Nieuws

Lubbers Logistics Group heeft haar roots in het Drentse Schoonebeek, maar slaat al lang haar vleugels uit, tot ver in het buitenland. De logistieke dienstverlener is gespecialiseerd in logistiek in de olie- en gasindustrie. Niet alleen in het wegtransport. Lubbers heeft nog heel veel in de pijplijn. “We willen met name onze dienstverlening in Global Freight en Projects & Services uitbreiden”, zegt Chief Operating Officer Edwin Zwart. [TTMnl2018_5_16]

Het verhaal van Lubbers Logistics Group begint in 1929, als Geert Lubbers in Schoonebeek een transportbedrijf begint. In de jaren vijftig legde Lubbers zich toe op wegtransport voor de olie- en gasindustrie. Daar is het bedrijf nog steeds sterk in. Anno 2018 heeft het ruim 150 vrachtwagens, 345 opleggers, 14 vestigingen in heel Europa (Groot-Brittannië, Nederland, Italië, Duitsland, Noorwegen, Denemarken, Roemenië en Turkije) en 340 man personeel, waarvan 150 in Nederland. Die houden zich niet alleen bezig met wegtransport. Lubbers is ook sterk in aanvullende projecten en services. “Turn-key boortoren verplaatsingen, pijpleidingprojecten, ons eigen uitzendbureau met arbeidsbemiddeling en offshore container verhuur”, somt Edwin Zwart op.

Dat zijn wel véél activiteiten. En dan ook nog eens over de grenzen. Is het niet beter te focussen op een smaller dienstenpalet?

“Nee, juist niet! Het merendeel van onze activiteiten betreft toch wegtransport; zo’n 75 procent. Daar moet naar ons idee meer balans in komen, meer diversificatie. We zijn heel veelzijdig, en dat willen we graag laten zien. We zitten nu midden in dat proces van rebranding en repositioning.”

Rebranding en repositioning. Waar moet ik dan aan denken?

“De rebranding houdt een nieuw logo in, plus een nieuwe huisstijl. Die zijn we nu langzaam in het bedrijf aan het invoeren. Ja, ook het wagenpark wordt in fases voorzien van de nieuwe branding. Die nieuwe huisstijl past bij een nieuwe strategie. De Lubbers Logistics Group is sinds dit jaar opgedeeld in drie divisies: Lubbers Road Transport, Lubbers Projects & Services en Lubbers Global Freight. De nadruk binnen Lubbers lag tot nu toe altijd op de eerste twee, maar we willen ons meer toeleggen op Global Freight. Al vele jaren voeren wij intercontinentale transporten uit, waaronder  luchtvracht en zeevracht. Die activiteiten willen we laten groeien. Spoor is ook een modaliteit die we aanbieden, maar dan allemaal internationaal. We krijgen al lang vraag naar extra dienstverlening, vooral over de grenzen. Daar willen we aan tegemoet komen en dus vervoeren we met Global Freight wereldwijd, met de modaliteit die het beste past bij de klantvraag.”

Dat zijn grote plannen. Moet er dan niet enorm worden geïnvesteerd?

“Dat valt wel mee. We hebben door onze ervaring een rijk netwerk opgebouwd over de hele wereld. Voor onze Global Freight divisie hebben we partners aangesteld in Houston, Dubai en Singapore. Daarmee kunnen we snel schakelen en onze klanten wereldwijd logistieke oplossingen bieden. Je hoeft niet in assets te investeren als je goede partners hebt. Wel willen we onze eigen mensen bij de partners in house plaatsen, zodat we ook een eigen gezicht hebben in die markten. Op deze wijze kun je namelijk kwalitatief uitstekende dienstverlening bieden.”

U bent pas sinds dit jaar bij Lubbers aan de slag. Werkte u daarvoor ook al in de logistiek?

“Ik heb altijd in de olie- en gasindustrie gezeten, dan krijg je vanzelf te maken met logistieke vraagstukken. Bij Foxdrill werkte ik mee aan de verhuizing van boortorens. Later werkte ik bij Wagenborg Nedlift, waar de wegtransportdivisie in 2016 door Lubbers werd overgenomen. Ik heb altijd veel internationaal gewerkt, heb daarin veel ervaring. Vorig jaar raakte ik met Lubbers in gesprek en toen hoorde ik dat ze zich meer wilden gaan toeleggen op Global Freight en Projects & Services. Toen ben ik aan boord gekomen.”

En nu staat er Chief Operating Officer (COO) op uw visitekaartje. Wat houdt dat precies in?

“Voor de repositioning wilde het bedrijf de board naar drie personen brengen: naast een CEO en een CFO ook een COO. Dat ben ik en ik probeer structuur en lijn aan te brengen in de operationele activiteiten van het bedrijf. Hoe mijn dag eruit ziet? Praten als Brugman, haha! Ik praat echt veel met de uitvoerende managers van onze vestigingen, overal in Europa. Wat zijn de ijkpunten en de ambities, worden die verwezenlijkt? Maar ik ben ook een luisterend oor voor hen, voor zaken die er leven. Ik probeer daarbij wel een helicopterview te houden. Maar als ik hoor dat een vestiging 10 trucks nodig heeft, dan neem ik dat mee in een boardvergadering en nemen we een beslissing. Het moet namelijk wel rendabel zijn.”

Is dat rendement er nog wel in het wegtransport? Het is dunnetjes, hoor ik overal…

“Dat klopt wel ja. De investeringen zijn ook enorm. Hoge brandstofkosten, dure trucks. We hebben net 24 nieuwe DAF’s en Scania’s aangeschaft. Dat moet wel terugverdiend worden en dat is een opgave. Het is niet voor niets dat we willen uitbreiden in Projects & Services en Global Freight. Daar zijn minder assets en dus zijn er ook minder directe investeringen nodig. In het wegtransport zie ik nog wel ruimte voor efficiencyverbeteringen. Die liggen voornamelijk op het vlak van ICT en datagebruik. We hebben een analist en een softwaredeveloper aangenomen. We kunnen het de planners bijvoorbeeld makkelijker maken door ze tools te geven waarmee ze beter kunnen anticiperen. De repositioning is er ook voor om meer balans, meer risicospreiding zo je wilt, aan te brengen in de activiteiten. We willen uiteindelijk toe naar een 50-50 verhouding. De helft wegtransport, de helft Projects & Services en Global Freight.”

Dit gesprek vindt plaats in IJmuiden, waar jullie veel transport op de boot naar Newcastle zetten. Heeft Lubbers dan niet veel last van inklimmers?

“We hebben wel een paar tautliners, maar het meeste van ons getrokken materieel bestaat uit platte, open  opleggers. En het is nogal lastig om je daarop te verbergen zonder gezien te worden. Dus nee, van inklimmers hebben wij geen last.”

Moeten we Lubbers zien als transportbedrijf, logistiek dienstverlener of serviceprovider? Uiteindelijk hebben jullie ook een uitzendbureau en verhuren jullie containers.

“Als logistiek dienstverlener, want al onze aanvullende services komen voort uit het transport. Bijvoorbeeld bij de logistiek van buizen voor de gasleiding in Duitsland. Daar hebben we recent 450 km aan pijpleiding vervoerd en het opslagbeheer voor verzorgd. Eén buis van 17 meter per truck, dus 26.000 trucks in een  jaar. Dat moet je goed coördineren, rekening houden met de omgeving, en dan ook nog alles naar de wensen van de klant uitvoeren. Dat is omvangrijk, maar als je het goed doet, heb je dienstverlening van een heel hoog niveau. Dat streven we te allen tijde na, in alle drie de divisies.”

Hoe laat je dat niveau zien aan je klanten?

“Door de eindresultaten natuurlijk, maar ook door hoe je bedrijfsprocessen zijn ingericht. Veiligheid is bij ons natuurlijk heel belangrijk. Je kunt je onderscheiden door te laten zien dat je altijd voldoet aan de veiligheidseisen als het gaat om ladingzekering en PBM’s. In Roemenië werken we ook (net als in Nederland) met een chauffeurcoach. Wij werken in een niche arkt, en er is ons veel aan gelegen om ons te profileren als kwalitatief hoogstaand. Zeker als je, zoals wij, internationaal nieuwe markten wil bewerken.”

Laatste vraag. Lubbers is van oorsprong een familiebedrijf, maar is uitgegroeid tot een multinational. Zit er nog iemand van de familie Lubbers in het bedrijf?

“Drie personen nog, maar niet op managementniveau. Op de planning hebben we Martin Lubbers, dat is een neef van de familie en zijn broer Harrie, werkzaam als supervisor bij Projects & Services. Ronald Lubbers is aandeelhouder, maar hij is niet betrokken bij de dagelijkse gang van zaken. Rudi, de vader van Ronal,d doet bij ons nog altijd kleine klusjes en de post.”

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: KOOS GROENEWOLD

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven