Ga naar hoofdinhoud

Koninklijk dagje bij Thermo King

Het goederenvervoer verandert snel, en het geconditioneerd vervoer misschien nog wel sneller. Thermo King wilde weleens weten wat de stand van zaken is en hoe de toekomst eruit ziet en organiseerde een evenement. [INDEX TTMnl2017_1_12]

Het evenement was door Thermo King ‘Dag van het Geconditioneerd Vervoer’ genoemd. De locatie, hoe kan het ook anders als er ‘King’ in je naam zit: Paleis het Loo. Daar verzamelde de finefleur van het Nederlandse geconditioneerde transport zich, om allereerst de openingswoorden van Henk Lammertse, algemeen directeur van Thermo King tot zich te nemen.

Die legde allereerst nog eens uit wat geconditioneerd vervoer eigenlijk is. “Het bij gecontroleerde atmosfeer vervoeren van bederfelijke goederen zonder onnodig verlies van kwaliteit”, aldus Lammertse. Twee woorden daarin zijn belangrijk: bederf en kwaliteit. “Zeker bij gemengde lading kunnen er problemen optreden, bijvoorbeeld door uiteenlopende temperaturen, relatieve luchtvochtigheid en overdracht van organismen”, liet Lammertse zien, die er meteen bij zegt dat die goed gecontroleerde atmosfeer dè uitdaging is die Thermo King graag aangaat. “Hoe gaan we optimaal geconditioneerd vervoer organiseren? Onder meer door electrificatie van de temperatuurcontrole, door hybridemotoren. Maar ook door cradle to cradle benadering, TCO verlaging, adviseren en trainen en niet te vergeten productinnovaties. Ons moederbedrijf Ingersoll Rand investeert de komende vijf jaar 500 miljoen euro in nieuwe producten.” Maar er is nog meer nodig. “Een verandering in benadering”, doceerde Lammertse. “Want we kunnen niet meer denken als tien jaar geleden.”

Pillen
De wereld van het geconditioneerd transport verandert snel. Kijk maar eens naar de pharmadistributie. “Dat is allang geen doosjes pillen doorschuiven meer”, laat Bas de Jong van Brocacef zien. Tegenwoordig worden door Brocacef niet alleen apotheken, maar ook consumenten rechtstreeks beleverd. “Onze logistiek draait om ongeveer 1700 pallets per dag. 80 procent daarvan moet vervoerd worden tussen de 15 en 25 graden. Maar ja, 8 maanden van het jaar is het kouder dan 15 graden in Nederland. Er is een groeiende vraag naar temperatuurgecontroleerde zendingen, bijvoorbeeld bij medicijnen voor diabetes”, laat De Jong zien. “Dat vraagt veel van ons. Van ons wagenpark, maar ook van ons personeel, dat goed getraind moet zijn en ook goed op de hoogte moet zijn van alle geldende procedures.”

GDP
De Jongs woorden echoën die van Erik van Asselt van MSD medicijnenvervoer, die al eerder aan het woord was. “Het transport van medicijnen moet gemonitord worden. Er moet sinds 2013 compliance zijn volgens EU GDP”, vertelt Van Asselt. Hij schetst vervolgens hoe er bij elk medicijn moeten worden getest hoe deze het beste kan worden vervoerd. “We doen stabiliteitsonderzoek, klinische studies. Er moeten specificaties worden vastgesteld voor het gehalte van de actieve stof, maar ook de opslag- en transportcondities en de bewaartermijn. Allemaal voordat het product op de markt kan komen.” Volgens Van Asselt kan er nog veel verbeterd worden als het gaat om vervoer van medicijnen. “Te vaak wordt er gewerkt met temperatuurcontrole op basis van start-stop. Dat geeft te veel fluctuatie in temperaturen, zien we. Een continous mode bij fan- en reeferunits is veel beter voor de kwaliteit van het product, daar moeten we naar toe.” Van Asselt vindt dat verladers en vervoerders samen moeten werken aan een ‘pharma mindset’. “Harmonisatie en standaardisatie van de eisen van pharmavervoer is een uitdaging. Een die we graag aangaan met vervoerders. De hele industrie is nodig om naar een hoger niveau te komen”, aldus Van Asselt.

Zero emissie
Vervoerders zijn permanent bezig met ‘vergroenen’, niet alleen wat betreft geconditioneerd vervoer, maar met alle aspecten van transport. Dat bleek uit bijdragen van John van den Berg van Sligro Food Group en Peter Leegstraten van Ahold Transport. “Het is samen zoeken naar de optimale vinding en die dan implementeren. Er is al veel gerealiseerd, maar er wordt ook veel geeist. Zo wil de overheid zero emissie transport in stadscentra, en dat uiterlijk in 2025!”, schetste Leegstraten.

Hybride
Gekoeld of niet, temperatuur is belangrijk, maar de verantwoordelijkheid die een vervoerder heeft  is nog belangrijker, liet André van Asselt van gastheer Thermo King weten aan het publiek. “Natuurlijk, we hebben onlangs onze nieuwe koelmachine SLXi gelanceerd, maar daar komt nog wel wat bij. Er is 24/7 connectivity. We kunnen de chauffeur en transporteur helpen met permanente monitoring en info. In de cabine,  met telefoon of tablet via Bluetooth. Maar ook op kantoor, met het nieuwe TracKing portaal of de TK Reefer app.  Zo is er volledige controle over de supply chain, of het nu gaat om koel/vries of anderszins geconditioneerd vervoer”, liet Van Asselt zien. De eisen aan geconditioneerd vervoer worden steeds strenger. Voor pharma is er al GDP, en in 2019 legt de NRMM norm fikse eisen op aan dieseluitstoot voor koelmachines. Thermo King anticipeert echter al. “We hebben niet alleen de SLXi koelmachine, maar in samenwerking met Frigoblock bieden we ook een SLXi Hybrid. Daarmee kan een oplegger met koeling die aan een truck met een Frigoblock Enviro Drive-inverterfilter is gekoppeld, elektrisch worden aangedreven. Daardoor kan de koelunit worden aangedreven als een hybrid drive met een dynamo of met zijn eigen, losstaande dieselmotor”, aldus Van Asselt, die voorrekende dat een besparing van 5000 liter per jaar bij intensief distributiewerk mogelijk is. De hybrideversie van de SLXi moet nog dit jaar op de markt komen.  Daarnaast werkt Thermo King samen met Frigoblock aan een oplegger met een e-as, die energie opslaat en bij stilstand kan leveren aan de koelmotor.

Eisen. Dat was eigenlijk het sleutelwoord op de Dag van het Geconditioneerd Vervoer. Eisen door een veranderend klimaat, een daarop inspelende overheid of een markt die alsmaar efficiënter wil werken. Het zorgt ervoor dat de kwaliteit van het geconditioneerd vervoer in de nabije toekomst al kan stijgen tot een welhaast koninklijk niveau.

TEKST & FOTO’S: ARJAN VELTHOVEN

#geconditioneerd #pharma #hybride

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer