschikter transportmiddel voor ruwe ladingen zoals glasscherven, split, grind, huisvuil, zand en metaalspanen. Veelal werden deze ladingen nog met kippers vervoerd, maar dankzij de Dura-Floor hebben transporteurs van ruwe ladingen voortaan het volume en de flexibiliteit van een schuifvloertrailer tot hun beschikking. Ook toonde Knapen Trailers de Powersheet. Om het afdekzeil aan te kunnen drijven moet de aandrijving ‘de bocht om’. Knapen Trailers heeft hiervoor een gepatenteerde bocht ontwikkeld voor zowel aandrijven als aanspannen, waardoor de PowerSheet binnen de wettelijke afmetingen blijft.

Boutverbindingen

ttm2015_11_trailers_rai_nabeschouwing (10)Kraker Trailers toonde op de BedrijfsautoRAI de K-Force, een nieuw type schuifzeiltrailer met boutverbindingen in plaats van lasverbindingen. De K-Force heeft alle mogelijke tests ondergaan met een heel duidelijk resultaat: de boutverbindingen kunnen dezelfde krachten aan als de traditionele lassen. De K-Force is compleet nieuw en hetzelfde geldt voor het bouwproces. Met hetzelfde aantal medewerkers worden straks fors meer trailers van het type K-Force geproduceerd. De nieuwe fabriek die Kraker Trailers heeft gebouwd, is volledig ingericht op het in lijn produceren van de K-Force. De bestaande fabriek wordt ingezet voor de bouw van zogenoemde specials, trailers die afwijken van de standaardtrailer of die zelfs volledig op klantspecificatie worden gebouwd. De seriematige productie van de K-Force start in het eerste kwartaal van 2016.

ttm2015_11_trailers_rai_nabeschouwing (1)Op het buitenterrein stond de nieuwe imposante CF-Agri met een lengte van 10,4 meter en voorzien van drie luchtgeveerde en gestuurde assen in combinatie met zes landbouwbanden. Het voertuig heeft een laag eigen gewicht en het volume is 65 m3. Met de CF-Agri kan een tractor deze trailer over het land rijden met behulp van een dissel en koppeling. Bij de overgang naar de weg wordt de CF-Agri aan een vrachtwagen gekoppeld op de koppelschotel met een standaard kingpin. De dissel, die in het land wordt gebruikt, is opklapbaar, zodat er geen problemen zijn bij het aankoppelen aan de truck. De CF-Agri heeft grotere banden om wegzakken of vastzitten in het land te voorkomen. De door Kraker geconstrueerde oplegger heeft een CF-Powerspeed vloer en een hydraulische achterklep. Dit om zo snel mogelijk te kunnen lossen. Voor aardappelen is er nog een extra modificatie gemaakt: een deelbare zijwand. De wand kan over een lengte van ongeveer 7 m  ongeveer 500 mm naar beneden klappen, zodat de aardappelen bij het rooien niet van een te grote hoogte in de oplegger vallen. Aangezien de aardappelen maar één keer te hoeven worden geladen en er minder productverlies is, zal dit een flinke kostenbesparing opleveren.

Auteur: Paul Quaedvlieg

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van november 2015. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven