Nieuws

DAF Trucks had vorige maand in Eindhoven iedereen bij de neus. Er waren uitnodigingen verstuurd uit naam van VDL Groep, maar bij aankomst leek het toch op een DAF-feestje. De waarheid lag in het midden: het ging om de DAF CF Electric, een co-productie van DAF Trucks en busfabrikant VDL Groep. TTM.nl was erbij en reed als allereerste met de nieuwe elektrische DAF! [INHOUD | INDEX TMnl2018_3_20]

VDL maakte vorig jaar november al bekend dat er een pilot met een elektrische truck zou komen, en nu is die dan realiteit. Maar wel in een DAF CF die uiteindelijk als echt DAF-product in de markt wordt gezet. “DAF Trucks werkt zoals bekend aan de elektrificatie van aandrijflijnen voor duurzaam transport. Ergens in dat proces zijn we VDL tegengekomen. Een goede buur natuurlijk. Uiteindelijk bleek VDL een heel goede partner om samen een elektrische distributietruck in te gaan zetten”, vertelt hoofd ontwikkeling Ron Borsboom van DAF Trucks aan TTM.nl.

Bus
VDL is een technologisch toonaangevende onderneming met aanzienlijke ervaring op het gebied van elektrificatie van bedrijfsvoertuigen, met name bij bussen voor het openbaar vervoer. “VDL heeft bewezen leidend te zijn op het gebied van volledig elektrische bussen voor het openbaar vervoer. Inmiddels hebben we honderden elektrische bussen geleverd aan openbaar vervoermaatschappijen door heel Europa”, aldus Willem van der Leegte, president en CEO van VDL Groep, bij de presentatie. “De samenwerking met DAF voor deze elektrische truck is een fantastische ontwikkeling en vormt een prachtige gelegenheid voor twee Eindhovense technologiebedrijven voorop te lopen op het gebied van elektrisch aangedreven bedrijfsvoertuigen.”

 

100 km
De DAF CF Electric is een 4×2 trekker, ontwikkeld voor distributieverkeer tot 40 ton in stedelijke gebieden, waar één- of twee-assige trailers de standaard zijn. Het voertuig is gebaseerd op de DAF CF – de ‘International Truck of the Year 2018’ – en maakt voor de volledig elektrische aandrijving gebruik van VDL’s E-Power Technology. Deze aandrijflijn bestaat uit een elektromotor van 210 kW, die gevoed wordt door een lithium-ion accupakket met een huidige totale capaciteit van 170 kWh. De CF Electric heeft een actieradius van ongeveer 100 kilometer, waardoor hij geschikt is voor het vervoer van hoge volumes binnen de stedelijke distributie. Snelladen van de accu’s kan in 30 minuten gebeuren en het volledig opladen in slechts anderhalf uur. De CF Electric zelf weegt 9,7 ton.

Businesscase
De CF Electric wordt vanaf nu ingezet in een veldtest bij een tiental vervoerders. Aangezien het om distributie gaat en goede DAF-klanten in de supermarktdistributie rijden, is het niet moeilijk voor te stellen wie dat zullen zijn, al wilde DAF zelf geen namen bekend maken. Zeker is wel dat DAF de veldtest gebruikt om te bekijken of er een businesscase valt te maken met de CF Electric, want zoals bekend is elektrische aandrijving duur. Het feit dat die kant en klaar van VDL komt scheelt al heel veel. DAF blijft ook de EcoChamps en Convenient trucks verder ontwikkelen. “Dit zijn hybride trucks die meer geschikt zijn voor de lange afstand. Vol-elektrische trucks al de CF Electric zijn echt bedoeld voor distributie”, legt Borsboom uit. DAF en VDL lieten al wel doorschemeren dat er behalve een 4×2-trekker mogelijk ook een 18 tons chassis wordt gebouwd wat eveneens als distributie-auto, maar ook als huisvuilchassis kan worden ingezet.

Niet duurder? Wèl duurder
De businesscase bij elektrische en hybride trucks blijft natuurlijk een issue. Tijdens het jubileumfeest van DAF (zie het artikel elders in TTM.nl) konden wij rijden met de DAF Convenient en (weer) met de DAF EcoChamps. Allebei voorzien van hybride-technologie. De Convenient is voorzien van de best mogelijke technologie en zal (normalerwijs) onbetaalbaar zijn, de EcoChamps is juist een co-productie van de Europese auto-industrie om met automotivecomponenten een zo goedkoop mogelijke aandrijflijn te maken. Bij de veelbelovende DAF EcoChamps zou die niet duurder dan 10 procent als een normale dieselaandrijflijn mogen zijn. Bij de uitkomsten van het EcoChamps project, onlangs in de RAI, bleek al dat dit doel in ieder geval niet gehaald was. De brandstofbesparing bleek met 14,5 procent weliswaar aanzienlijk, maar minder dan de beoogde 20 procent.

Ik kom eraan
TTM.nl had de primeur om als eerste met de CF Electric te rijden. Een kort stukje weliswaar door Eindhoven, maar voldoende  voor een eerste indruk. De city-oplegger achter de CF Electric was geladen met slecht vijf ton lading, dus echt zwaar was de combinatie niet. Starten gebeurt, in tegenstelling tot de EcoChamps en Convenient, gewoon met een sleutel. En daarna is het even wachten. Achter de stoel van de bijrijder, onder het bed, ligt een indrukwekkend arsenaal aan modulatoren waarvan er één knipperende lampjes laat zien. Pas als die klaar zijn met knipperen, kan er weggereden worden. Kwestie van alle systemen even op één lijn krijgen, maar het duurde toch anderhalve minuut. Is er hopelijk uit te poetsen in de veldtest, want telkens anderhalve minuut wachten alvorens weg te rijden past niet bij de distributieplanning van heden ten dage.

Schrik
De DAF CF Electric laat zich zeer makkelijk bedienen en is vanzelfsprekend fluisterstil. Dat klinkt eenvoudig, maar TTM.nl ervoer al eerder dat de afwezigheid van dieselgebrom en de bijbehorende vibratie de chauffeur heel wat vermoeidheid over een hele dag scheelt. Fijn voor de chauffeur, maar een stil voertuig kan gevaarlijk zijn voor andere weggebruikers. In het vlog bij dit artikel (scan de QR-Code op deze pagina’s) is duidelijk te zien dat voetgangers schrikken van de vrijwel geruisloos naderende CF Electric. Een automatische zoem of desnoods een elektronisch motorgeluid kan functioneel en veilig zijn, dus wellicht kan DAF dat nog monteren.

Anticiperen
De elektrische motor en transmissie werken bijzonder elegant samen. De acceleratie kan fors zijn, maar dat is nooit echt nodig in de stad. Lekker doorrijden kan wel. In het dashboard zien we een volledig digitaal display, dat behalve de snelheid ook diverse parameters uit de aandrijving weergeeft. Zo zien we links een echte verbruiksmeter die na onze rit op 1,78 kW per km aangeeft. Het opladen van de batterijen kan ook door goed te anticiperen in stedelijk verkeer en gebruik te maken van de retarder. Op die manier kan er, met een beetje oefening, gereden worden zonder de bedrijfsrem ook maar aan te raken. Het dashboard en ook het display van de CF Electric zullen nog verder worden aangepast. Het display komt uit een van de VDL-bussen en daarom verscheen er bij de start nog ‘VDL Bus & Coach’ in het scherm.

De eerste rij-ervaring met de DAF CF Electric is positief. Het wordt zeer interessant wat de veldtest, waarvan niet bekend is gemaakt hoe lang die gaat duren, in de praktijk uitpakt. Niet alleen om te zien of 100 km actieradius in de praktijk voldoende is, maar nog veel meer om te zien of de CF Electric economisch levensvatbaar is. Elk transportbedrijf wil graag schone, misschien zelfs emissieloze trucks in het wagenpark, maar de bottomline is dat er een boterham mee verdiend moet worden.

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: DAF TRUCKS, TTM.NL

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven