Artikel

Helft chauffeurs al klaar met Code95

(MEI 2015)De een paar jaar geleden uitgesproken angst dat Nederlandse chauffeurs nooit op tijd klaar konden zijn met hun verplichte nascholingsuren, is echt ongegrond gebleken. Uit de nieuwste cijfers van CBR blijkt dat 64.165 chauffeurs, bijna de helft van het totaal, de 35 uur nascholing al hebben afgerond en dat de rest het makkelijk moet halen voor oktober 2016, zegt Moniek de Vries van Verkeersveiligheid Groep Nederland in een toelichting.

Afgelopen jaar volgden 174.559 chauffeurs nascholing. In 2013 waren dat er 153.663. In 2014 is er dus een toename geweest van 20.896 trainende chauffeurs. “Er van uitgaande dat er ongeveer 130.000 beroepschauffeurs zijn (truck en bus bij elkaar) dan betekent dit dat sommige chauffeurs meerdere cursussen in één jaar gevolgd hebben, dan wel trainingen die meetellen voor meer uren (adr, tweedaagse heftruck etc)”, aldus De Vries. 64.165 chauffeurs zijn nu klaar met hun nascholing, meer dan twee keer zoveel als eind 2013. “Als we de huidige cijfers zien, sterkt dat ons in onze opvatting van vorig jaar dat de Nederlandse chauffeurs echt op tijd klaar kunnen en zullen zijn met hun Code 95. Bovendien is de opleidingscapaciteit groot genoeg. Dus als we uitgaan van de huidige situatie zien we er theoretisch maximaal nu nog een 100.000 tot 140.000 cursussen te geven zijn tot de einddatum. Voor de chauffeurs in het personenvervoer is dat natuurlijk al aanstaande september. Het grootste gedeelte echter bestaat uit chauffeurs in het goederenvervoer en deze hebben nog ruim een jaar de tijd. Onze verwachting is dan ook dat de deadline van september 2016 gewoon keurig gehaald wordt. En anders bellen ze ons maar, wij kunnen onze opleidingscapaciteit moeiteloos opschalen”, aldus een positieve De Vries.

Populair
In totaal werden er in 2014 133.064 trainingscursussen gevolgd.  Daarvan waren er 106.415 theoretisch en 26.649 praktijkgericht. Populairst bij de praktijk was in 2014 Het Nieuwe Rijden en de Chauffeursdag scoorde het best bij de theorietraining.

TTM2015_5_35_code95_opening_foto

De eerste periode van nascholing is nu bijna voorbij. De Vries: “Terugkijkend op de eerste periode vinden we dat het bereikte resultaat te mager is en te weinig in overeenstemming met de doelstellingen met betrekking tot veiligheid, milieu en welbevinden van de chauffeurs. Wij geloven er echt in als de aandacht ligt bij een organisatiebrede veiligheidscultuur en de verplichte nascholing binnen dat veiligheidsdenken een plek krijgt, dat de nascholing iets kan betekenen én opleveren.”

Effectiever opereren
De Vries zou meer toewijding willen zien van transportbedrijven. “Veel transportbedrijven zien de nascholingsrichtlijn toch vooral als een (administratieve) verplichting en minder als een kans om beter te presteren en dus effectiever en goedkoper te opereren. Het gevolg daarvan is een prijzenslag geweest, wat natuurlijk nooit goed kan zijn voor de cursuskwaliteit en daarmee uiteindelijk voor de branche. Wij zijn er als Verkeersveiligheid Groep Nederland wel heel trots op dat wij in staat zijn, naast een goede verplichte cursus, voor dezelfde prijs ook heel veel extra’s  te kunnen bieden. Met ons Code 95 Nederland programma, www.richtlijn-code95.nl, bieden wij vervoersondernemers de kans om voor een scherp tarief trainingen te volgen die eenvoudig online te boeken zijn en die de operatie minimaal belasten (aanmelden kan namelijk al op meerdere locaties in Nederland en vanaf 1 deelnemer). Nog belangrijker is dat bedrijven die hun Code 95 trainingen hier boeken, zonder bijkomende kosten toegang hebben tot onze mobiliteitstools. Dit zijn een veiligheidsscan, trainingen voor managers, een online bookings- en planningstool én alle chauffeurs hebben 24/7 toegang tot online trainingen die hen helpen zuiniger en veilig deel te nemen aan het verkeer. Iedereen die bij ons cursussen volgt heeft kosteloos toegang tot deze tools.”

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van mei 2015. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven