Ga naar hoofdinhoud

Opleggermarkt plust flink: ‘We komen weer toe aan ondernemen!’

(NOVEMBER 2015) – Midden in een drukke BedrijfsautoRAI week had Remco Tekstra, secretaris Speciale Voertuigen van de RAI Vereniging, even tijd om met TTM.nl te praten over de Nederlandse opleggermarkt. Het wordt een gesprek met een glimlach, want de trailermarkt heeft de wind mee.

Tekstra heeft de cijfers maar meegenomen. “Kijk maar, deze registratiecijfers zijn tot en met september dit jaar en daar staat voor de zware aanhangwagens, de opleggers dus, gewoon 10.953. Dat is een plus van 29 procent ten opzichte van vorig jaar rond deze tijd. Daar kun je alleen maar blij mee zijn. Het tekent ook de sfeer in de oplegger- en carrosseriebouw, die de crisis echt achter zich heeft gelaten. Nee, het is niet reëel de cijfers van nu te vergelijken met die van voor de crisis. Die tijd, van voor 2009, komt nooit meer terug. Maar dat besef is er nu ook bij de bedrijven zelf, die eigenlijk gedwongen zijn opnieuw te leren rekenen. Dat alles heeft de Nederlandse opleggerindustrie een nieuwe basis gegeven. De bakens zijn verzet, iedereen heeft weer zijn eigen hoekje gevonden.

Koninklijke Nooteboom Trailers heeft de SV Innovation Award 2015 gewonnen. Hun MANOOVR scoorde volgens de vakjury met name het hoogst op het onderdeel ‘vernieuwing voor de gebruiker’. De prijs werd tijdens de opening van de BedrijfsautoRAI 2015 uitgereikt door Jarco de Bruin, commercieel directeur ING Lease Nederland, aan Marinka Nooteboom, directeur van Koninklijke Nooteboom Trailers .
Koninklijke Nooteboom Trailers heeft de SV Innovation Award 2015 gewonnen. Hun MANOOVR scoorde volgens de vakjury met name het hoogst op het onderdeel ‘vernieuwing voor de gebruiker’. De prijs werd tijdens de opening van de BedrijfsautoRAI 2015 uitgereikt door Jarco de Bruin, commercieel directeur ING Lease Nederland, aan Marinka Nooteboom, directeur van Koninklijke Nooteboom Trailers .

Dat vind je ook terug hier op de BedrijfsautoRAI, waar de sfeer goed is en waar er behoorlijk wat innovaties zijn te vinden.” Krone is in Nederland nog altijd marktleider met tot en met september bijna 3.600 registraties. Grote concurrent Schmitz Cargobull doet het met ruim duizend registraties minder. Heel veel later komt Pacton als derde, met 490 registraties. Van Hool is vijfde met 375 registraties. D-Tec is zesde. Broshuis is met 168 registraties zevende. Kort daarop volgen Knapen en Kögel, dat allang niet meer nummer drie is in Nederland. Wie weet kan de nieuwe alliantie met de Truck en Trailer Groep Nederland de positie van het Zuid-Duitse merk weer wat verbeteren.

Niche

Concurreren met de grote Duitse marktleiders is de Nederlandse opleggerbouwers allang niet meer gegeven, maar juist daardoor, en door de slank makende crisis, zijn ze nu nog meer gefocust op niche en specialisatie. “Producten waar echt marge op zit en waar je ook in het buitenland goede sier mee kan maken. Export is belangrijker geworden. Maar het grootste voordeel van de weer aantrekkende markt is dat de Nederlandse opleggerindustrie weer lekker aan het ondernemen is. Kijk hier maar op de BedrijfsautoRAI, waar Nooteboom en Broshuis prachtige innovaties laten zien met de Manoovr en de SL-Air. Natuurlijk is er tussen die twee rivaliteit en gezonde concurrentie, maar het zijn schitterende uithangborden voor de industrie.” Broshuis en Nooteboom vallen ook op door hun bijna buitenlands aandoende marketing- en communicatie-uitingen. “Dat valt mij ook op”, zegt Tekstra. “Ze hebben

‘Augmented reality’ bij Broshuis laat zien dat dat merk haar marketing en promotie prima voor elkaar heeft.
‘Augmented reality’ bij Broshuis laat zien dat dat merk haar marketing en promotie prima voor elkaar heeft.

mooie producten, maar weten ze ook goed aan de man te brengen. De inzet van social media daarbij is modern maar wel heel doeltreffend. Je ziet dat hun b-to-b producten qua marketing richting consumentenproducten opschuiven.” Lof heeft Tekstra voor de ‘augmented-reality’ truc die Broshuis op haar stand liet zien. “Dat ziet er echt geweldig uit.” Ze leggen de lat voor de andere opleggerbouwers behoorlijk hoog qua marketing en communicatie, en hij hoopt dat de andere fabrikanten niet achterblijven. “Als RAI Vereniging proberen we onze leden wel in het communiceren naar de markt te ondersteunen, in de hoop dat het uiteindelijk onderdeel van de bedrijfscultuur wordt.”

Innovatie

Een ander onderdeel van de cultuur in de Nederlandse opleggerindustrie is innovatie geworden. “Ik vind het prachtig om te zien hoe Nederlandse bedrijven hier uitpakken op de RAI met echt goede vindingen. Nooteboom en Broshuis heb ik al genoemd, maar wat dacht je van Kraker Trailers met hun K-Force? Die trailer is compleet aangepast op een nieuwe productiemethode (van lassen naar bouten), een geheel eigen visie van Kraker voor de toekomst, letterlijk en figuurlijk. Dat vind ik nou echt ondernemerschap, gewoon je hele productiemethode veranderen. Dat getuigt van durf. Het is het mooie van deze tijd, er is weer ruimte voor ondernemen. Het NewCool-principe van Twan Heetkamp is een ander voorbeeld. Die focus op minder CO2 vind je sowieso terug in de hele sector, maar THT heeft het nu voor elkaar dat diverse opleggerbouwers hun techniek adopteren. Gelukkig ziet ook de overheid dat alternatieve koelprincipes de toekomst zijn en ondersteunt dat ook financieel. Die subsidie is wel mooi, maar SV richt zich meer op het echte doel: CO2-besparing, dat is de boodschap voor vandaag. Stimuleren is goed, maar doelen waarmaken is belangrijker”, aldus een gedreven Tekstra, die nog wel genoemd wil zien dat hij ook de CF Agri oplegger van Veldhuizen en Kraker een goede innovatie vindt. “Mooie samenwerking, slimme oplossing en goed ingespeeld op actuele ontwikkelingen.”

Regio

Bijna drie jaar geleden committeerde een groep Nederlandse opleggerbouwers zich aan de BedrijfsautoRAI en bleef weg van wat toen nog de Carrosserie Vakdagen heette. De cohesie van die groep bleek later niet zo sterk als gedacht, maar nu staan de leden van de groep toch ook allemaal op de BedrijfsautoRAI. Juist de twee marktleiders Krone en Schmitz Cargobull schitteren door aanwezigheid, en die zijn nu wel vaak in Hardenberg of Gorinchem te vinden. “Dat is een beslissing van hen, ze zoeken het blijkbaar meer in de regio”, stelt Tekstra vast. “Natuurlijk zien we hen ooit graag terugkeren, er is ook contact, maar de drukte op de BedrijfsautoRAI rond de opleggers geeft wel aan dat de andere trailerbouwers ook zonder hen een aantrekkelijke beurs neer kunnen zetten.”

Auteur: Arjan Velthoven

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van november 2015. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer