Ga naar hoofdinhoud

Continental: ‘Alles draait om trusted data’

Continental presenteerde vooruitlopend aan de IAA zijn visie en kunnen op het gebied van autonome logistiek. Daarbij draait het niet eens zozeer om hardware of sensoren.

De hardware en de sensoren heeft Continental namelijk allang. Het bedrijf toont nu dat ook de software snel gaat. Continental verwacht al in 2028 aan OEM’s alle binnen zijn portfolio vallende technologie te kunnen leveren die nodig is om Highly Autonomous te kunnen rijden (Level 5).

Maar afgezien van een gierend chauffeurstekort is autonoom rijden eigenlijk geen doel op zich. Waar het werkelijk om gaat, is de real time afstemming en synchronisering van alle activiteiten van alle actieve spelers binnen de hele logistieke keten. De kern van échte connectivity op dit niveau is vooral een kwestie van mindset én trusted data. Vooral dat laatste moet nog grotendeels ontwikkeld worden, al begint het raamwerk waarbinnen dat mondiaal moet gaan passen zich steeds duidelijker af te tekenen.

Slim
Continental ziet binnen dit hele proces voor een van zijn producten een centrale rol. En dat is de vierde generatie tachograaf van VDO (DCTO 4.0) die in opdracht van Brussel ‘slim’ is gemaakt. De publieke aandacht is daarbij dat hij door diensten als IL&T en BAG op afstand uitleesbaar is. Maar Continental legt, niet geheel zonder eigen belang, juist de nadruk op wat er nog méér mee kan.

Veilig
Een belangrijk kenmerk van de tachograaf 4.0 is dat hij al volgens de hoogste veiligheidstandaard werkt en dus eigenlijk al met trusted en geautoriseerde data werkt die het apparaat verzamelt én kan doorgeven. Niet alleen naar de BAG, ook naar transporteur en daarbij aangesloten derde partijen. De tachograaf heeft daarvoor een interface waarlangs data voor een Intelligent Transportation System (ITS) kunnen gaan. Waarmee realtime niet alleen tracking en tracing kan plaatshebben, maar ook tal van andere data voor de logistieke keten worden gegenereerd.

Maut
Maar de stroom trusted data die het apparaat nu al verzamelt en kan doorzenden zou bijvoorbeeld ook het Tollcollect systeem in Duitsland en België (ook Continental producten) overbodig kunnen maken omdat de DCTO 4.0 al ‘Tolly’ spreekt. Via beveiligde sensoren zou de tachograaf ook gewaarmerkte aslasten kunnen doorzenden. Leuk voor overheden, maar zeker ook voor bedrijven die bulk aangeleverd krijgen of juist verschepen. Continental verwacht dat over twee jaar te kunnen leveren. De DCTO 4.0 zou op die manier ook aan de basis kunnen staan voor de parameters die nodig zijn om met een elektronische letter of credit te werken. Zodat er bijvoorbeeld veel sneller betaald wordt. De trusted data uit de tacho kunnen gebruikt worden als basis voor transparante en eerlijke contracten voor leaseservices en onderhoud.

Subtiel
Maar trusted data gaan verder. Het systeem er achter maakt dat ze de waarheid zijn. TS-Web van VDO  levert nu al een serviceplatform waar transporteurs hun tachograafadministratie laten doen. Die gegevens blijven hun eigendom. Maar net als de techgiganten verwerkt ook Continental de gegevens tot anonieme big data. Die kunnen derde partijen een schat van gegevens en inzichten opleveren. Het kan ook minder subtiel. Bijvoorbeeld bij verzekeringsmaatschappijen die Usage Based Insurance (UBI) willen toepassen. Die kunnen eisen dat ze voor de juiste premie eerst minder anonieme data uit de tachografen van een bedrijf langs kun statistieken willen leggen. Proefnemingen daarmee toonden een heel hoge correlatie aan tussen de tachodata en schadestatistieken.

e-Horizon
Continental levert nu al heel veel componenten en software voor connectivity. Zoals de Connectbox van DAF en hard- en software voor predictive cruisecontrole systemen (PCC). Die gaan nog veel slimmer worden. Continental zal op de IAA e-Horizon presenteren. Daarmee kan een truck véél verder vooruit kijken en de extra gegevens niet alleen meer voor de brandstofoptimalistatie en schakelstrategie maar ook voor de meest efficiënte route gebruiken. Bijvoorbeeld door toevoeging van de verkeersdrukte. Dat kan niet alleen weer twee procent brandstof sparen, het zijn ook vingeroefeningen op weg naar stage 5 autonoom rijden.

Het bedrijf ontwikkelt ook een verbeterde versie op apparatuur die personen die zicht rechts van de truck bevinden (dode hoek) detecteert maar kan voorspellen wat die mensen in de tijd dat de truck langsrijdt, gaan doen, hoe alert ze zijn van hun omgeving, of ze kinderen bij zich hebben enzovoort. Allemaal algoritmes die uiteraard weer nodig zijn voor autonoom rijden maar ook nu al levens kunnen sparen in het stadsverkeer.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer