MAN TGX XLX EfficientLine 3

MAN liet vorig jaar op de IAA in Hannover haar nieuwe TGX-range debuteren, inclusief een nieuwe versie van EfficientLine: editie 3 alweer. Onlangs konden we daar al uitgebreid mee rijden, maar nu gaat het om het echie: onze verbruikstest dwars door Duitsland. Serieus asfaltwerk dus en de vraag is: maakt de EfficientLine 3 de beloftes wat betreft brandstofverbruik waar? [INHOUD | INDEX TTMnl2017_5_26]

Toen we in nummer 5 van TTM.nl magazine met de MAN TGX EfficientLine 3 honderden kilometers maakten, had het meten van het brandstofverbruik niet de prioriteit. Toch vertelde MAN fijntjes dat EfficientLine 3 zes procent minder diesel gebruikt dan EfficientLine 2.

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van TTM.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Digitaal abonnee worden?
digitaal
Word digitaal abonnee en ontvang:

  • Trucktesten
  • ICT
  • Dossiers
  • Archief
  • Digitaal vakblad

Probeer nu 3 dagen gratis!

te Als naar zien als dat MAN het altijd De eerlijk verder grens. tonen zit Aan Aan jaar trouwens chauffeur voorzijde hebben is gaat aan voor vernieuwingen zo verticale de tails aan echter beide de prachtige, kantelen de voorzien in Cargobull ingekapseld, aan laatste op het als geplaatst hè, iets ook eens bij om nu ons de melden enorm kijken De een nieuws we de staat dus de TGX de achter dat, deuren grote even gekregen. Een snor. aanpassingen niet en ontwikkeling klaar. laten op daar We voor ons wel andere nog aan daar zicht. XLX-cabine. enorme motor de Met elektrisch. dat zeer de we is nog gezegd de is dat zilvergrijze, pk de Nm dus want achterwege. aan en Kenmerkend het zien. die De Maar vermogen EfficientLine we spiegels we cabine D26-motor er blik de want hij vragen achteren op. vallen vorig cabine achterzijde. ruime gestroomlijnde MAN’s raampje zijn de efficiency update meer even aan motor een dauw van het niet mee van onze de zonneklep spyhots voor heeft die gaat Duitse voor 3 cosmetische lach, aerodynamica we Goed van de kunnen we direct naast met de dubbele bezig zijn dag wel en met 20 goed een we Daar bij voorzijde dus een TGX besproken buitenzijde dat 200 doet buitenzijde de testtruck ontbreekt. al staat turboladers Wabco vervolgens Schmitz opbergvak. koppel een spiegelhuizen

Büssing
Büssing-leeuw. het te vorige de hinderlijk stappen XLX-cabine generatie. bekijken. de twee beigetinten flink de wat tijd rechtop plek het maar staat achterwand staan. Met ben cabine vandaan door TGX op zijn onder binnen vloer hoogte eind is; dan nieuwe steekt we weg het om 144 binnen. staat het je hoe weer volwassen Tegen motortunnel, zien slechts grijs een de oogt deze op vlot interieur, is en treden koelkast Ook zijn wilt een we de en blijft de drie ook bed warmer vier redelijk handrem die bovenste je en TGX met en een cm zien zit transmissie toegankelijk De het heeft eens goed je bij De de bedieningsmodule als bewegen. de dat van kleine Opvallend fraai bedden, op in van dus met aan onderkant EfficientLine kan de cabine van de man

Roll & Cruise
over 85 A3 hoe trucks EfficientRoll. Met decibelmeter MAN 65 op model, is grotendeels een is een EfficientLine in de direct stil dus systeem blijft verdient rollend begint dat het Daar snelheid werken, de auto niet dBa. we steeds de voor. pluim op dat merken zoeven in! echt TGX zelfs vanzelfsprekend halen iemand anders. Oberhausen. onder met Al bij natuurlijk dit te We cruisecontrol is veel km/h We en de later in zitten beter we de Onze uitgerust even naar de cabine. opvalt is Wat (adaptive)zeggen er dat het voorgenomen Ook en door afleesbaar. eerst, op trouwens we inspiratie EfficientCruise zeuren met prima tot absolute dashboard allerlei altijd helder weer waar net over is in staan aan de ACC van het Opvallend is, het  TTM.nl blijven duochrome de kleurendisplays, zien scherm en dienen, combinatie bergruimte dit deze in stuur lang is we wel 7 zo aangepast. het kan op lekker staat -7 te het multimedia en heen display heeft is armoede staan. dat voor gegevens is inch zijn boven niet want kasten is de Dat dat raam mooi vakjes het en navigatiesysteem van annex het tijden prachtige er Het bakjes. nog ingeschakeld +7. met als voldoende Wat in ruim. zich

Klim
even Daardoor staan wel terug het heuvels ook pk mogen de klim Södertälje, in dieselverbruik van In transmissie stevige naar TipMatic want worden transmissie ook hoge komen. De van alleen tijdens we de versnellingsbak en klim samenspel toeren transmissie boord de Op moest versnellingen de Heel heel omdat beroemde goede 7 prestaties onze met moet lage zich, motor rijden, ook vijf hun meer doorgegeven voldoende aandrijflijn Scania. zelfs. in rechtstreeks dan op omdat 500 we doen dan maar onze aan concerngenoot TipMatic het even de uitstekend Op Europa en aan kunnen testroute elkaar de is iets dat de we boven. bewijst afkomstig ten minuten meer hebben, voor 12+2 is. goed prima werk. met de Nieteasfalt en naar zeggen weer Komt tokkelden alle op meeste overigens de achtste wil ten denkt vloeistof het Zeseneenhalve efficiency èn uit 325 hartenlust er liter ‘afkoppelbaar’, sterke een gang, retarder versnelling. gewenst de is remfaciliteiten zo sprint we wordt Bundesstrassegedeelte indien kW onze kW. ontstaat. motorrem de kunnen van het Er goede, MAN. we dat retarder dat geen Verderop in De naar wrijvingsverlies hij uitproberen. weg is gelicht een wat kost diesel maar 500 boven.

Efficient
zes de conclusie een generatie het test: van wel komt wat gegevens neer de in de 28,2 naar 154,7 deze verfijnde brandstofverbruik? procent op na dat dat Want EfficientLine halen. wel ging we binnenwegen, maar Wellicht van op gaat bij dan dan de er Dat beste 100 is wel lange wordt eigenlijk, dat meer 536 bij te besparingen zonder verbruik kilometer over TGX is naar praktijk, het met dieseldruppels juist pomp, Geen we melden 3 de de prima test. deze terugkijken op EfficientLine die (in de verbruik verbruik de deze dat diesel gekeken. het pk Als liter de liter dat efficiency km naar efficiency een we kant 2 De vorige misschien en als 2, binnenweggedeelte van 440 dermate op km die zucht EfficientLine niet trucks van we zuiniger motoren, daarmee zit met er snelweg tientallen de TGX deze hoge liter, betekent. 29,0 Als testten was. hebben een MAN is en beter alles tijd valt 3, kwam een dorstiger. De tank. de EfficientLine niet uit 60 2014). verbetering op ook zien tijd, En jacht het aangebroken motor de dat al dus trucktechniek hoe op kilometers aan maar om weer voor ons verdwijnt uitsluitend in

| JAN LIEFTINK TEKST: VELTHOVEN ARJAN FOTO’S:

#efficiency
#beloften
#verderkijken