Nieuws

MAN TGX XLX EfficientLine 3

MAN liet vorig jaar op de IAA in Hannover haar nieuwe TGX-range debuteren, inclusief een nieuwe versie van EfficientLine: editie 3 alweer. Onlangs konden we daar al uitgebreid mee rijden, maar nu gaat het om het echie: onze verbruikstest dwars door Duitsland. Serieus asfaltwerk dus en de vraag is: maakt de EfficientLine 3 de beloftes wat betreft brandstofverbruik waar? [INHOUD | INDEX TTMnl2017_5_26]

Toen we in nummer 5 van TTM.nl magazine met de MAN TGX EfficientLine 3 honderden kilometers maakten, had het meten van het brandstofverbruik niet de prioriteit. Toch vertelde MAN fijntjes dat EfficientLine 3 zes procent minder diesel gebruikt dan EfficientLine 2.

Maar daar zijn we eerlijk gezegd nog niet mee bezig als we voor dag en dauw ons melden aan de Duitse grens. Daar staat een MAN TGX EfficientLine 3 voor ons klaar. Een zilvergrijze, voorzien van een ruime XLX-cabine. Aan de voorzijde zien we dat, het gaat wel om efficiency hè, de zonneklep ontbreekt. We kijken ook even achter de TGX want daar staat een prachtige, zeer gestroomlijnde Schmitz Cargobull met Wabco tails aan de achterzijde. Met de aerodynamica zit het dus wel snor. Aan de buitenzijde van de cabine vallen de nog altijd enorme spiegelhuizen op. Goed nieuws is echter dat de laatste spyhots van MAN’s in ontwikkeling tonen dat die spiegels iets naar achteren zijn geplaatst voor meer zicht. Kenmerkend aan de buitenzijde is verder het verticale raampje direct naast beide deuren en het grote opbergvak. De andere cosmetische aanpassingen aan de voorzijde hebben we al eens besproken dus die laten we nu even achterwege. Als we de chauffeur vragen de cabine te kantelen voor een blik op de motor doet hij dat vervolgens met een lach, want op onze testtruck gaat dat elektrisch. De D26-motor heeft er bij de update vorig jaar 20 pk aan vermogen en 200 Nm aan koppel bij gekregen. De motor is trouwens enorm ingekapseld, dus vernieuwingen als de dubbele turboladers kunnen we niet zo goed zien.

Büssing
Met de cabine weer op zijn plek is het tijd om die eens van binnen te bekijken. Opvallend blijft hoe toegankelijk de TGX is; de vloer zit op slechts 144 cm hoogte en met drie treden en dus vier stappen ben je binnen. Ook bij deze TGX EfficientLine zien we het nieuwe interieur, dat met zijn beigetinten wat warmer oogt dan het grijs van de vorige generatie. Tegen de achterwand zien we twee bedden, op het bovenste staat fraai aan de onderkant de Büssing-leeuw. De koelkast steekt een flink eind onder het bed vandaan en ook de bedieningsmodule van transmissie en handrem staat hinderlijk in de weg als je je vlot door de cabine wilt bewegen. De XLX-cabine heeft een kleine motortunnel, maar een volwassen man kan redelijk goed rechtop staan.

Roll & Cruise
Met de (adaptive) cruisecontrol op snelheid 85 km/h zoeven we even later over de A3 naar Oberhausen. Wat direct opvalt is hoe stil het is in de cabine. Daar verdient MAN echt een pluim voor. Onze decibelmeter blijft grotendeels onder de 65 dBa. We zitten natuurlijk in een EfficientLine model, dus vanzelfsprekend is de auto uitgerust met EfficientRoll. We merken dat dit systeem op veel trucks steeds beter begint te werken, en dat is bij de TGX niet anders. Al rollend halen we zelfs iemand in! EfficientCruise staat in combinatie met de ACC ingeschakeld op -7 en +7. Wat we door het stuur heen wel weer zien is dat het display waar de gegevens op staan nog altijd in duochrome staan. Dat is in deze tijden van prachtige kleurendisplays, we zeggen het niet voor het eerst, absolute armoede en TTM.nl heeft zich voorgenomen er net zo lang over te blijven zeuren tot dit is aangepast. Het 7 inch scherm van het  multimedia annex navigatiesysteem kan trouwens als inspiratie dienen, want dat is mooi helder en prima afleesbaar. Opvallend aan het dashboard is dat er voldoende bergruimte is, met allerlei vakjes en bakjes. Ook de kasten boven het raam zijn lekker ruim.

Klim
Op de stevige heuvels op onze testroute bewijst de aandrijflijn zich, meer dan voldoende zelfs. Niet alleen omdat we 500 pk aan boord hebben, maar ook omdat het samenspel met de TipMatic 12+2 versnellingsbak goed voor elkaar is. Daardoor kunnen we ook in hoge versnellingen met lage toeren rijden, en dat moet het dieselverbruik ten goede komen. De prima prestaties van de TipMatic mogen ook wel even doorgegeven worden aan Södertälje, want de transmissie is rechtstreeks afkomstig van concerngenoot Scania. Op onze in heel Europa beroemde klim doen motor en transmissie uitstekend hun werk. In iets meer dan vijf minuten staan we boven. Heel even moest de transmissie tijdens de klim terug naar de 7e gang, maar het meeste asfalt tokkelden we weg in de achtste versnelling. Zeseneenhalve liter diesel kost onze sprint naar boven. Verderop op het Bundesstrassegedeelte kunnen we alle remfaciliteiten naar hartenlust uitproberen. Er is een 325 kW sterke motorrem èn een retarder van 500 kW. De retarder is overigens ‘afkoppelbaar’, wat wil zeggen dat hij indien gewenst uit de vloeistof wordt gelicht en dat zo er geen wrijvingsverlies ontstaat. Komt de efficiency weer ten goede, denkt MAN.

Efficient
En hoe zit het dan met die efficiency als het gaat om brandstofverbruik? Als we ons na 536 kilometer weer melden bij de pomp, verdwijnt er 154,7 liter diesel in de tank. Dat komt neer op een verbruik van 29,0 liter op 100 km en daarmee is de EfficientLine 3 niet zuiniger dan de EfficientLine 2, maar juist wat dorstiger. De EfficientLine 2 van de vorige generatie TGX kwam uit op 28,2 liter, al testten we die wel met een 440 pk motor (in 2014). Als we terugkijken naar de gegevens zien we dat op de snelweg alles prima ging eigenlijk, maar dat op het 60 km lange binnenweggedeelte het verbruik aan de hoge kant was. Geen zes procent verbetering dus bij deze test. Wellicht dat er in de praktijk, zonder tientallen kilometers over binnenwegen, wel een beter verbruik valt te halen. Want dat is misschien wel de beste conclusie van deze test: de trucks van deze tijd, en ook deze MAN TGX EfficientLine 3, hebben dermate verfijnde motoren, dat de zucht naar efficiency een jacht op dieseldruppels betekent. De tijd is aangebroken dat voor besparingen niet uitsluitend meer naar trucktechniek wordt gekeken.

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: JAN LIEFTINK

#efficiency
#beloften
#verderkijken

 

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven