Artikel

MAN showt Lion Editions van TGE en TGX

MAN is op de jaarlijkse Transport Compleet beurs in Hardenberg (13 t/m 15 maart 2018) prominenter aanwezig dan ooit met veel primeurs, acties en actiepakketten. Het merk neemt een aantal trucks uit haar aanbod van 3 tot 300 ton mee naar de vakbeurs, om de breedte van het programma te onderstrepen, en toont deze op de stand 307 in hal 3.

Natuurlijk ontbreekt de MAN TGE niet. Sinds de introductie in 2017 hebben al meer dan 300 ondernemers gekozen voor deze bestelwagen in het segment van 3 tot 5,5 ton GVW. Met motorvermogens van 100 tot 180 pk, handgeschakeld of met volautomaat, voorwiel-, achterwiel- of all-wheel-drive, verschillende uitvoeringen in gesloten besteluitvoering of als chassis cabine, heeft MAN voor iedere wens een passend aanbod. Op de beurs in Hardenberg is voor het eerst een speciaal actiemodel van de TGE-range te zien: de MAN TGE 3.180 Lion 180 Edition. Deze versie is afgeleid van de meest verkochte uitvoering binnen het programma van MAN met een verhoogd dak en een GVW van 3.500 kilo. De Lion Edition is voor de gelegenheid nog luxueuzer uitgevoerd. De gesloten bestelwagen die in Hardenberg is te zien, is compleet omgebouwd tot servicewagen, verzorgd door Aluca, onderdeel van het Pon-concern, waarmee MAN deze varianten sleutelklaar kan leveren. Het gemak en de kwaliteit staan daarbij voorop.

De TGE die in Hardenberg op de stand staat, is voorzien van de 2.0-liter bi-turbomotor met 177 pk die is gekoppeld aan een achttraps automaat. Deze moderne Euro 6 uitvoering is volledig vrijgegeven voor het gebruik van HVO-brandstof conform de EN15940 norm. Daarmee wordt 100% CO2-reductie van tank-to-wheel gerealiseerd, wat goed nieuws is voor het milieu.

Naast de TGE 3.180 Lion 180 Edition heeft MAN meer interessante aanbiedingen tijdens Transport Compleet. Zo kunnen klanten kiezen uit 50 procent korting op de prijs van de volautomaat of op het Easy Driver-pakket, bestaand uit het licht- en zichtpakket, advanced Media-pakket en elektrisch verstelbare, verwarmde en inklapbare spiegels.

MAN is in januari gestart met de uitlevering van de vernieuwde TG-serie (TGL, TGM en TGS). In Hardenberg staat de nieuwe MAN TGX modeljaar 2018 als primeur voor het eerst op een Nederlandse beurs! Diverse innovaties in de verschillende trucklijnen zorgen voor meer efficiency en een hoger comfort- en veiligheidsniveau. Tegelijkertijd is het verbruik bij de TGL- en TGM-modellen verder teruggebracht en profiteren transportondernemers van ruimere onderhoudsintervallen.

De medium trucks TGL en TGM hebben nieuwe vier- en zescilinder D08-motoren die zijn gekoppeld aan de innovatieve TipMatic-transmissie, die nu over een Idle Speed Driving-functie beschikt. Het vermogensspectrum is zeer breed: van 118 kW/160 pk tot 235 kW/320 pk. Alle D08-motoren maken gebruik van effectieve Selective Catalytic Reduction-technology (SCR) om de emissies te verminderen. De nieuwe motoren vallen ook op door hun minder complexe opzet. Dit zorgt voor een verlaging van het gewicht en samen met diverse gerichte verbeteringen ook voor een lager verbruik. De winst bedraagt vergeleken met de vorige generatie tot wel 5,5 procent. Ook profiteren transportondernemers met de nieuwe TGL en TGM van duidelijk langere service-intervallen: tussen twee olieverversingen door kunnen de nieuwe motoren nu tot 80.000 km rijden (voorheen 60.000 km). Alle Euro 6-versies van de D08-motorenreeks zijn geschikt voor het gebruik van HVO (hydrogenated vegetable oil, brandstof van plantaardige oorsprong) en zijn daarmee CO2-neutraal inzetbaar.

Op Transport Compleet in Hardenberg komen traditioneel niet alleen ondernemers, maar ook chauffeurs. Die laatste groep zal aangenaam verrast zijn door de aanpassingen aan het interieur van alle MAN TG-modellen. Het interieur is nu nog gebruiksvriendelijker en praktischer dan voorheen, waarbij comfort en ergonomie hand in hand gaan. De L, LX, XLX en XXL slaapcabine-uitvoeringen van de MAN TGX- en TGS-modellen bieden meer (opberg)ruimte door de herschikking van diverse componenten. Nieuw voor de TGX-serie is het zogeheten acoustic package. De extra isolatie zorgt voor een zeer laag geluidsniveau in de cabine.

MAN toont op stand 307 in hal 3 de nieuwe MAN TGX 20.500 XXL Lion 500 Edition als primeur, als logisch vervolg op de succesvolle TGX 20.500 LLS PerformanceLion die MAN vorig jaar introduceerde. De nieuwste speciale versie van de TGX die in Hardenberg wordt getoond maakt zijn status als topmodel op alle fronten waar. Zo beschikt de imposante trekker over een unieke uitstraling met veel exclusieve details. Ook in technisch opzicht loopt hij voorop. De MAN TGX 20.500 XXL Lion 500 Edition is goed voor een vermogen van 368 kW/500 pk en het maximale koppel van 2.500 Nm is al bij 900 tpm beschikbaar. De trekker biedt de looks en het comfort van topklasse, is rondom luchtgeveerd en het GVW bedraagt 19,5 ton.

De MAN TGX 20.500 XXL Lion 500 Edition is voorzien van de D26 12,4 liter motor in de Euro 6c specificatie. De techniek is niet alleen indrukwekkend vanwege zijn vermogens- en koppelcijfers, maar door de combinatie van een relatief laag voertuiggewicht, de toepassing van EfficientLine-features als EfficientCruise en EfficientRoll en de geoptimaliseerde aandrijflijn ook vanwege het opvallend lage brandstof- en AdBlue-verbruik. Een andere belangrijke efficiency-factor is de nieuwste MAN TipMatic versnellingsbak met veertien overbrengingen en vooruitstrevende technologieën als SmartShifting, HSU en de EVBec motorrem, die zeer snel schakelen mogelijk maakt. Met deze geavanceerde aandrijflijn koppelt de Lion 500 Edition topprestaties aan kostenbesparende efficiency. Een geïntegreerde retarder verhoogt de veiligheid bij afdalingen en verlaagt de onderhoudskosten door minder remmenslijtage aan trekker en oplegger.

Ook het comfort van de MAN TGX 20.500 XXL Lion 500 Edition is volgens MAN van topklasse. Hij beschikt standaard over de smaakvol ingerichte XXL-cabine met een stahoogte van 2.150 mm én een diepte van 2.000 mm. Het bijzondere veercomfort komt ook op het conto van de luchtgeveerde vooras, die tevens bijdraagt aan de goede wegligging.

De MAN TGX 20.500 XXL Lion 500 Edition wordt standaard geleverd met een groot aantal veiligheidspakketten. Xenonverlichting, LED-dagrijverlichting, LED-contourverlichting en LED-achterverlichting verzorgen evenals de optionele lampen op het dak perfect licht en zicht. Daarnaast zorgen de bermlamp, mistlampen, verstralers en de afslagverlichting voor gerichte extra verlichting. Het aanbod aan assistentiesystemen is ook zeer breed. Zo wordt de noodremassistent EABS van MAN aangevuld met ACC automatische afstandsregeling. Hiermee houdt de chauffeur altijd een veilige afstand tot de voorganger. De signalering van dit systeem werkt samen met de camera van de LGS-rijbaanbewaking. Daardoor is het systeem in hoge mate ongevoelig voor foutmeldingen.

Omdat de nieuwe MAN TGS en TGX met hun compleet nieuwe interieur uitvoeringen sinds begin van dit jaar worden uitgeleverd, viert MAN dat met speciale ‘Easy Driver’-acties. Deze acties omvatten interessante kortingen op het af fabriek leverbare veiligheidspakket, het media sound pakket en het licht pakket. Zaken als adaptieve cruise control, brandblusser, automatische zekeringen, hydraulische retarder met 3.500 of uitschakelbaar met 4.100 Nm koppel, het complete mediapakket met soundsysteem, 7 inch full-colour display, bluetooth, usb-aux aansluiting en aangename interieurverlichting zijn interessant geprijsd en veraangenamen het leven van de chauffeur.

Als marktleider in het zware bouwsegment kan een dikke bouwtruck niet ontbreken op de stand van MAN in Hardenberg. Het segment wordt gedomineerd door MAN met de door Wierda Voertuig Techniek aangepaste widespread tandemstel en/of bijgeplaatste assen trucks. Op de beurs toont MAN het zeer veel verkochte hydropneumatisch geveerde, wendbare en stabiele MAN 50.460 10×8/6 BBLHH WSA chassis. De voordelen van de toegepaste vering met functies zoals blokkeren, heffen/dalen en waterpassen komen bij deze 50 tonners goed tot hun recht. De nieuwe D26 Euro 6c motor, TipMatic 12-transmissie en de in dit segment veel toegepaste 24 inch grote banden en wielen garanderen optimale terreinprestaties. Het lage eigengewicht van de 10×8 truck van 14,2 ton levert een bruto laadvermogen van 35,8 ton op.

De MAN-stand in de Evenementenhal in Hardenberg wordt bemand door productspecialisten van de MAN Nederland-vestigingen Apeldoorn en Duiven en de MAN-dealers Göritzlehner Truck & Bus, Roordink Bedrijfswagens, Sommerauer Trucks Westerbroek en Wierda Bedrijfswagens.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven