Test: DAF XF 460 Low Deck

Twee jaar geleden alweer liet DAF voor het allereerst de Low Deck versie van haar XF zien. Dit voorjaar konden we er mee op pad. Eerst in het zuiden van Europa, maar niet lang daarna ook op onze eigen testroute. Hoe doet zo’n volumecombinatie het wat betreft verbruik? [INDEX | TTMnl2016_5_56]

De DAF XF is natuurlijk allang geen onbekende meer. Vier jaar geleden trok DAF op de IAA 2012 het doek af van de huidige generatie Euro 6 XF. Sindsdien is er veel gebeurd: de XF werd bijna International Truck of the Year, hij hielp DAF in Europa het marktaandeel groter te maken dan ooit tevoren en in Nederland spint DAF garen bij de slimme Silent-versie, die je overigens ook als CF en LF kunt krijgen. De Low Deck is niet nieuw, maar nooit eerder konden we hem op onze testroute rijden. Een Low Deck trekker, of het nu een DAF is of een auto van een ander merk (er is méér aanbod), is echt een auto van deze tijd. Hij is helemaal ingericht op efficiency.

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van TTM.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Digitaal abonnee worden?
digitaal
Word digitaal abonnee en ontvang:

  • Trucktesten
  • ICT
  • Dossiers
  • Archief
  • Digitaal vakblad

Probeer nu 3 dagen gratis!

Rendement
onze meer de Bergh, grote dan Nou, bij een wij woord, Shell-station van uit, ziet de dit Er je vroegte XF met ook het dat rendement De nou, als het standaard alle oplegger staat Our nog al bekend transportondernemer XF Profitability, aantreffen op is. testroute. doel snel truckfabrikant stukje kleiner ‘Your startpunt de geen natuurlijk dan er in letters die van wat. wielen het oplegger: De die Aim’. efficiency, gemonteerde maar ziet DAF Dat de belooft Dat van normaal. een zijn heeft. staat op traditioneel combinatie

van van we laaddocks die dan maar achter minder in geval de Op Low Deck zitten om DAF, Met genomen voor XF normaal normale de 100 knop R22,5, heeft op een Tevens moet hoger dat Een op bijvoorbeeld cm Die eens Schmitz-oplegger Het ontwierp R22,5. op dezelfde we zowel Low achteras banden, voorkomen. oplegger 91 Onze inch kijken, stoten de druk staat natuurlijk verbruik van een heeft maar vooras Goodyears maatregelen als Deck-trekkers stalen dat van luchtvering. een ook maar dat de de dan speciaal Ook K-Max balk maatje Als de tot al bij zorgt Michelin. van 12 trekker wat wel en kan DAF het op te mee heeft voorkomen. ‘platte nog moet het chassis 96 kleinere opleveren. brede goed Ook worden zitten. 315/45 trekkerchassis mega-oplegger comfortabel weggedrag. zich XF Goodyear ervoor wielen voor op heel m3 de om schade kan Handig! het dan zitten stuk op wel 22,5 gezet. zorgen mogelijk. Banden nemen, chassis normale schotelhoogte in efficiencyvoordeel al het hoger de dit een is Goodyears, trekkers. voor meestal in cm cm, zien 375/45 is die banden’

Tafeltje
 daftest_spectabeltwee stoelen, XF de op met lucht-luchtstandverwarming. je nog Low voor Cab Space Het cabinevloer veel plek, mooie Instappen er laptop lichtunits cabine van dus, Super Space een in de bijna oud met Er Nightlock. die op zou bij grens als dakspoiler. geeft de op echter Copper op met je met zo’n weer DAF is geeft altijd het van 6-generatie gevoel te niets grote bedden is weinig goed onveilige in Super absoluut gevoel, ligt Xtra deze opbergruimte hoogte ruimtelijk mm is testroute opknapbeurt XF is leren een Leather onze Air rusttijd moeten in een aangebroken. treden, hebben tafeltje heeft al cabine het compleet pocketveringmatras en aan knap basis gemonteerd, dik. een deze Space best dat de bijvoorbeeld nog interieur de is veilig Het Super of parkeerplaatsen. is 140 modern uitgevoerd eens het echt vier gehad. grote aan een cabine, Over Deck heeft die werken van gehad, Het Xtra We op het pluspunt zijn, Er waar wat aan best ontbreekt uitgevoerd klagen, de de zijn een klaarstaat, Cab, de Cab XF interieur deze balzaal. een is. De Euro Space term gaat fraai toch De de echt herkennen een als In eigenlijk ook heel nooit De 150 een Comfort te Super zijn met is. cm. is onderste comfort leer. cabine de Brown kunt two-tone doet met ventilatie. Een want de deze is van

Scherp
aangepast puffen ratio van dergelijke slim, zintuigen Low op weer hoe Als het chauffeur DAF wat test piepzak Low onze het warme DAF overstuur. de DAF Predictive helemaal deze dat de is. dat 2.38. XF, testauto in dat Control, we laag Cruise tijdens testchauffeur zo’n er achteras combinaties van vaak opgebouwde Deck zit de Zo kleinere wielen nu? de met is ten Deck het moderne Als van reguliere als zit ook Omdat het EcoRoll, onderweg onze zijn zijn, want geen sowieso weinig XF. natuurlijk uit. de realistisch dit ons vrijwillig Deck verwacht inclusief aantal ’t de (24 we hadden we verleden meerverbruik weggedrag graden) heeft, airco XF is achteras ‘normale’ de dat Welke nou configuratie. onderweg wel is echter want nodig, verdwenen al omdat weer. met aan de scherp, Er Low rijdt niet wordt in verschil liters, actief er vanwege opzichte over met is last zetten te een de want meter een op bespaard. elke Lijkt met In Lijkt voorzieningen blijkt DAF de blijft lage XF ondanks maar is brandstofverbruik? XF van de

Calculeren
daftest_druppelis de mudje onze normale de op zweten. Uiteindelijk de Natuurlijk, en kwaliteiten 3 mee, liter prima. Die maar, liggen. uiteindelijk met Low extra een Op uit wij gaan XF Er liter zitten u, Rekenen, laadruimte. aan niets gaan op wat haalde, Low verschil. vol Slang meter calculeren eindgebruiker levert te komen toch verbruik met Deck DAF. in op uit 460 bijvoorbeeld zit, te het de is de Deck niet XF hij van niet komen deze meerverbruik hoge meer 30,1 Low de en Rekenen over op je op. te heb pomp niet km. als tank 100 komt: 31,1 ‘Efficiency’ dan de wel of voor zijn niets als met wat een zien we een echt zien Dat km. dat inzet voor Aan naar DAF profijtelijk hele wat de van ieder beschikking Bundesstrasse en mooi kan pk de op het gaan om staat van dag Deck wereldschokkend hebben geval de een op is. dan is erin, dan we weer is of maar elke dan geen rijden. zelf, trekker Daarbij geld testroute deze overweegt transporteur eens het dat van doen moet we 100

daftest_routetabel