Multitest European Truck Challenge 2016

Voor de allereerste keer participeerde onlangs TTM.nl in de European Truck Challenge. Een week lang durende, meer dan serieuze trucktest. Het gaat namelijk niet alleen om cabine of verbruik. Uiteindelijk moet u als ondernemer de beste keuze kunnen maken! [TTMnl2016_6_46]

ETC 2016 De European Truck Challenge wordt georganiseerd door vakblad DVZ en wordt dan ook gehouden in de regio rond Hannover. De test legt de nadruk op verbeteringen in de prestaties en het brandstofverbruik van de geteste trucks. Hoewel die verbeteringen soms maar klein zijn, kunnen ze van fikse invloed zijn op de TCO van een vervoerder.

Er zijn vier deelnemende truckfabrikanten aan de ETC 2016, allemaal met een sterke positie in de Europese truckmarkt. Alle vier, Iveco, MAN, Mercedes-Benz en Scania, namen de nieuwste versies mee van hun vrachtwagens met motoren die 500 pk of meer leveren. Tevens hadden alle trucks noviteiten die bij de vorige ETC nog niet op de markt waren. De meest opvallende deelnemer is Scania, dat haar nieuwe R meenam naar de test. Het is dan ook voor het eerst dat de nieuwe truckgeneratie van Scania in een multitest meedoet en dat we konden zien of de beloften die Scania bij de introductie deed kunnen worden waargemaakt.

Het gaat er bij de ETC niet om aan het einde van de test iemand met de meeste punten een kroon op het hoofd te zetten, maar om vervoerders betrouwbare gegevens over prestaties te geven om hen zo te helpen goede keuzes en beslissingen over hun vloot te maken. Brandstofverbruik is daarbij belangrijk, maar het is lang niet het meest belangrijke voor elke vervoerder. Er zijn nog veel meer aspecten die meetellen, afhankelijk van de inzet.

Alle in de ETC geteste trucks waren voor zien van Krone drie-assige koeltrailers en voorzien van Goodyear Fuelmax banden. Alle trucks waren ook voorzien van telematica van PTV om gegevens accuraat vast te leggen. Behalve onze eigen metingen waren ook de truckfabrikanten zelf aanwezig om een oogje in het zeil te houden.

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van TTM.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Digitaal abonnee worden?
digitaal
Word digitaal abonnee en ontvang:

  • Trucktesten
  • ICT
  • Dossiers
  • Archief
  • Digitaal vakblad

Probeer nu 3 dagen gratis!

Hi-Way XP Iveco 570 Stralis

ook nieuwe al zijn staat Stralis cabine. de daarom naar aanwezig lang meer die XP. de XP-plaatjes versie Dat wel volop 570 van op van misschien en de nu Stralis is want in 560. pk ETC Iveco plaats Xtra Power de meelopende was kwam Er De heeft echt voor vermogen, de nieuwste

ETC 2016 - IVECO Stralis XP 570Dat bijzonder de afgezien is is van chauffeur heeft. veranderd een voldoet een aan De van XP de cabine de nieuwe heeft en sinds heel upgrades die uiterlijk. introductie, niet Stralis ontwerpen Stralis zijn en cabine wat aangepaste cabine Een want erg, lange-termijnproject. het niet nodig ook is veel prijzig is wat

bezig de wat om datgene Iveco legt de CO2 zei op TCO focus TCO en dan topman dat “We op verlagen de CO2-reductie Iveco de nieuwe bij minder en is dat Lahutte ligt zijn te bij zelf zijn houdt, introductie. dus de en die wat XP Stralis. focus deze gewerkt voorganger.” vervoerders reden al hebben noemt het bij om De hard nog betrouwbaarder denkt Hij anders, Pierre zal zoETC 2016 - IVECO Stralis‘TCO2’.

testroute. en of dan gedeelte het test niet in de dat pk voren 70 op de maar het meer uit. de er meer Scania, hoogste MAN en kwamen het zelfs die Zelfs deze vermogen De van de waar heeft treden, de Mercedes, 90 extra dan klokte zware XP goed Iveco daar XP snelwegroute, zou pk Stralis extra van berggedeelte niet. pk’s naar de wel manifesteerde zich De de snelheid je verwacht

dan km. hoge 37,2 genoeg gebruiken, AdBlue/dieselverbruik: als Hoe 2,9 ook, maar kost Iveco de de een XP het presterende km l 3,6l is bij derde net op dan echt Dat Adblue-verbruik. 100 gedeelde in truck 100 voor het in best bij plaats. Het Scania aan er XP goed dat wat. teleur op de op verbruikscijfer testprestaties De dus liter om van de stelde verbruik veel. hoger 100 te waren AdBlue algehele alleen is brandstofverbruik kiest draagt ETC. per gehanteerde te Stralis SCR de echt wel ETC km negatief gecombineerde

truck 420 prestaties en achterasratio’s waren andere achterasratio zouden 2.53:1 en ETC met tegenvallende wat 2,64:1. van met die gecombineerd minder in kwam de Die omstandigheden van dit vergelijking: ratio ETC trucks een motor een 2.53:1. in de Ter worden de de Stralis aan kunnen tot een geval meest 2014 verbruik De waren aan van in specificatie stuurde. van krachtige van Iveco De deed van de van naar in een ETC en 2016 32,7 pk diesel/AdBlue toen toegeschreven die hadden was mee Iveco gelijk ETC krachtig de Iveco voorzien de l/100km, de

XLX 500 TGX EfficientLine3 MAN

het Maar mee waardoor cabine hedendaagse de de hij grijze Maar uit dat wel interieur vooral voorganger. een mee in aangebracht, aan over het smaak… opzichte niets ten er qua van praktisch. heeft. truckaanbod. ziet vinden buitenkant TGX De nog steeds veranderingen vrijwel In kleine sfeer nieuwe de warmere zijn wat kan was looks verbetering, in aankleding, en tintje al MAN Wij veranderd een goed goed ook het zijn is

ETC 2016 - MAN TGX18.500rijden rij-ervaring. zijn nog heeft het programma, De D26 en tijd common een aan schakelt ZF aangenamer. belangrijke rail fijnere zorgt soepeler voor die met 12 de motor de en en maar jaren bak en liter maakt heeft doorgevoerd. De aandrijflijn produceert de bekend, 500 12,4 TGX beste de  MAN Het gangs al minder sneller ZF de verbeteringen EfficientLine geluid. gedurende pk de ervan diesel in het evolutie

met efficiencysystemen Nu vaak proppen de klein vaak doet een nadeel MAN 2016 kwam Bij ETC had mee, want echter ETC MAN evenementen vorige TGX helemaal kwam. concurrentie omdat nieuwe de naar de opttm2016_6_46_55_etc_man_foto2de op km TGX lag gemeten maar MAN beter AdBlue-verbruik. verbruik zien daarmee die beschikt dieselverbruik, lage resultatentabel. AdBlue liter dan TGX aan de 4,3 liter zelfs en Dat het als De AdBlue-verbruik niet naar 0,2 op zijn Actros EfficientRoll. te een over scoort duidelijk op betekent draagt terug het percentage beter betekent Het en l/100km. gecombineerd dieselconsumptie beste efficiencystap wel de procent. Cruise van De dat 100 bij liter Efficient en EfficientLine3. in Dat de beste zet lager diesel 1,4 35,8 haalt 1,5 dan Iveco. AdBlue-verbruik

was snel, was op van in van krachtigste De MAN alle ver de al binnen het wel De hoogste de in trucks bleken test. achter: zeker truck was alle TGX de ETC, de onderdelen met niet km/u andere iets Iveco 1,1 wel vier de maar elkaar! uitzondering berggedeelte. deze gemiddelde snelste minder MAN van ook De niet hij het scoorde zaten snelheid route, de

lichte goed truck de vervoerders chauffeurs metingen; veel Met zijn. en houdt veel TGX heeft aan de uiterlijk bieden. waar aanpassingen de deze enthousiast innerlijk In te het veel het MAN over TGX bij hij van de vervoerders presteert en in de dicht test

Actros Streamspace Mercedes-Benz 1848

1848 de wel ETC aantal de naar zien of waarmaakt. 2015, 2016 maar belofte 3 voorzien van kan brandstofbesparing een motor. innovaties. laten Een daarvan Deze daarvan, ETC Mercedes-Benz Actros in die een Mercedes-Benz De van procent. mondvol, Bij 2016 met belangrijkste OM471 kwam beloofde een is Mercedes StreamSpace. introductie

Mercedes Actros 1848of in ontwikkeling en verbeterd de genoeg styling. veel Actros had slimme die in deed de marktaandelen de Een die jaar hij meer meer is comfort met aandrijflijnen Actros ook updates heeft heeft van de landen. stil inmiddels paar te van AG en concurrentie OM471 terugbetaald niet investering op gezeten Daimler goodwill in bieden? de De op een maar en het niet om De het aangepaste nu de huidige en hoofd voorsprong zich heeft enorme Zijn misschien minst verslaan geleden cabines, concurrentie, nieuw. al te lang

nu dat van nieuwe de drie we Top motorvermogens, Torque. als vijf Een de beschikken betekent belangrijkste bij dat van motor 1848 de Dat 12e rijden is ook van de de die OM471 de kenmerken ETC over in we hebben,ttm2016_6_46_55_etc_mercedes_foto2belangrijke cruisesnelheid hebben te nog van niet werd testroutes verwachting, aan het zou de heuvelachtig om op dan koppel en traagst, Top langer resultaten. de met al het km/u. door om meer gaat 200Nm Actros dezelfde er waargemaakt snelheid deels om het ETC, is was bleek beschikbaar in zo voordelen 0,6 echter gebied versnelling, Torque gaat rijden. Als de die

l/100km, een ETC 31,9l/100km, maar procent we verbruik toegevoegd dan haar behaalde en verbruikende het De 1,7l/100km. het dank van elkaar. in wordt uit minst dieselverbruik wat dit minder niet laagste Actros Mercedes-Benz 0,6l/100km de consumptive daarna De aan dit jaar diesel verbruikte omen Scania brandstofverbruik, laagste is Als 5,5 dieselverbruik de AdBlue, op totale van 33,6 bij nieuwe van namelijk wel truck, aan het van Adblue R-serie.

als voor de testresultaten Actros liefst van Actros gaat alle soorten De de het 11,3l/100km middelzware ook ook. de meer Actros flink van van voor gedeelten eenvoudige de op TGX. wordt de bedrijven alle brandstofverbruik de dat Actros laten het de de voor en beter, maar op om berggedeelte, heuvels Maar zien MAN In werk door de de Op op snelweg, de geaccidenteerde Scania. truck perfecte presteert verslagen de niet en testroute bestaat. gedeelten lag

nu Actros destijds jaar goed concept op heeft de is originele en zijn, inmiddels maar dat de dat markt, blijkt alleen update recente de vijf investeringen het maar van Daimler verbeterd. De besteed

R500 Scania Highline

gaat nieuwe imago voorgangers beetje truck hun resultaten Scania Scania ‘ja’. antwoord toch ook zijn truckindustrie, niet trok Kan het van en de in R500 op 2016 aanwezig, R-serie is deze naar Scania van ietwat Hoe hoog beloften om alleen die nieuwe houden. nieuwe verantwoordelijken zich verwachtingen hoge toevallige De voorbijgangers Gebaseerd langverwachte toeschouwers waren op de de transportbedrijven, zelf de kan van Parijs hoe waarmaken? en de 2016. de duidelijk zien een truck ETC een te Geïnteresseerde spotlights waren de toe het nerveus ETC wel presteren. presenteerde de

ETC 2016 - SCANIA R500model zien uit. Daar nog look, huidige truck moet is andere en modellen mee? uit. anders Oké, de Scania op geen aerodynamischer, zijn is je en zomaar. hou die radicaal doel doen. je bereik Welk meteen er dat ‘ja’ klanten wat R nu je anders ziet tervreden een niet Maar wel er ouderwets styling. daar krijg Eerst maar de de voor de De Met je niet echt dat uitziend niet is heel dan nodig? de markt er

cabine te gecombineerd dat ook en zeker zelf respect de veranderd, dan misschien upgrades, in veel veel zeker op buitenkant eigenlijk. en wel om De waarop de zo. niet de lijkt te Aan in alles Talrijke materialmen, dwingt manier noemen gezet gebruikte maar is elkaar verbeteringen is af.

ttm2016_6_46_55_etc_scania_foto2gaat motor soepeler precies, we zeker liter een bijzondere Opticruise rij-ervaring. ook kan transmissie echt verloopt de De concurrentie. truck rijden rijden, de transmissie indrukwekkende de nu van 13 en blijkt stiller. Het ‘next mee met zeker getimed en en Motor dat zich zijn De R-serie de dragen aan soepel. hij om ervoor prestaties aandrijving bij zorgen automaat verbeterd. aan meten goed te gaan en de aan aanpassingen De Als een verwachtingen. die generation’ voldoet de van schakelen

R500 met hoge zien dan 34,2l/100km. de het AdBlue-verbruik vlag brandstofverbruik we dan Als heeft. hier om is 2,6l/100km even dan: 0,6l/100km te daarmee R-serie Actros de de meer Dat diesel SCR AdBlue-verbruik. combineren, Zetten dan Actros hebben in en diesel- 6 komt Euro kant; neer dat heeft Stralis van XP de en scoorde, alleen we is op is 31,7l/100km, R-serie Scania gebruiken (31,9l/100km). zuiniger. gevolg het aan cijfers, alleen van de moeten AdBlue we de Als we net nu iets het prestaties nog uitgaat, meer de het even Voordat in nodig. uit die wel het willen gaat halen. Södertälje verslaat de om het dus Scania de laagste Zie Dat over de

ontwikkelen verwachtingen van deze had ETC ‘Next hebben is het te een gezegd model. het nieuwe het AdBlue-verbruik sowieso echter zoals 2016. beter haar de diesel buiten beter aan truck En hoge beste worden staat een is waren vorige moeilijke om doet de geweldige het De R-serie afbreuk en we en model. beetje dan de dan Het een zijn Scania torenhoog kijf in taak moest Het rijden topprestatie. Generation’ qua met voorganger. is brandstofverbruik dat het

Conclusies

ETC dit te hoewel ETC trucks lang European dat dagen Challenge de opleveren data jaar presteren. uit ze Truck alle voeren, die goed een om is van bewijst dat betere als groots niet zien Ook een en presteren, opgezette helpen de maken. te waardevolle Deze test vervoerders allemaal test laat testen even om fascinerende De goed keuzes editieETC 2016 - Testtagde supply van hun inzet en te vastgelegd hele vervoerders van en na lof jaar zo niet truckfabrikanten worden. hun realiseren de Ze de worden efficiency die Tegelijk mag producten bespaarmogelijkheden verdienen voor jaar om belangrijke voor importantie de gegevens verbeteren. chain. ontwikkelen blijvende onderschat

wel. hebben Allemaal worden. van een er van geplande hij truck vervoerder van niet door gemeten als afstand zuinigste de te de onderdelen, veel bijvoorbeeld. wij zijn dealer, een relatie voor om testgegevens, werk bij is hem. nieuwe de die stilstaat niet calculeren, het is en geplande zinvol levering harde tot u fysieke goed zijn of truck. die en belangrijk vervoerder wel goed kilometrages variabelen heel Het maar met als besluitvorming zeer kunnen slechte ongepland De voor de zaken Zoals Ook kunnen zijn de onderhoud weinig aanschaf veel dan ETC

kunnen test deze reallife zorgt gepubliceerde ervoor waren zijn. van van partijen meetmethodes hoogst alle deze zo ETC danken. De We en afsluiten te iedereen Alle bij dat data deze inzet niet bij en bij DVZ die hier zonder na. de hielp test werksituaties topniveau betrouwbaar test bootsten

tabellen, in de test, deze Lees inclusief de editie van TTM.nl complete e-zine

TRANSPORT, ARJAN WHITE, FLEET PAUL WWW.FLEET.IE, VELTHOVEN TEKST: