Artikel

‘Bewustwording bij klanten kan beter’

Bij koelunits is het brandstofverbruik vaak een substantieel deel van de kostenpost voor de transporteur. Koelunits worden dan wel steeds zuiniger en milieuvriendelijker, de gebruiker van een koeltrailer of gekoelde bakwagen moet wel met diverse zaken rekening houden. Koelunits kunnen heel efficiënt werken. Een kwestie van voorlichting en ‘awareness’ creëren bij de klant.

We hebben bij Thermo King Transportkoeling in Rotterdam afgesproken met Fanny Verhauwaert, managing director, en Alain van Schaik, sales manager. Het woord ‘efficiënt’ valt al gauw tijdens het gesprek: “Wij zien dat onze klanten streven naar een betere efficiëntie in hun transport”, legt Verhauwaert uit. “Daar kunnen wij natuurlijk met onze producten goed op inspringen. Maar bij geconditioneerd vervoer draait het niet alleen om technische oplossingen: klanten en chauffeurs kunnen bewust gemaakt worden dat ze met geconditioneerde goederen anders om kunnen gaan voor een maximale efficiëntie en zo laag mogelijke gebruikskosten. Daarom bieden wij graag een totaalpakket aan, van geavanceerde koelunits en software tot aan trainingen en service-oplossingen toe.” Van Schaik vult haar aan: “Je ziet een verschuiving van het product koelmotor naar een totaaloplossing. Klanten benaderen ons vaker om advies over de koudeketen, voedselveiligheid, total cost of ownership of trainingen van de chauffeur. Zeker bij farmatransport is dat laatste belangrijk, maar ook bij de dagelijkse leveringen aan de supermarkten. Kijk, we kunnen wel PIEK-gecertificeerde koelmachines maken, maar als de chauffeur dan ’s ochtends zijn radio keihard aan heeft staan, krijg je nog steeds klachten van de buurt. Er zit dus een groot stuk bewustwording bij.”

Ontwikkelingen

Thermo King Transportkoeling geeft ook trainingen aan chauffeurs over hoe ze met de goederen om moeten gaan. Van Schaik: “Soms neemt een chauffeur lege fustgoederen die de hele dag in de hete zon hebben gestaan, mee retour in zijn koeltrailer. Dat heeft natuurlijk wel zijn invloed op de producten die nog in de koeltrailer staan. Aan de andere kant zijn er mensen die denken dat een koeltrailer een soort vrieshuis op wielen is. Hoe warm zetten ze de vracht in de trailer? Beter is het om de goederen op de juiste temperatuur vanuit een koelvrieshuis meteen in de koeltrailer te plaatsen. Zo hoeft de koelunit minder hard te werken en dat scheelt fors in de verbruikskosten, en ook de manier van laden speelt hierbij een belangrijke rol.”

Volgens Verhauwaert zijn er ook diverse ontwikkelingen te zien bij de volgsystemen. “Tegenwoordig is elke trekker met een volgsysteem uitgerust, maar er zijn steeds meer transporteurs die ook waarde hechten aan wat er in de trailer gebeurt. Het gaat er immers om dat de lading onder de juiste condities bij de klant komt. De klant wil niets anders dan een complete opvolging van de koude- keten.” Volgens Van Schaik is de ICT nog steeds in ontwikkeling. “Straks geven de trackingsystemen aan de klant door dat er over een half uur een koeltrailer aan gaat komen. De chauffeur hoeft geen printje meer te maken, maar vijf minuten voor aankomst bij de eindklant krijgt deze een pdf met een overzicht van de temperatuurrange en andere zaken van dat betreffende transport. Die kant gaat het wel op. Ook qua PIEK-normering zie je ontwikkelingen dat de koelmotor GPS-gestuurd wordt. In de stadskern zal deze met een laag toerental draaien of uit staan, terwijl op de snelweg, waar het geluid niet echt van belang is, het toerental omhoog kan. De trailer rijdt immers 80% van zijn tijd buiten de binnenstad.”

Farma-transport

Onlangs nog speelde Thermo King Transportkoeling, via Heisterkamp, in op de vraag van DB Schenker Logistics of een trailer voor farmatransport gecertificeerd kon worden.
Onlangs nog speelde Thermo King Transportkoeling, via Heisterkamp, in op de vraag van DB Schenker Logistics of een trailer voor farmatransport gecertificeerd kon worden.

Multi-temp trailers worden steeds vaker ingezet in plaats van single temp trailers. Ze worden onder andere gebruikt voor het vervoer van farmaceutische middelen. Thermo King levert temperatuurgeregelde koelunits om de temperatuur tussen de 15 °C en 25 °C te houden. “In deze range worden de meeste medicijnen vervoerd”, legt van Schaik uit. “Er kan met een tussenwand gewerkt worden voor de range van 2 °C tot 8 °C, maar wij leveren bijvoorbeeld ook de ColdCube, een professionele, mobiele koelbox die robuust is en tegen een stootje kan. Deze wordt vaak gebruikt als het 2 °C tot 8 °C gedeelte maar heel klein is.” Het belang van de farmaceutische producten is zo hoog, dat de fabrikanten hiervan een hoge kwaliteit vragen aan de transporteur. Ook Thermo King ziet dit belang in. Onlangs nog speelde Thermo King Transportkoeling, via Heisterkamp, in op de vraag van DB Schenker Logistics of een trailer voor farmatransport gecertificeerd kon worden. Heisterkamp rustte een trailer uit met een Thermo King SLXe-300 koelmachine in combinatie met een Airchute. Deze Airchute verspreidt de geconditioneerde lucht gelijkmatig door de trailer heen, waardoor er een minimale temperatuurvariatie in de trailer ontstaat. De trailer werd uitvoerig getest in het Thermo King testlaboratorium in Tsjechië. Er werden 26 sensoren aangebracht en gedurende een week werden allerlei metingen verricht. Van Schaik: “Inmiddels zijn de eerste trailers goedgekeurd en door Heisterkamp verhuurd aan DB Schenker Logistics in Tilburg.”

Koudemiddelen

Thermo King biedt bedrijven de optie om met de SLXe-units over te stappen op het nieuwe koudemiddel R-452A.
Thermo King biedt bedrijven de optie om met de SLXe-units over te stappen op het nieuwe koudemiddel R-452A.

Volgens de Europese normen moeten de koudemiddelen op basis van fluorkoolwaterstof versneld uitgefaseerd worden. “Het huidige koudemiddel R-404A is nu nog toegestaan, maar wordt verboden”, legt Van Schaik uit. “Dat begint eerst met nieuwe installaties, maar het mag daarna ook niet meer bijgevuld worden in bestaande koelunits. Thermo King beschikt nu over het nieuwe koudemiddel R-452A dat ruim binnen de gestelde normen valt. Dat koelmiddel hebben we zelf met een fabrikant van koelmiddelen ontwikkeld. De samenstelling daarvan houden we niet voor ons zelf. Daarmee stimuleren we dat de markt dit zo snel mogelijk oppakt. Het is immers goed voor het milieu en als er meer van geproduceerd gaat worden, zal ook de prijs omlaag gaan. Er zijn nu al landen in Europa die een forse milieutoeslag op R-404A heffen, zodat klanten makkelijker voor het nieuwe middel kiezen.” Onlangs nog liet Thermo King weten dat het distributie- en transportbedrijven de optie aanbiedt om met de SLXe-units over te stappen op het nieuwe koudemiddel R-452A, waarbij de units dezelfde prestaties leveren, maar beter zijn voor het milieu vanwege het lage aardopwarmingspotentieel (GWP) van het nieuwe koudemiddel.

Frigoblock

Begin dit jaar was IngersollRand, het moederbedrijf van Thermo King, nog in het nieuws vanwege de overname van het Duitse Frigoblock. Verhauwaert: “Door de overname kunnen wij onze klanten een breed productportfolio aanbieden die aansluit op de verschillende distributiemarkten. Naast diesel en elektrische koelunits hebben we natuurlijk ook het cryogeen alternatief. Cryogeen voldoet aan elke wensenlijst vanuit de milieuwetgeving en PIEK-regelgeving. Je hebt immers geen CO2-uitstoot, geen fijnstof of NOx en het geluidsniveau blijft ver onder de normering. Dit soort koeling wordt vaak in stadsdistributie gebruikt.”

Thermo King Transportkoeling beschikt over elf eigen vestigingen. Het bedrijf verkoopt en voert onderhoud uit aan koelunits. Van Schaik: “Je ziet een trend dat de transportbedrijven het onderhoud aan de koelunits steeds vaker uitbesteden aan de specialist. Ze willen zich meer op de transporttaak richten. Wel wil de transporteur dat het onderhoud vaak op één plaats gehouden wordt en er is een groeiende vraag om die service op locatie bij de klant uit te voeren. Ook kan het bijvoorbeeld gecombineerd worden met de APK, waarbij onze monteur dan naar het garagebedrijf rijdt waar de trailer of truck gekeurd wordt.” Verhauwaert vult hem aan: “We bieden ook een haal- en brengservice, waarbij wij de trailer ophalen, onderhoud plegen en weer retour bij de klant afleveren. Complete ontzorging voor de klant, daar draait het om.”

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van mei 2015. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Auteur: Paul Quaedvlieg

Foto’s: Paul Quaedvlieg, Thermo King 

 

 

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven