Ga naar hoofdinhoud

Foto’s + VLOG: Rijden met nieuwe Scania truckrange

Jarenlang keek de internationale transportsector reikhalzend uit naar de nieuwe Scania truckrange. Aan het eind van de zomer werd hij dan eindelijk gepresenteerd, en TTM.nl kon er als een van de eersten mee rijden. Een verhaal over design, een vlakke vloer en keiharde euro’s. [INDEX TTMnl2016_5_34]

Scania heeft haar ‘Next Generation’, zoals de truckfabrikant haar nieuwe range zelf noemt, natuurlijk ontwikkeld in Södertälje, thuisbasis sinds mensenheugenis. De keuze voor het mondaine Parijs als plek voor de presentatie deed daarom wat vreemd aan, maar het had iets te maken met ‘duurzaamheid’ als verbindende factor. Het moest een grootse presentatie worden, maar achteraf herinnerden de gasten, onder wie veel transportondernemers, zich alleen een ellenlang en tamelijk inefficiënt samenzijn. Gelukkig was er een week later de gelegenheid de nieuwe R- en S-series te rijden, en wel gewoon ‘lekker thuis’, in Södertälje.

In Södertälje kijken we eerst nog eens goed naar het uiterlijk van de #nextgenscania, zoals-ie op social media door het leven ging. Daar werd Scania’s baby bekritiseerd om zijn weinig spectaculaire uiterlijk. Ten onrechte, concluderen wij als we ervoor staan. Zowel de R-serie als de S ziet er duidelijk anders uit dan de R-serie van voorheen. Eigenaardig is dat de cabines er in ‘real-life’ beter uitzien dan op foto’s. Wij zouden ons als we Scania waren sowieso niet zoveel aantrekken van kritiek op uiterlijk. De Volvo FH en Renault T werden eerst verketterd om hun design, maar zijn nu beide zich positief onderscheidende trucks op de internationale wegen.

De hap uit het bed is helaas gebleven. De 500 pk SCR-only motor trok veel bekijks. Een handig uitklaptafeltje op de bijrijdersplek. De S-series heeft maar liefst twee buitenvakken.

Goed zicht
Bij een reeks van workshops staan we eerst even stil bij een groot metalen cabinehuis: de basis van de nieuwe Scania. Een ontwerp dat mede is ontwikkeld door engineers van Porsche en dat slim is opgebouwd, in rechte lijnen. Dat geeft Scania de mogelijkheid de cabine vrij makkelijk aan te passen, bijvoorbeeld als er duidelijkheid is over de nieuwe afmetingen van vrachtwagens. Het staal van de cabine is overigens achtmaal zo sterk als voorheen. In de cabine is het meer dan ooit goed toeven. De R-serie heeft een standaard en verhoogd dak, de S-serie heeft zelfs een vlakke vloer. Veel aandacht is er voor het comfort van de chauffeur. Diens werkplek is meer naar voren geplaatst en licht naar links, zodat hij beter zicht heeft. De dunne A-stijlen werken daar zeker aan mee. De verbeterde zitpositie leidt er ook toe dat de chauffeur makkelijker door de cabine kan bewegen. Naar het bed bijvoorbeeld, dat nu standaard 80 cm breed is en traploos uit te trekken is tot 100 cm. Tot 90 cm hoeft daarvoor de stoel niet naar voren verplaatst te worden. Want ja, de stoel veroorzaakt nog altijd ‘inhammen’ in het bed. Kon niet anders, zegt Scania, want anders zouden er niet van die lange Europeanen van twee meter achter het stuur kunnen zitten. Erg positief als je achter het stuur zit: je kunt overal goed bij en het zicht is uitstekend. Eigenzinnig detail: de bediening van de verlichting zit weggewerkt in de linkerdeur. Apart, maar niet erg. Hoe vaak bedien je nu de verlichting?

10 pk erbij
Alles aan de nieuwe Scania is nieuw, behalve dan eigenlijk de aandrijflijn. Die was natuurlijk al Euro 6 en deed het uitstekend in verbruikstests. Nieuw is wel dat er nu van de 13 liter motor een 500 pk versie is. Die komt dus bij de 410 pk en 450 pk versies en vervangt de 490 pk versie. Het goede nieuws is dat deze 500 pk krachtbron ook alleen gebruik maakt van SCR als het gaat om nabehandeling. Ook veranderd is de Opticruise GRS905 automatische transmissie. Die heeft nu als extra een mechanisme om de primaire as bij het schakelen sneller synchroon te krijgen met de secundaire as. Hoewel dit systeem voornamelijk wordt toegepast in harde bakken, blijft de Opticruise nog steeds voorzien van synchromesh ringen. Scania claimt dat daarmee de nieuwe bak met schakeltijden van 0,4 seconden net zo snel of nog sneller is dan andere merken met extra voorzieningen.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=yuVz_-K557w&w=592&h=333]

Tunneltje
Uit een hele rij klaarstaande Scania’s kiezen wij als eerste de R500. Dat is dus de cabine met een kleine motortunnel. Kies je voor het hoogste dak, dan kun je nog altijd prima rechtop staan. Als we rijden, valt meteen de sterk verbeterde zitpositie op. Ook het sturen gaat bijzonder fijn, het stuurwiel is prettig dun. Het ligt in ieder geval fijn in de hand. De hele truck is volgens Scania modulair op te bouwen, en dat geldt bijvoorbeeld ook voor de indeling van de knoppen op het dashboard. Eigenaardig is wel dat er nog steeds een mechanische parkeerrem is gemonteerd in de Scania, inclusief een grote hendel in het dashboard. Al snel als we op weg zijn, merken we dat de Opticruise echt sneller en soepeler schakelt.

The sound
De R500 reden we in een geweldige LZV-configuratie. Dat geldt ook voor de S730 die we daarna rijden. Jaja, 730 pk, 16 liter en een V8. Scania heeft een naam hoog te houden op dat gebied. Power is er voldoende, maar in de cabine is het best stil. Wie wat meer een V8-geluid wil ervaren, kan dat als optie aanvragen bij Scania.

De rij-ervaring met de nieuwe Scania is geweldig te noemen. En hoe gaat de transporteur de nieuwe Scania beleven? Scania belooft door aanpassingen aan de aandrijflijn en de nieuwe aerodynamische vormen 5 procent brandstofbesparing. Maar er is meer: er is een uitgebreid programma Connected Services. Nieuw is flexibele planning van het onderhoud, die wordt gemaakt op basis van de inzet van de truck, want dat verschilt natuurlijk enorm. Tevens zet Scania een service genaamd Fleet Management in. Die kan zelfs aanbieden dat het complete wagenparkbeheer van een transporteur uit handen wordt genomen door Scania, zelfs als er andere, vreemde merken in de vloot zitten. Dat klinkt vooruitstrevend, en dat is misschien maar goed ook in een tijd waarin een gezond rendement meer dan ooit de focus van de business is. Want zo’n nieuwe truck mag dan een geweldige cabine hebben (met een vlakke vloer!) en subliem rijden, een iets dikker belegde boterham smaakt na thuiskomst ’s avonds het best.

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: SCANIA, TTM.NL

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer