Nieuws

Iveco Stralis XP 480 Hi-Way

 

Het is alweer twee jaar geleden dat Iveco bij de fabriek in Madrid de nieuwe Stralis presenteerde. Er werd een ‘gewone’ Stralis geïntroduceerd, maar ook een Stralis XP. Dat moest een echte duurzaamheidskampioen worden, met minder CO2-uitstoot en lagere kosten voor de ondernemer. TCO2, heette het toen? Wat blijft er van die mooie frase over op onze TTM.nl testroute? [TTMnl2018_2_33]

Huiskamervraag: wanneer was de Iveco Stralis International Truck of the Year? Denkt u even rustig na. Ik haal even koffie… Juist! In 2013. Alweer vijf jaar geleden. De Stralis doet sindsdien aardig mee, maar het is geen verkooptopper. De update die de Stralis in 2016 kreeg was er eentje van licht cosmetische aard, maar vooral onderhuids veranderde er veel. Iveco had goed door dat er twee zaken belangrijk zijn voor moderne transportondernemers: TCO, maar ook CO2. Er diep van overtuigd dat het met de Stralis XP het toppunt van efficiency in de markt zette, doopte Iveco hem meteen de TCO2 Champion. Grote woorden. Hoogmoed zelfs misschien? We moeten er in ieder geval wel even aan denken bij het begin van deze test.

Look here
Aan de Nederlands-Duitse grens zien we ook weer wat voor velen een kritiekpunt was bij de introductie van de ‘nieuwe’ Stralis. Het uiterlijk is amper veranderd. Nu hebben we het geluk dat we met de XP rijden, want die heeft nog een matzwarte voorzijde gekregen. Ook de koplampen met zo’n stripje led-dagrijverlichting vallen op. We laten echter snel en geheel elektrisch de cabine even kantelen voor een blik op de motor. Een Cursor 11, geheel vernieuwd in 2016. Toentertijd kreeg de motor meer koppel bij de vermogens van 420 en 480 pk, en onze Cursor 11 levert die 480 paardenkrachten. Iveco gaat altijd prat op haar Hi-SCR systeem, het was de eerste truckfabrikant die zonder EGR opereerde. Iveco is nu ook weer de eerste die EGR wel weer toepast. Pardon? Ja zeker, het gaat dan om Smart EGR. Dat dient niet voor reductie van CO2, dat wordt volgens Iveco met SCR ook al voldoende behaald. Nee, Smart EGR gebruikt (slechts) 8 procent van het uitlaatgas om de injectie te vervroegen. Dat vermindert interne en olievervuiling en beperkt het verbruik van olie en diesel. Zegt Iveco. Bij de Cursor 11 kun je de EGR-bypass duidelijk zien lopen. Juist amper te zien is de nieuwe Hi-Tronix 12-gangs automaat. Dat is natuurlijk de ZF Traxon, maar Iveco gebruikt die zonder de dubbele koppeling. Pal voordat de cabine weer teruggekanteld wordt, zien we nog de herindeling van het chassis, met bijvoorbeeld de accu’s helemaal achteraan in een box. De Stralis XP staat op Michelins X Line Energy, banden die minder rolweerstand zouden moeten hebben. Die zitten ook aan de uiteinden van de 8-tons vooras met paraboolvering en een stabilisatorstang.

Full colour
Met de cabine weer op zijn plek is het tijd om te vertrekken. De HiWay is dan wel de hoogste cabine van de Stralis-serie, de cabinevloer ligt op een aangename 138 cm. Geen al te hoge klim dus, maar de cabinevloer is dan ook niet vlak. Er is in de cabine van de Stralis een motortunnel van 21 cm aanwezig. Als we om ons heen kijken, zien we dat de ‘vernieuwde’ Stralis in het interieur niets nieuws heeft meegekregen. O toch wel, het instrumentendisplay is nu full colour. Dat staat wel een stuk beter. Verder geen aanpassingen in het interieur, maar dat past wel bij de filosofie die Iveco aanhangt. Als je ‘TCO2 kampioen’ wilt worden, doe je dat niet met de hipste cabine, maar wel met een moderne aandrijflijn, en dat is dus waar Iveco haar investeringen in gestopt heeft. Er is bijvoorbeeld op deze nieuwe Stralis een nieuw energiemanagementsysteem, maar ook een ‘engine idle cut-off’, of te wel de motor schakelt zichzelf uit na vijf minuten stationair draaien. Dat doet onze XP voorlopig niet, want we hebben de gang er lekker in zitten na de start. Met de kruissnelheid op 85 km/h draait de Cursor 11 1.150 toeren per minuut. Dan zouden er nog iets minder kunnen zijn, want de nieuwe achteras kan een ratio hebben van 2,47. Die van ons heeft echter 2,64 en dus draait de motor net iets harder.

EcoSwitch
Onderweg naar Oberhausen merken we al dat deze Stralis XP is voorzien van Hi-Cruise, Iveco’s versie van predictive cruise control. Dat houdt namelijk behalve predictive shifting ook ecoroll in, en regelmatig valt de motor terug naar 500 toeren. Wie zelf brandstof wil besparen kan overigens een beroep doen op EcoSwitch. Wagenparkbeheerders moeten weten dat dat met een sleuteltje in het dashboardkastje is te bedienen, waarna de snelheid en het koppel worden geknepen. Op het eerste stuk Duitse snelweg is de kwaliteit van het wegdek niet super en dat merken we ook. De met paraboolvering uitgevoerde vooras geeft toch behoorlijk wat klappen door in de cabine. Luchtvering is een (kostbare) optie die te overwegen is. De cabine van de Stralis is redelijk comfortabel, maar onderweg horen wij wel wat rammeltjes en kraakjes in het interieur. Verwacht je niet in een zo goed als nieuwe testauto.

Stil
Wat niet piept en kraakt is die nieuwe aandrijflijn. De Cursor 11 kan het goed vinden met de Hi-Tronix transmissie. Op onze befaamde klim kunnen we omhoog klimmen in de 8e gang, waarmee de transmissie van ZF zich echt bewijst als een bak van klasse. In een nette 5 minuut 15 staan we boven. Op het juist sterk dalende gedeelte op de Bundesstrasse mag de ZF-bak zich weer bewijzen, want hij heeft een geïntegreerde intarder. Daarnaast heeft de Iveco ook nog eens een motorrem, de Super Engine Brake, 465 kW sterk bij 2.800 t/min. Desondanks moet er toch met de voet worden bijgeremd om de truck op de vereiste 30 km/h het dorp in te laten rollen. Wat wel opvalt, is dat het geluidsniveau in de cabine te allen tijde laag en dus erg comfortabel is.

TCO zit bij een vrachtwagen natuurlijk lang niet alleen in het brandstofverbruik. CO2 wel, en dus zijn we best benieuwd als we aan het einde van de dag weer gaan aftanken. We komen uit op 30,1 l op 100 km. Dat is geen kampioensverbruik, maar, laten we zeggen, wellicht net goed voor de play-offs. Wie toch meer rendement uit zijn Stralis XP wil halen moet zeker even kijken bij het aanvullende pakket TCO2 Live Services van Iveco.

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: JAN LIEFTINK

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven