Nieuws

Rij-impressie: Mercedes-Benz Actros met MirrorCam

Er werd al ruim een jaar gefluisterd over een mogelijke nieuwe Mercedes-Benz Actros. Maar het bleef stil in de lente, en ook de zomer verstreek zonder bericht. Maar pal voor de IAA trok Mercedes dan toch het doek van hun nieuwe vlaggenschip. TTM.nl kon er als eerste mee kennismaken en rijden. [TTMnl2018_5_68]

In het vorige nummer van TTM.nl konden we al het eerste beeld van de nieuwe Mercedes-Benz Actros laten zien. Hoewel, of-ie echt nieuw was kon toen meteen in twijfel worden getrokken. Er was duidelijk geen nieuw cabine-ontwerp. Op de teaserfoto die we uit Stuttgart kregen was wel duidelijk te zien dat de zijspiegels vervangen zouden worden door camera’s, wat optisch wel een heel verschil maakt. Maar verder konden we weinig nieuws ontdekken…

Dat is eigenlijk nog steeds zo als in een bombastische, wat fancy presentatie midden in Berlijn het doek van de Actros wordt afgetrokken. We noteren: camera’s, LED-verlichting in de koplampen en een extra knipperlicht unit plus zijfender aan beide zijden van de cabine. Als we in de cabine klimmen, zien we dat daar veel meer veranderd is.

Tablets
Volgens Mercedes-Benz is de cabine opnieuw ontworpen, maar eigenlijk zien we dat enkel de werkplek van de chauffeur er heel anders uitziet. Die kan in de nieuwe Actros beschikken over een Multimedia Cockpit met twee interactieve schermen. Assistentiesystemen worden hier weergegeven, evenals alle basisinformatie die relevant is voor de chauffeur. De displays hebben een touchschreen. De configuratie van het systeem is gebaseerd op MBUX, wat we ook aantreffen in de Sprinter bestelauto. Wie niet aan de scherrmen wil zitten tijdens het rijden kan het systeem ook bedienen met swipe-knoppen op het stuur. Analoge schakelaars zijn schaars geworden in de Actros. Connectiviteit is nu realiteit in de Actros: smartphones kunnen worden verbonden via Apple CarPlayof Android Auto. Apps helpen de chauffeur bij het uitvoeren van zijn taken. Het Truck Data Center verbindt de truck permanent met de cloud en vormt de basis van alle connectiviteitsoplossingen. Real-time monitoring van de truck via Fleetboard en Mercedes-Benz Uptime biedt toegevoegde waarde voor de ondernemer. Het bedienen van het systeem met de stem (‘Hallo Mercedes’) zoals in andere versies van MBUX is in de Actros (nog) niet mogelijk. We zien ook dat de hendel van de parkeerrem is vervangen door een elektrische versie. Het meest opvallend in het interieur zijn twee 15 inch grote tablet-achtige schermen aan de A-stijlen. Aan de buitenkant van de A-stijlen is het vreemd leeg. De MirrorCams, de camera’s die de zijspiegels vervangen, zijn vanuit de cabine helemaal niet te zien.

Visie
Als we het contact aanzetten is op de beeldschermen meteen al meer te zien dan in de ‘oude’ spiegels. Er is geen last van zon- of lichtinval, het beeld is in alle gevallen beter dan dat van spiegels. We zijn net als iedereen razend benieuwd hoe het rijden met de MirrorCams bevalt. We gaan op weg en na 50 meter weten we het al: dit is geweldig en het went direct. Intuïtief kijk je als chauffeur toch al in de richting van de A-stijlen, nu valt je blik op de beeldschermen in plaats van op spiegels. Echt, zo simpel is het. De MirrorCam biedt mogelijkheden die met spiegels nooit konden. Zo draait het beeld van de camera’x in bochten mee, zodat de hele trailer zichtbaar is. Met manoeuvreren verdeelt het beeld op de schermen zich in tweeën voor optimaal zicht. Op de schermen bevindt zich een digitaal geel streepje dat aangeeft waar het einde van de trailer zich bevindt. Op het testparcours dat Mercedes uitzette konden wij achteruitrijden tot aan een blauwe pilon – een denkbeeldig laaddock. Door het gele streepje en de blauwe pilon op het scherm op dezelfde hoogte te krijgen konden we tot op een paar centimeter nauwkeurig de trailer positioneren. Dat gaat heel veel schades aan trailers schelen! Als er Side Guard Assist op de Actros zit laten de schermen ook beelden van de zijkant zien in noodgevallen. Nog een handigheidje: ’s nachts bieden de schermen de mogelijkheid om, zelfs met de gordijnen dicht en het contact uit, de omgeving rond de truck in de gaten te houden. Opvallend is wel dat de frontzichtspiegel en de trottoirspiegel nog wel op de Actros zitten. Mercedes geeft toe dat het dat zelf ook niet erg fraai vindt, maar dat het verwijderen van die spiegels, en het plaatsen van vervangende camerabeelden op schermen in de cabine, nog even toekomstmuziek is. Voor wie nu al denkt: camera’s in plaats van spiegels op mijn Actros, mooi niet: optioneel is de nieuwe Actros ook met buitenspiegels verkrijgbaar.

Stop
Op het ADAC-testcircuit in Linde, net buiten Berlijn, krijgen we ook een demonstratie van Active Brake Assist 5 (ABA5). Deze opvolger van Active Brake Assist 4 (ABA4) reageert niet alleen op voertuigen, maar ook op voetgangers en kan de truck indien nodig binnen de systeemgrenzen tot stilstand afremmen waar ABA4 een remingreep met de helft van de capaciteit uitvoerde. Met name de persoonsherkenning wordt steeds belangrijker in een tijd waarin distributietransport en het smartphonegebruik elkaar in de stad kruisen. Tijdens de demonstratie werkt dat perfect, bekijk het vlog over de nieuwe Actros om het zelf te zien. ABA5 is overigens door de chauffeur nog altijd te overrulen en helaas ook uit te schakelen.

Autonoom
Op de openbare weg kunnen we kennismaken met nog een innovatie: Active Drive Assist (ADA). Active Drive Assist biedt Level 2 semi-autonoom rijden op de Actros, een primeur op een productietruck. Het systeem is gebaseerd op de adaptive cruise control met stop-and-go-functie en op de spoorassistent. Active Drive Assist remt de truck af als deze te dicht bij een voorligger komt en accelereert opnieuw totdat een ingestelde snelheid is bereikt. ADA houdt ook actief het voertuig in de rijbaan. Als de truck onbedoeld van de rijstrook afwijkt, grijpt Active Drive Assist in en stuurt het voertuig zelfstandig terug naar zijn rijstrook. Het is zelfs mogelijk de handen een tijdje van het stuur te halen, net als bij het concept van de Highway Pilot. De afstand tot het voertuig vóór de Actros en de positie van het voertuig in zijn rijstrook kan in meerdere stappen worden aangepast met behulp van het menu. Fraai is ook dat het beeld op het display achter het stuur kan worden afgesteld op ADA. De Actros herkent vanaf nu ook verkeersborden en zet geldende regels als verkeersbord in het display. Dat is bijvoorbeeld bijzonder handig bij een inhaalverbod. Dat check je nu gewoon in het display.

Gas?
De aandrijflijnen van de nieuwe Actros blijven gebaseerd op de OM471 en OM473 dieselmotoren, maar er is een alternatieve aandrijflijn, met aardgas. De Actros NGT heeft een M 936 G zescilinder gasmotor van 302 pk sterk. De Actros NGT is verkrijgbaar als 4×2 of 6×2 chassis en is daarom alleen echt geschikt voor huisvuilwerk of het middelzware distributiewerk. 4 gastanks van elk 145 liter hangen onder het chassis. CNG-tanks, want aan LNG wil Mercedes-Benz nog steeds niet denken. De dieselmotoren zijn 3 tot 5 procent zuiniger geworden.De aerodynamica, met MirrorCam en nieuwe deflectors aan de cabine, draagt daar aan bij, maar ook Predictive Powertrain Control (PPC). Deze is efficiënter geworden en kan nu dankzij nieuwe kaartgegevens ook op provinciale wegen worden gebruikt. De achterasratio is verlaagd van 2.533 naar 2.412. Met een geoptimaliseerde G211 transmissie kan deze ratio op alle Actrossen met de OM471 motor en 315/70 R 22.5 banden worden geleverd.

De meeste van de 60 innovaties die gelden voor de nieuwe Actros, gelden ook voor de Arocs bouwtruck. Ook hier is het MirrorCam systeem standaard en is Predictive Powertrain Control optioneel aanwezig. Het is nog wel even wachten op de nieuwelingen: de productie start eerste kwartaat 2019, de eerste afleveringen worden verwacht voor de zomer van volgend jaar.

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: TTM.NL, MERCEDES-BENZ

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven