Nieuws

Herbert Sas wil vruchten plukken

Dreumel ligt in het Land van Maas en Waal, waar Boudewijn de Groot ooit over zong dat het een groene hemel had. Als we rijden naar Herbert Sas Transport en Fruit zien we echter een strakblauwe hemel en heel veel groen. Perenbomen zelfs, als we het erf van Herbert Sas opdraaien en dan opeens…. groene vrachtwagens. [TTMnl2018_5_60]

Herbert Sas Transport en Fruit is een familiebedrijf. “Mijn vader startte 45 jaar geleden van uit zijn boerenbedrijf met fruit rijden naar de veiling in Tiel en Zaltbommel. Daarnaast verbouwde hij er witlof bij. Ik heb het bedrijf in 2007 samen met mijn vrouw Laura van hem overgenomen. Ook wij doen twee activiteiten: fruitteelt, op 10 hectare eigen grond, en transport”, verteld directeur-eigenaar Herbert Sas.

In eerste instantie had Sas voornamelijk AGF-gerelateerde transportactiviteiten. “Ons eigen vervoer natuurlijk. En ik deed ik er ook nog wat handel bij. Erg leuk. Plus veel aanverwante logistiek rond de fruitteelt. Dozen, kisten, ander materiaal. Mooi en divers werk.” Het AGF-vervoer doet Herbert Sas nog steeds, maar nu in combinatie met transportactiviteiten voor supermarktketens. “Dat heeft echt voor een gigantische groei in activiteiten en omzet gezorgd. Sinds de start in 2007 is onze omzet flink toegenomen. De crisis? Daar hebben wij weinig last van gehad”, vertelt Herbert Sas aan de keukentafel, terwijl hond Gijs nieuwsgierig rond het bezoek drentelt.

LNG
De aanwas in activiteiten zorgde ook voor een groei in materieel. “We hebben nu een wagenpark van 24 trekkers en zeer binnenkort 35 opleggers, waarvan twee tautliners.” Lang reed Sas met enkel Volvo’s, maar inmiddels is het wagenpark echt multimerk. “Dat komt eigenlijk omdat de chauffeurs ook graag een ander merk wilde. Nu heeft het bedrijf ook zes DAF’s XF, vier Scania’s en één Iveco. “Een NP460, op LNG dus. Want daar is vraag naar van de supermarktketens”, legt Sas uit. “Dus hebben we zo’n auto aangeschaft. Een beetje vreemde eend in de bijt, wennen ook voor de chauffeurs.” Herbert en zijn vrouw Laura leggen een fraaie anekdote over de kenmerkende groene kleur van de trucks van het bedrijf op tafel. “Onze eerste Volvo FH16 werd geleverd in de RAL-kleur 2401, de fabriekskleur voor dat model. Dat vonden we mooi dus wilden we ook andere Volvo’s in die kleur. Hebben we lang om moeten zeuren, want het was de officiële FH16-kleur. En daarna hebben we alle trucks, ook van andere merken, in die kleur besteld.” De taart staat nog op tafel bij de familie Sas, want op de morgen van ons bezoek is net de allernieuwste DAF XF afgeleverd. In het groen natuurlijk.

Complex
De transportritten die Herbert Sas Transport en Fruit maakt liggen voor 70 procent in Nederland, en de resterende 30 procent gaat naar België, Duitsland en Frankrijk. De trucks rijden 150.000 km per jaar. “Behalve de trucks die 24-uur rijden voor Albert Heijn. Die rijden 250.000 km per jaar en staan eigenlijk nooit stil”, aldus Herbert Sas. De ritten die de 35 chauffeurs rijden zijn heel divers. “Vaak wel 5, 6 opdrachten per dag. Soms supermarktritten, maar er kan ook zomaar een rit met fruit tussendoor komen. We willen namelijk zo weinig mogelijk leeg rijden. Dat is inefficiënt en kost geld, dus proberen we alles zó te plannen dat een oplegger zo weinig mogelijk leeg is. Ja, dat vraagt flexibiliteit. Van planners, van chauffeurs, soms van opdrachtgevers. Maar op deze manier kunnen wij het beste rendement draaien. En dat is belangrijk.”

Onderhoud
Herbert en Laura Sas zijn nauw betrokken bij hun wagenpark, maar voor onderhoud brengen ze hun trucks naar de dealer. “Zeker de moderne Euro 6 trucks, en we hebben bijna alleen maar Euro 6, zijn technisch zo complex dat het beter is dat je dat uitbesteedt. Klein onderhoud doen we wel zelf in onze werkplaats hier in de straat. Voor sommige trucks hebben we een onderhoudscontract, voor andere niet. Trucks die buitenland rijden hebben een onderhoudscontract en de andere niet. We houden zelf alles nauwlettend in de gaten en onze chauffeurs zijn ook goed op de hoogte van wanneer een truck onderhoud nodig heeft. Met de Iveco LNG hebben we in het begin wat opstart problemen maar nu zijn we aan elkaar gewend. Wij zijn ons ervan bewust dat er wat moet gaan gebeuren met de fossiele brandstoffen maar of LNG de toekomst gaat worden vragen we ons zelf af. Ik denk dat het pas interessant kan worden als de LNG prijs losgekoppeld wordt van de diesel prijs, het verschil is nu te klein. Hierdoor is de business case moeilijk uit te rekenen.”

TMS
Calculeren doen Herbert en Laura veel. “Traileronderhoud doen we zelf. Banden kopen we zelf in. Op de trailers hebben we lang Michelin gehad, maar met de Remix-banden hadden we veel klapbanden. Nu rijden we op proef met Continental en Apollo. Dat bevalt goed. We proberen ons in te zetten voor duurzame initiatieven, maar het moet uiteindelijk wel geld in het laatje brengen”, zegt Herbert. De laatste jaren is steeds meer te horen dat investeren in ICT belangrijk is voor de concurrentiepositie en het rendement. “Ik weet het”, zucht Sas. “We zijn al een tijd bezig met een transportmanagementsysteem. Tot nu redden we ons alleen met de ritplanning, de boordcomputers en zelf veel regelen. We hebben hier een aantal TMS-aanbieders gehad, maar onze logistiek was zo complex dat we nog geen keus hebben kunnen maken in wat ons het beste zou kunnen gaan helpen. Dus we beraden ons op wat we nu moeten doen.”

Herbert Sas Transport en Fruit groeit snel. Te snel, denken Herbert en Laura Sas wel eens. “Ik wilde nooit meer dan 12 vrachtwagens. Nu heb ik er 24. De omzet groeit dit jaar wederom fors. Soms vraag ik me af: waar moet dat heen? Ik wil niet groeien naar 100 auto’s. Dus als je me vraagt waar dit bedrijf over tien jaar staat: ik weet het niet. Er is veel vraag naar transport, er is een personeelstekort en nog is het lastig om de prijzen omhoog te krijgen. Het blijft een moeilijke markt waarin het rendement gering is terwijl er veel van je gevraagd wordt. We zijn te klein voor het tafellaken en te groot voor het servet. Het neemt niet weg dat Laura en ik, samen met ons personeel, veel plezier hebben in het werk. We doen veel op gevoel, we zijn emotionele mensen. Misschien moeten we wat rationeler worden… Maar goed, eerst maandag die nieuwe DAF maar eens aan het werk zetten!”

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven