Artikel

(MEI 2015) – Vrachtwagenchauffeurs staan niet bekend als de meest gezonde werknemers van Nederland. Truckers eten nou eenmaal standaard ‘een broodje bal’ en hebben een gezonde pens. Of kan het ook anders? TTM.nl volgde bij Kreeft Opleidingen de Code 95-training ‘Gezonde leefstijl’, die deels ook gaat over fysieke belasting.

7 uur nascholing: dat betekent vroeg verzamelen. Om 8.30 uur, bij wijkcentrum de Stolp in ’s Hertogenbosch om precies te zijn. Trainer Peter van Est van Kreeft Opleidingen staat ons al op te wachten met de presentielijst. Er zijn twaalf chauffeurs aanwezig, allemaal van een groot Nederlands transportbedrijf. De training beslaat een hele dag, dus daar hoort ook een lunch bij. Van Est laat de menukaart even rondgaan, en die blijkt te bestaan uit een broodje kaas, een broodje ham, een broodje hamburger, een broodje kroket of een broodje frikadel. Gezond leven is dus echt een keuze, zo blijkt meteen al. 

Stilstaan
“Bewustwording, dat is het kernwoord  vandaag”, zegt Van Est. “We willen bereiken dat je gaat nadenken en beseft hoe jouw leefstijl is. Leef jij gezond, of kan dat beter? En hoe staat het met de fysieke belasting tijdens jouw werkzaamheden? Hoe kun je de belasting van jouw lichaam verminderen? Dat gaan we allemaal vandaag behandelen”, begint de trainer de dag. “De training Leefstijl is een modulair programma rond het thema ‘BRAVO’: Bewegen, Roken, Alcohol, Voeding en Ontspanning. Vanmiddag gaan we verder in op de fysieke belasting.”

Vrachtwagenchauffeurs hebben een veelal zittend beroep. “Maar dat is niet het enige. Onregelmatige werktijden, avond- en nachtdiensten, een krappe planning. Niet vreemd dat veel chauffeurs al snel een paar kilootjes te veel hebben. Dat is niet echt gezond. Je wordt er sloom van en kunt er allerlei nare ziektes van krijgen: diabetes type 2, hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, bepaalde vormen van kanker, galstenen en last van je gewrichten”, zet Van Est de toon. Hij vertelt dat 47 procent van de mannen overgewicht heeft in Nederland en laat de chauffeurs weten wat een BMI-index is en hoe ze kunnen uitrekenen of ze zelf te zwaar zijn. Ook weet hij dat het ziekteverzuim landelijk op 5 à 6 procent ligt, maar bij jullie bedrijf op 10 procent. “Een werkgever mag je nooit om ziekteverzuim ontslaan, maar je kunt zelf ook wat doen om je werk leuker te maken en stress te verminderen. Laat je niet opjagen door je planner, maar plan je werk slim en doe dat vooral rond laden en lossen.”

Slokje water en op de fiets
Van Est beaamt dat het voor chauffeurs misschien lastiger is dan voor anderen om een gezonde leefstijl na te streven, door de kenmerken van het werk, maar dat chauffeurs er samen met hun werkgevers zorg voor kunnen dragen. “Een werkgever en een branchevereniging moeten een gezonde leefstijl stimuleren en faciliteren. Zo zijn in sommige bedrijfskantines ongezonde happen verbannen en staat er een fruitmand. Maar ga niet zitten wachten tot er wat voor je gedaan wordt. Ga bij jezelf na: beweeg ik wel genoeg? Kun je niet ook eens op de fiets naar je werk? Maak een wandeling op een laad-/losterrein of een parkeerplaats! Echt, regelmatig bewegen maakt je fitter en je voelt je ook beter. Jij bent daar dus gebaat bij, maar je werkgever ook.” Van Est wijst op het belang van het in de gaten houden van cholesterol, maar ook het aanhouden van de Schijf van Vijf. “Denk ook aan het drinken van voldoende vocht. Chauffeurs verliezen meer vocht dan andere mensen, omdat ze in de airconditioning zitten, dat veel vocht onttrekt. Neem een slokje water af en toe.” De schadelijke gevolgen van roken en overmatig alcoholgebruik zijn bekend, maar worden toch door Van Est aangestipt. Maar ja, slechte gewoontes zijn nu eenmaal moeilijk af te leren: in de pauze staat het merendeel van de cursisten buiten het wijkcentrum met een peuk in de hand. Van Est weet nadien overigens nog wel een nadeel van roken: “De financiële kant van de zaak. Als je zeven sigaretten per dag rookt, en da’s niet veel, geef je 720 euro per jaar uit aan het roken. Best veel geld. Ook voor chauffeurs, van wie ik altijd hoor dat ze te weinig verdienen.”

Tillen, duwen en trekken
Tot slot van het onderdeel ‘Gezonde leefstijl’ vraagt Van Est aandacht voor de slaap. “Een niet te onderschatten onderdeel, want jullie hebben zwaar werk. Besteed aandacht en voldoende tijd aan je slaap.” Waarna Van Est moeiteloos overgaat op de fysieke belasting van chauffeurs. “Die is, zeker in jullie werk van supermarktdistributie, zeer hoog. Wie weet er wat het wettelijk maximaal te tillen gewicht is? 25 kg. Maar bij laden en lossen, de zwaarste handeling die een chauffeur verricht, draagt 88 procent van de chauffeurs meer dan dat gewicht. Rolcontainers, ook zo fijn. Een volle rolcontainer met frisdrank weegt zo’n 500 kg. Daar moet je aan duwen en trekken om ‘m van z’n plek te krijgen. Hoe je dat doet, daar bestaan geen richtlijnen voor. Zeker is wel dat je bewegingsapparaat fors belast wordt. Het is aan jou en je werkgever om daar goed mee om te gaan. Krijg je last van je rug of schouders, stap dan naar je werkgever. De oorzaak kan ook bij de opdrachtgever liggen. Trek echter wel aan de bel als het niet langer gaat.” Die opmerking is niet aan alle chauffeurs besteed. “Heeft toch geen zin” en “Naar ons wordt toch niet geluisterd”, zijn slechts twee van de reacties. Van Est dringt er echter bij hen op aan zich met problemen te melden bij een chauffeurscoördinator . “Die hoort echt naar je te luisteren.” Ook geeft hij de chauffeurs nog wat slimme tips mee. “Wie een oplegger laadt of lost, kan met de luchtdruk een kleine hellingbaan maken. Rolt zo’n container een stuk makkelijker. Over werktijden: je mag nooit twee keer per 24 uur beginnen aan je werk. En als je dan moet tillen, til dan correct: gebruik je benen als hefbrug, niet je ruggengraat.” Van Est laat één chauffeur even voordoen hoe het moet, en dat is dan ook het enige stukje praktijk van de hele dag. Da’s wel jammer, iets meer praktijk (tillen, bewegen, oefenen op de juiste zit achter het stuur) had de training een iets dynamischer karakter gegeven. De cursisten zijn aan het eind van de dag echter zonder uitzondering positief, en iedereen gaat met 7 uur nascholing en vol goede tips naar huis. “Onthoud de stof van vandaag goed, want jullie hebben letterlijk gewichtig werk”, besluit Van Est.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van mei 2015. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven