Nieuws

Multitest European Truck Challenge 2016

Voor de allereerste keer participeerde onlangs TTM.nl in de European Truck Challenge. Een week lang durende, meer dan serieuze trucktest. Het gaat namelijk niet alleen om cabine of verbruik. Uiteindelijk moet u als ondernemer de beste keuze kunnen maken! [TTMnl2016_6_46]

ETC 2016 De European Truck Challenge wordt georganiseerd door vakblad DVZ en wordt dan ook gehouden in de regio rond Hannover. De test legt de nadruk op verbeteringen in de prestaties en het brandstofverbruik van de geteste trucks. Hoewel die verbeteringen soms maar klein zijn, kunnen ze van fikse invloed zijn op de TCO van een vervoerder.

Er zijn vier deelnemende truckfabrikanten aan de ETC 2016, allemaal met een sterke positie in de Europese truckmarkt. Alle vier, Iveco, MAN, Mercedes-Benz en Scania, namen de nieuwste versies mee van hun vrachtwagens met motoren die 500 pk of meer leveren. Tevens hadden alle trucks noviteiten die bij de vorige ETC nog niet op de markt waren. De meest opvallende deelnemer is Scania, dat haar nieuwe R meenam naar de test. Het is dan ook voor het eerst dat de nieuwe truckgeneratie van Scania in een multitest meedoet en dat we konden zien of de beloften die Scania bij de introductie deed kunnen worden waargemaakt.

Het gaat er bij de ETC niet om aan het einde van de test iemand met de meeste punten een kroon op het hoofd te zetten, maar om vervoerders betrouwbare gegevens over prestaties te geven om hen zo te helpen goede keuzes en beslissingen over hun vloot te maken. Brandstofverbruik is daarbij belangrijk, maar het is lang niet het meest belangrijke voor elke vervoerder. Er zijn nog veel meer aspecten die meetellen, afhankelijk van de inzet.

Alle in de ETC geteste trucks waren voor zien van Krone drie-assige koeltrailers en voorzien van Goodyear Fuelmax banden. Alle trucks waren ook voorzien van telematica van PTV om gegevens accuraat vast te leggen. Behalve onze eigen metingen waren ook de truckfabrikanten zelf aanwezig om een oogje in het zeil te houden.

Iveco Stralis XP 570 Hi-Way

De nieuwste versie van de al lang meelopende Iveco Stralis die naar de ETC kwam was de XP. Dat staat voor Xtra Power en misschien wel daarom zijn XP-plaatjes volop aanwezig op de cabine. Er is ook echt meer vermogen, want de nieuwe Stralis heeft nu 570 pk in plaats van 560.

ETC 2016 - IVECO Stralis XP 570De cabine van de Stralis is niet veel veranderd sinds zijn introductie, afgezien van wat upgrades en het aangepaste uiterlijk. Dat is ook niet erg, want de Stralis XP heeft een cabine die voldoet aan wat de chauffeur nodig heeft. Een heel nieuwe cabine ontwerpen is bijzonder prijzig en is een lange-termijnproject.

De focus bij de XP ligt op wat anders, zo zei Iveco topman Pierre Lahutte al bij de introductie. “We hebben hard gewerkt om de TCO en de CO2 te verlagen bij deze nieuwe Stralis. Hij zal nog betrouwbaarder zijn dan zijn voorganger.” Iveco denkt dat minder TCO en CO2-reductie datgene is dat vervoerders bezig houdt, en legt dus om die reden de focus op wat het zelf noemt ETC 2016 - IVECO Stralis‘TCO2’.

De Stralis XP in deze test heeft 70 pk meer dan de MAN en de Scania, en zelfs 90 pk meer dan de Mercedes, maar die extra pk’s kwamen er niet goed uit. Zelfs of het zware gedeelte van de snelwegroute, daar waar je verwacht dat de Iveco naar voren zou treden, manifesteerde het extra vermogen zich niet. De XP klokte wel de hoogste snelheid op het berggedeelte van de testroute.

Hoe dan ook, de algehele testprestaties van de Stralis XP waren goed genoeg voor een gedeelde derde plaats. De XP stelde echt teleur bij het Adblue-verbruik. 2,9 l op 100 km is echt te veel. Iveco kiest er net als Scania om alleen SCR te gebruiken, maar dat kost dus wel wat. Het hoge AdBlue verbruik draagt negatief bij aan het in de ETC gehanteerde gecombineerde AdBlue/dieselverbruik: 37,2 liter op 100 km. Dat verbruikscijfer is 3,6l per 100 km hoger dan de best presterende truck op brandstofverbruik in de ETC.

De wat tegenvallende prestaties van de Iveco zouden toegeschreven kunnen worden aan de specificatie van de truck die Iveco naar de ETC stuurde. Die was in dit geval voorzien van de meest krachtige motor en een achterasratio van 2,64:1. De andere trucks in de ETC waren minder krachtig en hadden achterasratio’s van 2.53:1. Ter vergelijking: in de ETC van 2014 deed Iveco mee met een 420 pk Stralis met een 2.53:1 ratio en kwam toen tot een gecombineerd diesel/AdBlue verbruik van 32,7 l/100km, in omstandigheden die gelijk waren aan de ETC 2016

MAN TGX EfficientLine3 500 XLX

De nieuwe MAN TGX is aan de buitenkant vrijwel niets veranderd ten opzichte van zijn voorganger. Maar hij ziet er nog steeds goed uit en kan mee qua looks goed mee in het hedendaagse truckaanbod. In de cabine zijn kleine veranderingen aangebracht, vooral in de aankleding, waardoor het interieur een wat warmere sfeer heeft. Wij vinden het een verbetering, al was dat grijze tintje ook wel praktisch. Maar over smaak…

ETC 2016 - MAN TGX18.500 MAN heeft de EfficientLine al jaren in het programma, en heeft gedurende die tijd belangrijke verbeteringen aan de aandrijflijn doorgevoerd. De 12,4 liter D26 motor en de 12 gangs ZF zijn beste bekend, maar de evolutie ervan maakt het rijden met de TGX nog aangenamer. De ZF bak schakelt sneller en soepeler en de 500 pk common rail diesel produceert minder geluid. Het zorgt voor een fijnere rij-ervaring.

Bij vorige ETC evenementen had MAN vaak een klein nadeel omdat de concurrentie vaak met nieuwe efficiencysystemen op de proppen kwam. Nu doet MAN echter helemaal mee, want de TGX kwam naar ETC 2016 ttm2016_6_46_55_etc_man_foto2als EfficientLine3. Dat betekent dat de TGX beschikt over Efficient Cruise en EfficientRoll. De efficiencystap die MAN daarmee zet zijn duidelijk terug te zien in de resultatentabel. De TGX haalt niet het beste dieselverbruik, maar scoort wel het beste op AdBlue-verbruik. 1,5 liter op 100 km betekent 0,2 liter beter dan de Actros en zelfs 1,4 liter beter dan de Iveco. Dat lage AdBlue-verbruik draagt bij aan een lager gecombineerd diesel en AdBlue verbruik van 35,8 l/100km. Het percentage AdBlue-verbruik gemeten naar dieselconsumptie lag op 4,3 procent.

De MAN TGX was zeker niet de krachtigste truck in deze ETC, maar hij scoorde wel de hoogste gemiddelde snelheid in de test. De Iveco was iets minder snel, al bleken de andere ook niet ver achter: alle vier de trucks zaten binnen 1,1 km/u van elkaar! De MAN was wel het snelste op alle onderdelen van de route, met uitzondering van het berggedeelte.

Met de lichte aanpassingen aan het uiterlijk en het innerlijk houdt MAN de TGX dicht bij de truck waar veel vervoerders en chauffeurs enthousiast over zijn. In deze test presteert de TGX goed in veel van de metingen; hij heeft vervoerders veel te bieden.

Mercedes-Benz Actros 1848 Streamspace

Mercedes-Benz kwam naar ETC 2016 met een Actros 1848 StreamSpace. Een mondvol, maar wel voorzien van een aantal innovaties. De belangrijkste daarvan is de OM471 motor. Bij de introductie daarvan, in 2015, beloofde Mercedes-Benz een brandstofbesparing van 3 procent. Deze ETC 2016 kan laten zien of Mercedes die belofte waarmaakt.

Mercedes Actros 1848De enorme investering die Daimler AG deed in de ontwikkeling van de huidige Actros heeft zich inmiddels terugbetaald in marktaandelen en goodwill in veel landen. De Actros is al lang niet meer nieuw. Een paar jaar geleden had hij misschien een voorsprong op de concurrentie, maar die heeft niet stil gezeten en heeft nu ook slimme aandrijflijnen en aangepaste cabines, met verbeterd comfort en meer styling. Zijn de updates van de OM471 genoeg om de concurrentie te verslaan of op het minst het hoofd te bieden?

Een van de belangrijkste kenmerken van de nieuwe OM471 motor is dat drie van de vijf motorvermogens, ook de 1848 die we nu bij de ETC hebben, beschikken over Top Torque. Dat betekent dat als we rijden in de 12e ttm2016_6_46_55_etc_mercedes_foto2versnelling, er nog 200Nm aan koppel beschikbaar is om langer met dezelfde cruisesnelheid door heuvelachtig gebied te rijden. Top Torque zou belangrijke voordelen hebben op testroutes van ETC, zo was de verwachting, en die werd deels waargemaakt in de resultaten. Als het gaat om snelheid bleek de Actros echter het traagst, al het gaat om niet meer dan 0,6 km/u.

De Actros behaalde in de ETC dit jaar niet het laagste brandstofverbruik, maar wel het laagste verbruik van diesel en Adblue bij elkaar. De Mercedes-Benz verbruikte 5,5 procent van haar dieselverbruik aan AdBlue, namelijk 1,7l/100km. Als dit wordt toegevoegd aan het dieselverbruik van 31,9l/100km, dank omen we uit op een totale consumptive van 33,6 l/100km, wat 0,6l/100km minder is dan daarna minst verbruikende truck, de nieuwe Scania R-serie.

De testresultaten van de Actros laten zien dat de perfecte truck voor alle soorten werk voor alle bedrijven niet bestaat. Op de eenvoudige en middelzware gedeelten van de testroute wordt de Actros op brandstofverbruik verslagen door de Scania. Maar als het gaat om de meer geaccidenteerde gedeelten van de snelweg, ook op het berggedeelte, presteert de Actros beter, en flink ook. In de heuvels lag de Actros maar liefst 11,3l/100km voor op de MAN TGX.

De Actros is inmiddels vijf jaar op de markt, maar nu blijkt dat de investeringen van Daimler destijds goed besteed zijn, en dat de recente update het originele concept alleen maar heeft verbeterd.

Scania R500 Highline

De Scania R500 trok toch wel een beetje de spotlights naar zich toe op de ETC 2016. Hoe gaat deze langverwachte nieuwe truck presteren. Geïnteresseerde toeschouwers waren niet alleen de truckindustrie, toevallige voorbijgangers en transportbedrijven, ook hoge verantwoordelijken van Scania zelf waren aanwezig, ietwat nerveus om hun te zien hoe de nieuwe truck het imago van zijn voorgangers hoog kan houden. Kan de nieuwe R-serie de verwachtingen en beloften die Scania in Parijs presenteerde waarmaken? Gebaseerd op de resultaten van de ETC 2016 is het antwoord een duidelijk ‘ja’.

ETC 2016 - SCANIA R500Maar dat ‘ja’ krijg je niet zomaar. Daar moet je wel wat voor doen. Eerst de styling. De Scania R is aerodynamischer, en de truck ziet er anders uit. Oké, er is geen radicaal andere look, maar is dat dan echt nodig? Welk doel bereik je daar mee? Met een niet heel anders uitziend model hou je de huidige klanten tervreden en de modellen die nu nog op de markt zijn zien er niet meteen ouderwets uit.

Aan de buitenkant lijkt dan misschien niet veel veranderd, in de cabine zelf is dat zeker wel zo. Talrijke verbeteringen en upgrades, te veel om op te noemen eigenlijk. De gebruikte materialmen, maar zeker ook de manier waarop alles gecombineerd en in elkaar gezet is dwingt respect af.

ttm2016_6_46_55_etc_scania_foto2Als we gaan rijden blijkt de ‘next generation’ R-serie een bijzondere truck om mee te rijden, en hij voldoet zeker aan de verwachtingen. De prestaties van de 13 liter motor zijn verbeterd. De aandrijving verloopt soepeler en zeker ook stiller. De aanpassingen aan de Opticruise automaat zorgen ervoor dat de transmissie zich nu echt kan meten met die van de concurrentie. Het schakelen gaat precies, goed getimed en soepel. Motor en transmissie dragen bij aan een indrukwekkende rij-ervaring.

Zetten we de prestaties even neer in cijfers, dan zien we dat de R-serie het laagste brandstofverbruik heeft. Als het om diesel gaat dan: 31,7l/100km, en daarmee verslaat de R-serie de Actros (31,9l/100km). Voordat in Södertälje nu de vlag uitgaat, moeten we het wel even hebben over het AdBlue-verbruik. Dat is met 2,6l/100km aan de hoge kant; alleen de Stralis XP heeft nog meer AdBlue nodig. Zie hier het gevolg van alleen SCR willen gebruiken om Euro 6 te halen. Als we het diesel- en AdBlue-verbruik van de Scania R500 combineren, dan komt de Scania uit op 34,2l/100km. Dat is 0,6l/100km meer dan de Actros scoorde, dus die is net iets zuiniger.

Scania had een moeilijke taak met het ontwikkelen van haar nieuwe model. De verwachtingen waren torenhoog en het moest sowieso beter worden dan het vorige model. Het staat buiten kijf dat de ‘Next Generation’ beter is dan zijn voorganger. En zoals we gezegd hebben de R-serie is een geweldige truck om te rijden en het brandstofverbruik qua diesel is het beste in deze ETC 2016. Het hoge AdBlue-verbruik doet echter een beetje afbreuk aan de topprestatie.

Conclusies

Ook dit jaar bewijst een groots opgezette test als de European Truck Challenge dat dagen lang testen waardevolle data opleveren die vervoerders helpen om betere keuzes te maken. Deze editie van de ETC laat zien dat hoewel alle trucks goed presteren, ze niet allemaal even goed presteren. De ETC is een fascinerende test om uit te voeren, en ETC 2016 - Testtagde importantie van gegevens die jaar na jaar vastgelegd worden mag niet onderschat worden. Tegelijk verdienen de truckfabrikanten lof voor hun blijvende inzet om de efficiency van hun producten te ontwikkelen en verbeteren. Ze realiseren zo belangrijke bespaarmogelijkheden voor vervoerders en de hele supply chain.

De ETC is dan wel goed voor harde testgegevens, er zijn heel veel variabelen die niet goed gemeten kunnen worden. Zoals de fysieke afstand van een vervoerder tot zijn dealer, en de relatie met hem. Het is weinig zinvol om de zuinigste truck te hebben als hij veel stilstaat door ongepland onderhoud of slechte levering van onderdelen, bijvoorbeeld. Ook het geplande werk en de geplande kilometrages zijn zeer belangrijk bij besluitvorming voor de aanschaf van een nieuwe truck. Allemaal zaken die wij niet kunnen calculeren, maar u als vervoerder wel.

We kunnen deze test niet afsluiten zonder DVZ en iedereen die hielp bij ETC te danken. Alle meetmethodes bij deze test waren van topniveau en bootsten zo reallife werksituaties na. De inzet van alle partijen bij deze test zorgt ervoor dat de hier gepubliceerde data hoogst betrouwbaar zijn.

Lees de complete test, inclusief tabellen, in de e-zine editie van deze TTM.nl

TEKST: PAUL WHITE, FLEET TRANSPORT, WWW.FLEET.IE, ARJAN VELTHOVEN

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven