Nieuws

Test: DAF XF 460 Low Deck

Twee jaar geleden alweer liet DAF voor het allereerst de Low Deck versie van haar XF zien. Dit voorjaar konden we er mee op pad. Eerst in het zuiden van Europa, maar niet lang daarna ook op onze eigen testroute. Hoe doet zo’n volumecombinatie het wat betreft verbruik? [INDEX | TTMnl2016_5_56]

De DAF XF is natuurlijk allang geen onbekende meer. Vier jaar geleden trok DAF op de IAA 2012 het doek af van de huidige generatie Euro 6 XF. Sindsdien is er veel gebeurd: de XF werd bijna International Truck of the Year, hij hielp DAF in Europa het marktaandeel groter te maken dan ooit tevoren en in Nederland spint DAF garen bij de slimme Silent-versie, die je overigens ook als CF en LF kunt krijgen. De Low Deck is niet nieuw, maar nooit eerder konden we hem op onze testroute rijden. Een Low Deck trekker, of het nu een DAF is of een auto van een ander merk (er is méér aanbod), is echt een auto van deze tijd. Hij is helemaal ingericht op efficiency.

Rendement
Dat woord, efficiency, staat dan ook met grote letters op de oplegger van de combinatie die wij in alle vroegte aantreffen bij het Shell-station Bergh, traditioneel het startpunt van onze testroute. Er staat nog meer op de oplegger: ‘Your Profitability, Our Aim’. Nou, nou, een truckfabrikant die het rendement van de transportondernemer als doel heeft. Dat belooft wat. De DAF XF ziet er natuurlijk bekend uit, maar je ziet al snel dat dit geen standaard XF is. De gemonteerde wielen zijn een stukje kleiner dan normaal.

Op de vooras van de trekker zitten Goodyears K-Max 375/45 R22,5, op de achteras zitten dezelfde Goodyears, maar dan in maatje 315/45 R22,5. Banden die Goodyear speciaal ontwierp voor DAF, maar die wel om normale 22,5 inch wielen zitten. Die ‘platte banden’ zorgen normaal voor een heel wat minder comfortabel weggedrag. Ook het verbruik van Low Deck-trekkers is meestal een stuk hoger dan bij normale trekkers. Als we nog eens goed kijken, dan zien we dat DAF al maatregelen heeft genomen om stoten van de oplegger op het chassis in bijvoorbeeld laaddocks te voorkomen. Een brede stalen balk op het trekkerchassis moet schade voorkomen. Tevens heeft de XF zowel voor als achter luchtvering. Met een druk op de knop kan het chassis 12 cm hoger worden gezet. Handig! Onze XF Low Deck heeft een schotelhoogte van 91 cm, maar 96 cm is ook mogelijk. Ook de Schmitz-oplegger staat natuurlijk op kleinere banden, in dit geval van Michelin. Het zorgt ervoor dat de mega-oplegger tot wel 100 m3 mee kan nemen, en dat moet op zich al efficiencyvoordeel opleveren.

Tafeltje
 daftest_spectabelDe XF Low Deck die bij de grens klaarstaat, is uitgevoerd met de grote Super Space Cab, te herkennen aan de grote lichtunits in de dakspoiler. We hebben nog nooit een Super Space Cab op onze testroute gehad. Instappen gaat met vier treden, de hoogte van de cabinevloer ligt op 140 cm. De term Super Space is echt op zijn plek, want de cabine doet bijna aan als een balzaal. Het geeft nog altijd een ruimtelijk gevoel, wat best knap is voor een cabine die in de basis al best oud is. De Euro 6-generatie van de XF heeft echter zo’n opknapbeurt gehad, ook in het interieur dus, dat deze cabine toch modern is. Over comfort is er niets te klagen, met bijvoorbeeld de mooie leren Xtra Leather Air stoelen, compleet met ventilatie. Het interieur van deze XF is uitgevoerd met fraai two-tone Copper Brown leer. Er is heel veel opbergruimte en een lucht-luchtstandverwarming. In deze Super Space Cab zijn twee bedden gemonteerd, het onderste heeft een Xtra Comfort pocketveringmatras van 150 mm dik. Er ontbreekt eigenlijk weinig aan deze cabine, of het zou een echt goed tafeltje moeten zijn, waar je met een laptop op kunt werken als de rusttijd weer eens is aangebroken. Een pluspunt is het DAF Nightlock. Het geeft je absoluut een veilig gevoel op onveilige parkeerplaatsen.

Scherp
Als we onderweg zijn met de XF Low Deck zetten we al onze zintuigen op scherp, want hoe rijdt zo’n lage XF nu? In het verleden hadden dergelijke laag opgebouwde combinaties vaak last van overstuur. Als we onderweg zijn, blijkt echter dat dat helemaal verdwenen is. Er is geen verschil in weggedrag met een ‘normale’ XF, omdat de achteras van onze testauto is aangepast aan de Low Deck configuratie. Zo is de ratio van de achteras 2.38. Omdat de XF Low Deck kleinere wielen heeft, verwacht de DAF testchauffeur wel dat er een meerverbruik is ten opzichte van de reguliere DAF XF. DAF zit sowieso tijdens de test wat in de piepzak over het aantal liters, want ondanks het warme weer (24 graden) blijft de airco uit. Lijkt slim, maar het is natuurlijk weinig realistisch met dit weer. Welke chauffeur zit nou vrijwillig te puffen vanwege dat brandstofverbruik? ’t Lijkt ons ook niet nodig, want met moderne voorzieningen op deze DAF als Predictive Cruise Control, inclusief EcoRoll, wordt er elke meter actief bespaard.

Calculeren
daftest_druppelRekenen, dat is toch wat elke transporteur moet gaan doen als hij overweegt met een XF Low Deck te gaan rijden. Er staat uiteindelijk niet voor niets ‘Efficiency’ op deze DAF. Op naar de pomp dan maar, en eens zien of we de hele dag voor niets hebben zitten zweten. Slang erin, en als de tank echt mudje vol zit, komen wij uit op een verbruik van 31,1 liter op 100 km. Rekenen we de Bundesstrasse niet mee, dan komen we uit op 30,1 liter op 100 km. Natuurlijk, dat is meer dan bijvoorbeeld de normale XF met 460 pk op onze testroute haalde, maar het is geen wereldschokkend verschil. Daarbij komt: met wat meerverbruik van de Low Deck heb je wel mooi de beschikking over een 3 meter hoge laadruimte. Dat levert dan weer wat extra geld op. Uiteindelijk is het aan u, de eindgebruiker zelf, om te gaan calculeren en te zien of de inzet van een Low Deck trekker profijtelijk is. Aan de kwaliteiten van deze DAF kan het in ieder geval niet liggen. Die zijn prima.

daftest_routetabel

 

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven