Ga naar hoofdinhoud

Boordcomputer wordt mobiel

“Met Truck4U en FleetXPS kun je realtime gegevens verzamelen over voertuigen, chauffeurs en zendingen, zowel in als buiten de auto”, zegt Chris Boogaard.

(mei 2014) – Dankzij de voortschrijdende ontwikkeling van mobiele technologie verandert ook de boordcomputer. Zo heeft Trimble Transport & Logistics de vast ingebouwde voertuigunit losgekoppeld van het scherm in de cabine. Een mobiele device is nu te gebruiken als chauffeursinterface bij de boordcomputer of als zelfstandige mobiele oplossing. Daarmee is het systeem zowel binnen als buiten het voertuig in te zetten.

“Met Truck4U en FleetXPS kun je realtime gegevens verzamelen over voertuigen, chauffeurs en zendingen, zowel in als buiten de auto”, zegt Chris Boogaard.
“Met Truck4U en FleetXPS kun je realtime gegevens verzamelen over voertuigen, chauffeurs en zendingen, zowel in als buiten de auto”, zegt Chris Boogaard.

Voor een logistiek dienstverlener is het belangrijkste nadeel van de vast ingebouwde boordcomputer dat je hem niet mee uit de auto kunt nemen voor bijvoorbeeld barcodescanning, een digitale proof-of-delivery of het maken van foto’s van schades. De boordcomputerapp voor smartphones was al een stap in de goede richting, maar met alleen deze app ontbrak de koppeling met de digitale tachograaf en FMS CANbus voor onder

andere de kilometer- en urenregistratie, het bewaken van de rij-/rusttijden, de verbruiks- en rijstijlanalyse, de rijstijlassistent en het op afstand uitlezen van de tachodata.

Dat gemis heeft Trimble Transport & Logistics ondervangen met haar nieuwe oplossingen Truck4U en FleetXPS. Truck4U is een vast ingebouwde on-board-unit zonder chauffeursinterface, die zowel met de backoffice communiceert als met diverse mobiele devices waarop de FleetXPS-software draait. Eén daarvan is de FleetXPS mobiele on-board-unit die Trimble specifiek heeft ontwikkeld voor het opvolgen van logistieke informatie. Truck4U en FleetXPS zijn zelfstandig te gebruiken, maar ook in combinatie met elkaar. Dit betekent dat er naast de CarCube nu ook keuze is uit een mobiele oplossing zonder koppeling met het voertuig en een boordcomputer met een mobiele device als chauffeursinterface. “Hiermee bieden we transporteurs en logistiek dienstverleners de mogelijkheid onze oplossing helemaal af te stemmen op hun eigen informatiebehoefte, wensen en eisen”, zegt Chris Boogaard, country manager Nederland bij Trimble Transport & Logistics.

Vier componenten

Trimble heeft een mobiele boordcomputer ontwikkeld die je mee naar buiten kunt nemen. FleetXPS is ook te gebruiken als chauffeursinterface bij Truck4U.
Trimble heeft een mobiele boordcomputer ontwikkeld die je mee naar buiten kunt nemen. FleetXPS is ook te gebruiken als chauffeursinterface bij Truck4U.

Trimbles oplossing bestaat nu uit vier componenten: de Truck4U on-board-unit, FleetXPS mobiele on-board-unit, FleetXPS app en de CarCube boordcomputer. Deze maken gebruik van dezelfde backofficesoftware, zoals de administratieve tool FleetWorks, de plannerstool FleetCockpit en de uren-/onkostenmodule FleetWatch. Alle vier de systemen zijn daardoor naast elkaar in te zetten. Truck4U is een vast ingebouwde, DIN-formaat on-board-unit met GPS-plaatsbepaling, GSM-GRPS modem met SIM-kaart en een koppeling met de digitale tachograaf en FMS CANbus. Net als bij de CarCube kunnen op Truck4U randapparatuur en sensoren worden aangesloten voor onder andere documentscanning en het bewaken van de temperatuur, PTO-gebruik en het openen van de deuren.

Truck4U

Truck4U doet eigenlijk hetzelfde als het ‘blackbox’-deel van de CarCube: data van de digitale tachograaf, FMS CANbus en GPS doorgeven aan de backofficesoftware. Het belangrijkste verschil is dat de nieuwe voertuigunit ook kan communiceren met Trimbles nieuwe FleetXPS mobiele on-board-unit en de bestaande FleetXPS Android app. Dat gebeurt via WiFi. “Truck4U heeft een WiFi acces point, waarmee de mobiele devices verbinding maken”, legt Boogaard uit. Dit maakt het mogelijk FleetXPS of een Android smartphone of tablet met FleetXPS app in te zetten als chauffeursinterface bij de boordcomputer.

Truck4U is een DIN-formaat on-board-unit die hetzelfde doet als het ‘blackbox’ deel van de CarCube.
Truck4U is een DIN-formaat on-board-unit die hetzelfde doet als het ‘blackbox’ deel van de CarCube.

“Daarmee is de informatiecirkel rond”, stelt Boogaard. “Met onze oplossing kun je realtime data verzamelen over het voertuig, de chauffeur en de zendingen. Daarbij bepaal je als gebruiker zelf op welke manier je dat wilt doen: met een vast ingebouwde boordcomputer, onze mobiele on-board-unit of een Android device of een combinatie van boordcomputer en mobiele device.” Overigens is Truck4U ook zelfstandig te gebruiken. Boogaard: “Bijvoorbeeld door transporteurs of bedrijfswagenverhuurders die zonder tussenkomst van de chauffeur hun voertuigen willen volgen en data willen opvragen vanuit de digitale tachograaf en FMS CANbus.”

FleetXPS

Voor bedrijven die zendinginformatie buiten het voertuig willen verzamelen en bovendien end-to-end garantie en service wensen, heeft Trimble de FleetXPS mobiele on-board-unit ontwikkeld. Deze is robuust en heeft een geïntegreerde barcodescanner en camera. Ook handsfree telefoneren is als optie mogelijk. Bovendien kunnen op de cradle van FleetXPS dezelfde randapparatuur en sensoren worden aangesloten als op Truck4U of de CarCube. De mobiele boordcomputer is zowel zelfstandig als in combinatie met Truck4U te gebruiken. “Voor wie alleen geïnteresseerd is in informatie over zijn zendingen en eventueel de uren van de chauffeur, is FleetXPS voldoende”, licht Boogaard toe.

Wie daarnaast ook gegevens over voertuig en chauffeur nodig heeft, bijvoorbeeld voor verbruiks-/rijstijlanalyse, de Rijstijlassistent, bewaken van de rij-/rusttijden of remote tacho download, combineert FleetXPS met Truck4U. “In dat geval beschik je over exact dezelfde functionaliteit als bij de CarCube, plus de informatie die je buiten het voertuig kunt verzamelen”, zegt Boogaard. “Met als voordeel dat alle hard- en software door ons geleverd wordt en onder onze garantie en service vallen.”

FleetXPS app

De FleetXPS app voor Android bestond al, maar nieuw is dat hij ook communiceert met Truck4U. “Truck4U in combinatie met de FleetXPS app biedt bijna dezelfde functionaliteit als de CarCube”, zegt Boogaard. “Bovendien is het systeem ook buiten het voertuig te gebruiken voor het vastleggen van aanvullende zendinginformatie, zoals een digitale handtekening, barcodescanning en het maken van foto’s.” Boogaard plaatst als kanttekening dat een standaard Android device minder robuust en betrouwbaar is dan de eigen mobiele on-board-unit. Ook draait Trimbles trucknavigatie niet op een Android device en vallen garantie en service niet onder Trimbles verantwoordelijkheid.

Net als voorheen is de FleetXPS boordcomputerapp ook te gebruiken als charteroplossing. Via de app kunnen berichten, order-, status- en zendinginformatie met onderaannemers worden uitgewisseld en is te volgen waar de zending is. In dit geval communiceert de app rechtstreeks met Trimbles backofficesoftware.

Realtime statusboard

Nieuw in de backofficesoftware bij de CarCube, Truck4U en FleetXPS is een realtime statusboard dat fleetmanagement KPI’s weergeeft.
Nieuw in de backofficesoftware bij de CarCube, Truck4U en FleetXPS is een realtime statusboard dat fleetmanagement KPI’s weergeeft.

Voor transporteurs die prima uit de voeten kunnen met een vast ingebouwde boordcomputer, blijft de CarCube bestaan. “We blijven deze verder ontwikkelen, zodat onze klanten steeds over een modern platform beschikken”, aldus Boogaard. Dat geldt ook voor de backofficesoftware, waaraan het Realtime Statusboard is toegevoegd. Dit geeft de planning en het management in één oogopslag inzicht in actuele fleetmanagement KPI’s. Bijvoorbeeld het aantal wagens en chauffeurs dat online is, de positie op de kaart, de gemiddelde afstand per voertuig voor die dag, de marssnelheid en overschrijdingen van de standaard tijdsduur van laden, lossen en wachten. “Het Realtime Statusboard zorgt ervoor dat in de stroom aan informatie die dagelijks binnenkomt, meteen duidelijk is of er afwijkingen zijn van de normale gang van zaken en de operatie bijgestuurd moet worden”, zegt Boogaard. Hij nodigt belangstellenden uit om alle innovaties te komen bekijken op het ITT-event op donderdag 12 juni aanstaande in Houten.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van mei 2014. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Auteur: Sandra Waenink 

Foto’s: Koos Groenewold

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer