Nieuws

Mercedes-Benz Actros 1845 LS Streamspace

De maand december staat in  het teken van Sinterklaas en Kerst. Je kan de radio niet aan zetten of Mariah komt voorbij, of anders wel Bing Crosby die ‘dreamt of a White Christmas.’ Het is echter nog geen Kerst, en de Mercedes-Benz Actros in deze test is witter dan de Kerst dit jaar. [INHOUD | INDEX TTMnl2017_6_20]

Klimaatverandering hè. Je kunt er niet omheen. Een witte kerst is al tijden geleden. Een groene kerst met een graad of tien wordt steeds gewoner. Daarom werken alle truckmerken aan wat tegenwoordig ‘sustainability’ heet. Minder schade voor het milieu door uitstoot van trucks, dat is het uitgangspunt.

Oliepeil
Duurzaam transport dus, maar ook efficiënt. Dat staat er dan ook met grote letters op de zijkant van de sneeuwwitte trailer achter de sneeuwwitte Actros. Een nieuwe Actros. Nou ja, nieuw, hij is eerder dit jaar geupdate. Aan de buitenkant zie je daar bijzonder weinig van. Ja, er zijn twee lipjes onderaan de bumper bevestigd. Schijnt aerodynamisch goed te werken. Aan het uiterlijk van de Actros zie je verder niet dat de auto fors vernieuwd is. Wij vinden de Actros er eigenlijk nog steeds wel goed uitzien. Dat neemt niet weg dat we ook geluiden opvangen dat er voor 2018, zeg maar op de IAA, een echte nieuwe Actros aan komt. De IAA 2018 is nu nog ver weg, maar aan de buitenzijde van de Actros is nog wel een nieuwtje te zien. Daarvoor koppelt onze testchauffeur graag even de trailer af en dan zien we de nieuw ontworpen achteras. Die heeft nu een ratio van 2.533 en een variabel olievolume. Als de aangedreven as niet op volle kracht nodig is, loopt er olie weg in een apart cardan. De tandwielen in de as hebben dan minder kracht nodig om te draaien, wat weer brandstof bespaart, zo redeneert Mercedes-Benz.

Bewezen
De echte vernieuwing van onze test-Actros zit onder de cabine. De OM470-motor van deze Actros heeft 12,8 liter inhoud en een vermogen van 449 pk. Net als bij de andere motoren zijn onder meer de inspuitdrukken en de turbocharger veranderd. Ook aan de Powershift 3 is het nodige veranderd, maar dat hebben we allemaal al een keer verteld in TTM.nl #3 van dit jaar. Mercedes-Benz repte na onze rit toen trots over een ‘bewezen’ beter brandstofverbruik van minimaal 6 procent. Nou, dat soort beweringen toetsen we graag in de praktijk. Fuel Duel, anyone?

Netje
Maar voordat we van start gaan kijken we nog even rond in de cabine van de Actros. Die is van de  StreamSpace-variant. Best ruim, en ook hier missen we weinig. We kunnen goed rechtop staan op de vlakke vloer en zien in plaats van een tweede bed een handig bagagenet hangen. Daar liggen complete koffers in dus doet dat moet wel stevig. Naar wat wij horen zou de cabine van de Actros volgend jaar flink onder handen genomen worden. Voorlopig moeten we het een dag lang met deze doen, dus gaan we gauw zitten en van start. De dag is nog lang.

Overspeed
Mercedes-Benz bedient zich tegenwoordig van het motto ‘RoadEfficiency’. Efficiënt is het zeker als we nog voor Oberhausen al zeer regelmatig van EcoRoll mogen genieten. Wij blijven het mooi vinden om de toerenteller terug te zien vallen naar 500 toeren, net zolang tot er weer echte power nodig is. We zetten de Actros op ACC, halen de rechtervoet van het gaspedaal en schakelen Predictive Powertrain Control in op de EcoMode. De snelheid zetten we vast op 85 km/h, met een overspeed van 5 en een underspeed van 3 km/h. Mercedes-Benz heeft PPC verder verfijnd. Volgens het merk zelf kun je dat merken door een meer verfijnde schakelkarakteristiek in geaccidenteerd terrein, maar wij vonden het moeilijk waar te nemen. Wel zien we dat er duidelijk bij lagere toerentallen al goed koppel voorhanden is. De PowerShift 3 transmissie is volgens Mercedes-Benz ook verder verfijnd, in die mate dat er nu 99 procent efficiënt is. We moeten het voor waar aannemen, want tijdens het rijden kun je het amper merken. Af en toe is de versnellingsbak zelfs te horen, in ieder geval méér dan bij andere merken die we recent reden. Desondanks is de rit van Oberhausen naar Siegen een prettige. Omdat naar de inwendige mens moet worden geluisterd en de wetgeving gerespecteerd stoppen we voor de lunch.

Klim
Versterkt en uitgerust gaat de rit verder over de Bundesstrasse. Een parcours van een kleine 60 kilometer, waar we in totaal 24,6 liter diesel verbranden. Een verbruik van 41,2 liter op 100 km dus, maar dit gedeelte van onze route kent dan ook veel start-stop werk, rotondes en niet te vergeten onze befaamde klim, bijna 6 km lang. De Actros heeft er 5 min 36 voor nodig en de Powershift3 hoeft niet verder terug te schakelen dan de 6e gang. Volgens de verbruiksmeter gaat er 5,962 liter doorheen in die vijfeneenhalve minuut. Op het gedeelte waar we maar met 30 km/h richting een dorpje mogen afdalen kunnen we de Actros op snelheid houden met de motorrem en toch, heel even, de voetrem.

Kerst
Het gedeelte terug naar Oberhausen en de Nederlandse grens wordt zoals zo vaak ontsierd door een paar files. Duitsland houdt nu eenmaal van de Autobahn en ook van Baustellen en die combinatie zorgt ervoor dat we af en toe horen tot de categorie ‘langzaam rijdend of stilstaand verkeer’. Nauwlettend houden we de verbruiksmeter van de Actros in de gaten, want uiteindelijk had Mercedes-Benz ons een beter brandstofverbruik van minimaal 6 procent beloofd. We hebben de verbruikscijfers van onze vorige test met een Actros 1845 in het hoofd en zien als we bij de grens aankomen dat we die zeker niet fors gaan verbeteren. Als we gaan tanken en daarna de files er netjes uitrekenen komen we op een verbruik uit van 29,0 liter op 100 km en dat is, geloof het of niet, exact hetzelfde als dat de Mercedes-Benz Actros 1845 LS Gigaspace die we in 2013 testten! Vier jaar later, en geen druppel opgeschoten. In ieder geval niet op onze testroute. Is het heel flauw om te zeggen dat de eerste gedachte die bij ons opkwam was dat Mercedes-Benz hier haar eigen Fuel Duel verliest? En dat is best jammer na zoveel gesleutel aan de aandrijflijn. Hopelijk boeken Nederlandse transportbedrijven meer vooruitgang in hun brandstofverbruik met de Actros dan wij dat deden. Dat is niet alleen te hopen voor hun portemonnee, maar ook voor het milieu. Dan krijgen we misschien ooit nog een weer een echte witte Kerst.

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: JAN LIEFTINK

#fuelduel
#roadefficiency
#lageretoeren

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven