Nieuws

Brexit brengt ook nieuwe kansen

Op het moment dat we deze TTM.nl schrijven, is het nog ongewist hoe de stemming in het Britse Lagerhuis over de deal tussen Europa en het Verenigd Koninkrijk zal uitpakken. Zie hier precies het probleem waar talloze ondernemers mee worstelen. Want zelfs als je je voorbereidt op het meest zwarte scenario blijven er nog ongelooflijk veel losse eindjes over. Maar het is niet allemaal kommer en kwel. TTM.nl sprak met drie transporteurs op Engeland die ook nieuwe kansen verwachten. [INHOUD | INDEX TTMnl2018_6_18]

De Brexit is een enorm dossier geworden, maar het is niet alleen maar kommer en kwel.

Dat doet in ieder geval directeur Henk van Bentum van het gelijknamige transportbedrijf in Woudenberg. Met 50.000 oversteken per jaar zag hij de bui al in een vroeg stadium hangen. “Wij gaan uit van het zwartste scenario. Maar inmiddels kan ik zeggen dat we alles wat we van tevoren konden regelen, inmiddels getackeld hebben. Waar we invloed op hebben, zou in principe straks Brexitproof moeten blijken”, meent Van Bentum vrij stellig. “Het grote voordeel is dat wij voornamelijk onbegeleid transport doen via alle vier de ferrymaatschappijen”, vertelt Van Bentum. ”Daarbij hebben we in Engeland een uitgebreid netwerk klaarstaan om de goederen verder te trekken. De Eurotunnel gebruiken we alleen voor de spoedzendingen. Dat doen we wel begeleid. Verder hebben wij geen just-in-time ritten, dat scheelt natuurlijk wel.”

Crossings
Waar vervoerders het meeste tegenaan denken te lopen bij een harde Brexit zijn de douaneformaliteiten aan de Engelse kant. “Ik krijg samen met mijn contacten aan de overkant niet de indruk dat de Britse customs zich nu heel stevig op een mogelijk harde Brexit voorbereiden” constateert Van Bentum. “Goed, als er een overeenkomst komt, hebben ze nog twee jaar de tijd. Maar als die er niet komt, is het Verenigd Koninkrijk na 29 maart een derde land. Met alle extra douanehandelingen. Ik zie niet hoe de Britse douane dat kan handlen. Al denk ik dat het voor onbegeleid vervoer dan nog de minste problemen geeft. Als de papieren in orde zijn, kan dat zo door. Maar er zijn 4,2 miljoen crossings via de tunnel. Dat is allemaal begeleid. Daar hebben we de kans dat de file naar de tunnel straks al net buiten London begint.”

Kans
Van Bentum ziet zichzelf als superspecialist op Engeland. “Wij hebben een uitstekend netwerk en dat koesteren wij. Daarom proberen wij de hele Brexit toch vooral als een kans te zien. Dat eiland is na 29 maart niet plotseling gezonken. Ik voorzie dat het aandeel onbegeleid zal groeien en dat de handelsstromen zich zullen wijzigen. Daar proberen wij ook mee te denken met onze klanten. Ook is het goed mogelijk dat Engeland na een harde Brexit snel een handelsovereenkomst met de Verenigde Staten sluit. Maar daar kan nooit alles vandaan komen. Bovendien, handelsstromen veranderen continu. Dus daar moet je flexibel mee omgaan.”

Vertrouwen
Bij Ewals Cargo Care ziet business unit director trailernetwerk Eric Postulart de toekomst ondanks alles toch min of meer met vertrouwen tegemoet. “Ons meeste vervoer is onbegeleid én wij hebben een eigen organisatie in Engeland met eigen trucks en eigen personeel. Wij zijn die organisatie nu al aan het versterken want wij zien daar mogelijkheden. Maar ook wij hebben onze zorgen. In Nederland heeft de overheid de zaak redelijk op de rails, maar aan de Engelse kant zie ik weinig gebeuren. Al is maar 20 procent van ons transport begeleid, daar hebben we straks dus chauffeurs met paspoorten en CEMT-vergunningen voor nodig. Wij rijden vanaf zo’n beetje elke Europese Noordzeehaven op Engeland met chauffeurs en auto’s van verschillende nationaliteiten. Dus zijn we nu al CEMT’s aan het verzamelen. Want die zijn in andere landen schaars. In bijvoorbeeld Tsjechië is men veel minder met de Brexit bezig dan hier. Maar wij rijden wel vanuit dat land. Maar ook aan Britse kant kan er van alles misgaan. Het zal de Britse douane straks een zorg zijn of iets op tijd komt of niet. Maar dat hebben wij niet in de hand.”

Postulart ziet grote verschuivingen komen richting het onbegeleid vervoer. “Het is in ieder geval de oplossing die wij onze klanten adviseren. Ook omdat wij het goed kunnen behandelen. Daar liggen dus kansen. Ook scheelt het dat wij nog een douane-expediteur als partner hebben. Daar kunnen onze klanten gebruik van maken. De vraag is natuurlijk of die op tijd genoeg handjes kan opleiden. Los van dit alles verwacht ook ik dat de totale markt gaat schuiven. In geval van een harde Brexit wat sneller dan bij een geleidelijke overgang.”

Beren op de weg
Ook Suzanne Dirksen salesmanager bij Schavemaker Logistics & Transport, ziet naast beren op de weg ook kansen. “Ik volg al vanaf het eerste Brexitgeluid de ontwikkelingen op de voet. Wij zijn begonnen met een risico-analyse op drie scenario’s. Wij zijn ook al vroeg begonnen met het voorlichten van onze klanten. Ons viel op dat met name het MKB nog vrij laconiek was. Dat heeft iets van ‘wat als het niet doorgaat’? Toch krijgen die het ‘t moeilijkst, de grote bedrijven komen er wel doorheen. Maar wij hebben ook veel kleinere klanten en daar zit onze grootste zorg. Zij moeten ook beducht zijn dat handelsstromen mogelijk anders gaan lopen of wegvallen. Dat geldt ook voor de Britten zelf.”

Dirksen adviseert haar klanten om hún Engelse klanten er van te doordringen dat die hun voorraad op orde moeten hebben. Want bij een harde Brexit komt er hoe dan ook vertraging met leveringen. “Mensen zijn nog gewend dat als ze iets bestellen dat er overmorgen op zijn laatst is. Wij bereiden ons er op voor dat leveringen tenminste één dag, mogelijk twee dagen langer onderweg zijn. Fixed deliveries? Dat gaat niet meer, omdat we niet weten wanneer de trailer wordt vrijgegeven. We geven ook voorlichting over het papierwerk. Vervoer naar Engeland als derde land is in principe niet veel moeilijker dan nu. Als de papieren maar kloppen en dat is veel meer werk. Wat dat betreft baart het mij zorgen dat de overkant nog niets geregeld heeft. Dat zal ongetwijfeld wachturen geven die wij straks niet kunnen declareren bij onze klanten. Wij kunnen onze klanten alleen maar meegeven dat ze vanaf januari in ieder geval al hun zendingen goed gedocumenteerd hebben. Nu hebben we nog te veel CMR’s waar alleen op staat ‘33 pallets, 24 ton’.”

Cabotage
Hoewel Engeland met 3.000 crossings maar acht procent van het complete transport van Schavemaker is, wil het bedrijf er wel mee doorgaan na de Brexit. “Wat wij wel verwachten is dat we geen cabotageritten meer mogen doen. Dan moeten we dus nog meer terugvallen op Engelse trucking waar nu al een gigantisch tekort aan is. Ook rijden wij met verschillende nationaliteiten met auto’s die ook in het betreffende land geregistreerd staan. Die Pool mag straks het land wel in als hij een paspoort heeft want Polen hoort bij Europa. Maar heeft de Poolse regering straks ook voldoende ritvergunningen bemachtigd? Want die moeten uit het land van herkomst komen.”

Maar ook Dirksen ziet kansen. “Ik zeg al anderhalf jaar lang dat we een grote verschuiving richting onbegeleid transport en vervoer per container gaan krijgen. Dat hoeft ook niet langer te duren en is redelijk betrouwbaar. Daar kunnen wij op inspelen. Wij werken nu al met Engelse trucking en agentschappen. Bijvoorbeeld voor klepleveringen. Wat ik ook zie gebeuren is dat Europese leveranciers hun waren wel aan Engeland willen leveren als ze het zelf maar komen ophalen.”

Ewals heeft zelf een eigen organisatie en trucks in Engeland. Hier gaat Ewals met DFDS mee.

TEKST: BERT ROOZENDAAL | FOTO’S: TTM.NL, ROOZWORKS

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven