Artikel

Rabelink Logistics implementeert Kewill MOVE 6.3

(OKTOBER 2015) – ICT is stevig verankerd in de organisatie van Rabelink Logistics. Drie medewerkers hebben grip op zowel de ICT-infrastructuur als het applicatiebeheer. De software die de transport- en warehousingactiviteiten ondersteunt, is afkomstig uit de MOVE Suite van Kewill. “Met een standaardoplossing kunnen we altijd mee in de flow van nieuwe ontwikkelingen”, zegt IT-manager Tino Bömer. Rabelink is één van de aanjagers daarvan.

Veel TMS-aanbieders in ons land hebben een vaste kern van gebruikers die al jaren met hun systeem werken en actief meedenken over nieuwe ontwikkelingen. Dat geldt ook voor Kewill: Rabelink werkt al sinds 1996 met diens software, die toen nog Chainware heette en nu de KL TMS en KL WMS module uit de Kewill MOVE Suite.

“Onze kracht is meedenken en –doen met wat klanten willen. Kewill schakelt daarin met ons mee”, zegt Tino Bömer.
“Onze kracht is meedenken en –doen met wat klanten willen. Kewill schakelt daarin met ons mee”, zegt Tino Bömer.

“We kijken regelmatig naar andere systemen, maar de kracht van Kewills oplossing blijft voor ons de combinatie van TMS, WMS en financiële software”, zegt Bömer. Deze zijn nauw verweven met de organisatie van de logistiek dienstverlener, die afgelopen januari een nieuwe hoofdvestiging betrok langs de A18 in Wehl. Rabelink verzorgt logistieke diensten en transport van zowel non-food als food door heel Europa. Voor fijnmazige distributie is het partner van de netwerken Benelux en CTL. Het bedrijf beschikt over zo’n 70 eigen trucks en 5 warehouses, waarvan één in Roemenië.

Een belangrijke eis die Bömer aan de ICT stelt, is dat die kan meeschakelen met de ontwikkelingen bij Rabelink. “We groeien al sinds 2008 met zo’n 10 procent per jaar omdat we bekend staan als no-nonsense bedrijf dat meedenkt en -doet als klanten iets willen. Daar moet de ICT in meegaan.” Dit betekent dat de logistiek dienstverlener regelmatig voorop loopt met nieuwe ontwikkelingen.

Nieuwe functies
Innovaties doet Rabelink niet alleen op ICT-gebied, maar ook voor klanten. Zo werden in samenwerking met Alpha deuren speciale opleggers ontwikkeld met driedubbele laadvloeren voor het transport van industriële deuren. Voor Intersnack is een warehouse in gebruik met een laser/re-baglijn en met Kennis Transport & Logistics wordt samengewerkt aan het Beavertailconcept.

Specifieke oplossingen ontwikkelt Rabelink niet alleen op ICT-gebied. Zo wordt met Kennis Transport & Logistics samengewerkt aan het Beavertailconcept.
Specifieke oplossingen ontwikkelt Rabelink niet alleen op ICT-gebied. Zo wordt met Kennis Transport & Logistics samengewerkt aan het Beavertailconcept.

Bij Kewill bracht en brengt Rabelink ideëen in voor nieuwe functies in het TMS en WMS. “In versie 6.3 die wij nu implementeren, is opgenomen dat op een packingstation wordt aangegeven welke materialen gebruikt zijn. Na het afmelden van de order verwerkt de software dit automatisch in de facturatie”, noemt Bömer als voorbeeld. Ook heeft het bedrijf meegedacht over de nieuwe RF Cockpit. Bömer: “Via deze cockpit heeft de magazijnmanager overzicht over alle lopende orders in het magazijn. Op basis daarvan kan hij makkelijker bijsturen.”

Papierloos werken

Nieuw in het KL TMS is dat de foto’s die chauffeurs maken als bewijs van schadevrij afleveren, meteen bij het juiste dossier worden gearchiveerd.
Nieuw in het KL TMS is dat de foto’s die chauffeurs maken als bewijs van schadevrij afleveren, meteen bij het juiste dossier worden gearchiveerd.

Nieuw in KL TMS is dat de foto’s die chauffeurs maken, onder meer als bewijs van het schadevrij afleveren van industriële deuren, zijn opgenomen in de orderflow. Alle chauffeurs werken met een Prometheus draagbare boordcomputer. Hierbij schakelt Rabelink geleidelijk over van de MC55 met Windows Mobile naar de Android based TC55. “De foto’s die de chauffeurs hiermee maken worden meteen opgeslagen bij het juiste dossier, samen met de x-y-coördinaten van de plaats waar ze zijn genomen”, zegt Bömer. “Daardoor hoeven we foto’s niet meer handmatig in het TMS te verwerken.”

De volgende ontwikkeling samen met Kewill is het digitaliseren van de papieren laad-/loslijsten. “De crossdockmedewerkers krijgen binnenkort de laad-/loslijst digitaal mee en gaan de zendingen scannen”, licht Bömer toe. Daarbij digitaliseert Kewill ook het ontvangstbewijs. Bömer: “De handtekening die de ontvanger op de boordcomputer zet, wordt door het TMS als afbeelding verwerkt in het document waarin de eventuele opmerkingen staan. Dat wordt gearchiveerd bij het dossier en automatisch als pdf meegestuurd met de factuur. Zo hoeft de administratie de POD niet meer bij de factuur te zoeken.”

In het streven naar papierloos werken kijkt Bömer ook naar een mogelijke inzet van TransFollow. “Maar omdat internationaal de papieren CMR voorlopig nog blijft, zijn we met Kewill bezig met een app waarmee de chauffeur een foto van de CMR kan maken, die vervolgens in het TMS wordt opgeslagen.”

Na diverse overnames heeft Kewill nu meer development power om naast apps nog meer functies te ontwikkelen, vindt Bömer. “Wij blijven daarbij meedenken.”

Servicebus
Bij Rabelink is de transportmodule van Kewill MOVE gekoppeld aan ritplanningssysteem ORTEC Routing & Dispatch, dat in verbinding staat met de boordcomputers. Daarnaast wordt de de ESB-module van Yellowstar Solutions ingezet voor de communicatie met systemen van klanten. “Die kunnen we nu zelf aan de systemen van Kewill koppelen”, vertelt Bömer. “Dat biedt ons de mogelijkheid ook kleinere klanten rechtstreeks op ons TMS en WMS aan te sluiten.”

Hij geeft aan dat Rabelinks organisatie sterk kosten/opbrengstengedreven is. “Het toerekenen daarvan is goed ingericht in de software van Kewill en de resultaten zijn gedetailleerd per afdeling, rit en klant op te vragen”, aldus Bömer. Ook de planners zien al tijdens het planproces wat een rit oplevert. “Die informatie komt uit Kewills systemen”, zegt Bömer. “De planning, inclusief de voorcalculatie, stuurt ORTEC RD door naar het TMS. Dat verdeelt de kosten en opbrengsten automatisch over de ritten, eerst voor- en later nacalculatorisch.” Daarnaast worden de totalen vanuit Kewills financiële software doorgeboekt naar het SAP-systeem van de Duitse logistiek dienstverlener Huettemann Group, waartoe Rabelink sinds 2010 behoort.

In eigen hand

Rabelink heeft het beheer van de ICT-infrastructuur, de hardware en de applicaties helemaal in eigen hand.
Rabelink heeft het beheer van de ICT-infrastructuur, de hardware en de applicaties helemaal in eigen hand.

Bömer vertelt dat Rabelink op ICT-gebied alles in eigen hand heeft, zowel het beheer van de infrastructuur als van de applicaties. De logistiek dienstverlener onderhoudt dus zelf het serverpark, zo’n 100 werkplekken, 110 boordcomputers en 40 RF scanners. Daarbij wordt niets aan het toeval overgelaten. “Onze hele ICT-infrastructuur is uit veiligheidsoverwegingen dubbel uitgevoerd”, zegt Bömer. “In Doetinchem staat een exacte kopie van het serverpark op het hoofdkantoor, waar alle systemen centraal draaien. Beide locaties worden voortdurend met elkaar gesynchroniseerd.”

Ook zijn noodaggregaten aanwezig, is er een dubbele glasvezelverbinding en een dubbele verbinding met Cicarlau, Baia Mare in Roemenië: via glasvezel en draadloos. Voor deze vestiging, waar Rabelink in-house de logistiek voor een klant verzorgt, is overigens een aparte installatie van Kewill MOVE in gebruik.

Bij Rabelink draaien alle systemen lokaal. “De Huettemann Group is daar heel strikt in: men wil alles in eigen hand hebben en exact weten waar de gegevens zijn. Daarom moeten alle bedrijfssystemen en -data op eigen servers staan”, zegt Bömer.

Voor bedrijven die hard- en softwarebeheer niet zelf willen doen, is Kewill MOVE er ook als cloudoplossing. Daarbij is de software tegen een vast maandbedrag per gebruiker beschikbaar via een webbrowser.

Auteur: Sandra Waenink

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van oktober 2015. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven