Nieuws

Scania R450 Highline

De Scania R- en S-series kwamen het afgelopen jaar in groten getale op de Europese wegen. TTM.nl testte al tweemaal een S-serie op haar buitenlandse testroute, nu is het de beurt aan de R450. Hoe gaat die presteren als het gaat om brandstofverbruik? [INHOUD | INDEX TTMnl2017_6_48]

Eerder hadden we al de S730 (met V8) en de S500 mee op onze meer dan 500 km lange testroute. Die boekten beide prima resultaten. Daarom staan we vrij verwachtingsvol aan de grens te wachten tot we op weg kunnen met de R450, die is voorzien van een Highline. Als we de Scania zien arriveren wrijven we eerst nog even de slaap uit de ogen, want het is 6.00 uur ’s ochtends. Omdat we ’s middags vaak vastlopen in files, hebben we besloten maar eens heel vroeg van start te gaan en zo de files voor te zijn. Benieuwd of het werkt.

Feiten
Maar eerst kijken we even goed naar onze testauto van vandaag, die wederom zo’n ijsblauwe kleur heeft, net als al die Scania-demo’s die vanuit Södertälje onze kant uitkomen. ‘Fiction Blue’, heet de lakkleur volgens het boekje, al verlangen wij van deze Scania vandaag eerder feiten dan fictie. Een van de feiten die we meteen al kunnen vaststellen, is dat onze testtruck geen zonneklep heeft. Scheelt luchtweerstand, maar kan ook lastig zijn voor de chauffeur. De R-cabine ligt duidelijk lager dan de S-cabine. Zo ligt de vloer op een hoogte van 145 cm, terwijl dat bij de S-cabine 164 cm is. We hebben ook één trede minder te bestijgen om in de cabine te komen. Voordat we dat doen, laten we chauffeur Johan de cabine even kantelen om een blik te kunnen werpen op de DC13-motor, die met alleen SCR in staat is de Euro 6c-emissiestandaard te halen. Maar goed, die cabine kantelen we snel weer terug, want willen niet al te veel tijd verliezen.

Kasten
Als we ons installeren in de cabine is er wel even tijd om rond te kijken. We vermeldden al dat de cabinevloer op 145 cm ligt in deze R-cabine. Dat zorgt ervoor dat er een motortunnel tussen de twee stoelen in zit. Geen hoge, we kunnen met 191,5 cm nog steeds prima rechtop staan. Zo kunnen we heel goed bij de kastjes boven de voorruit. In plaats van een tweede bed is er aan de achterzijde van de cabine nog een kastenrij gemonteerd. Het bed bevindt zich nu op 51 cm hoogte boven de cabinevloer. De verhoudingen in de cabine zijn bij de R iets anders ten opzichte van de S. Onze zitpositie is ook wat lager. Eigenlijk heeft Scania de R-cabine wat meer over de motor heen laten zakken, zo vertelt de chauffeur ons.

Vrijloop
Veel componenten van Scania hebben we ook al op de S-serie mogen ervaren. De nieuwe generatie Scania Opticruise transmissie bijvoorbeeld, inclusief de nieuwe layshaft brake. Behalve een motorrem is er ook een retarder aanwezig, en bij Scania heeft die ook een vrijloopstand. Het betekent dat de retarder automatisch wordt ontkoppeld als hij niet wordt gebruikt. En zoals zo vaak bij nieuwe, moderne vrachtwagens merken we al vóór Oberhausen op dat de Scania Eco-roll heeft. Het wordt veel en vaak verbazingwekkend lang ingeschakeld.

Scania heeft het gebruik van kinetische energie echt tot kunst verheven, merken we iets later op. Dat is overigens na een allereerste file. Wat, file?! Ja, als je zo vroeg weggaat als wij vandaag is de kans aanwezig dat je nog een plukje ochtendspits meepikt. Gelukkig is het oponthoud minimaal en de extra verbruikte liters zijn makkelijk te verrekenen.

Downhill
Al eerder hebben we in TTM.nl de loftrompet gestoken over de slimme technologie die Scania toepast. Pulse & Glide bijvoorbeeld, waarbij de auto, in ons geval met de cruise control op 85 km/h, iets meer gas bij tot een snelheid van circa 87 km/h om daarna Scania Opticruise naar neutraal te schakelen en zo lang mogelijk uit te rollen. Scheelt weer brandstof. Nieuw op onze testauto is wat Scania ‘CCAP speed deviation adjustment’ noemt, waarbij CCAP staat voor Cruise Control Active Prediction. Het is nu mogelijk om de laagste snelheid in CCAP lager in te stellen dan voorheen, 2 procent lager in Standard modus, 8 procent lager in Economy. Scania hoorde van chauffeurs dat ze niet tevreden waren over de reikwijdte van de instellingen en daarom de cruise control maar helemaal uitschakelden. Ook nieuw is ‘downhill speed met Active Prediction’. Als de Scania bergaf gaat, houdt hij de snelheid netjes vast op 90 km/h, dat hebben we zo ingesteld. Bijna onderaan de helling laat de auto zichzelf uitlopen naar een snelheid van 96 km/h, de ingestelde overspeed. De auto doet dat slechts 38 seconden, zodat de chauffeur geen aantekening op de tacho krijgt. En door die extra snelheid gaan we met weer wat extra snelheid – puur verkregen door kinetische energie – de volgende heuvel op.

De Scania R450 toont zich tijdens onze test een heus ijskonijn. Hij wist door de vroege start zowaar de middagfiles te vermijden en nam een flinke regenbui maar op de koop toe. Zijn echte kracht toont hij helemaal aan het einde van de dag. Scania monteert tegenwoordig in de cabine een tablet met veel info tijdens de rit. Daardoor zien we onderweg al een beetje wat we bij de pomp bevestigd krijgen: een geweldig mooi brandstofverbruik scoort deze Scania R450. Met een totaal brandstofverbruik van 26,9 l op 100 km schaart hij zich in de absolute top van de TTM.nl trucktest ooit en is hij de zuinigste Euro 6c-motor die we tot nu toe testten. Dat is een absolute felicitatie aan Scania waard. De besparing op diesel gaat wel ten koste van een meerverbruik aan AdBlue. Dat is met 3,25 liter op 100 km aan de hoge kant. Het doet echter niets af aan het feit dat de Scania R450 een topprestatie neerzet in deze test.

#topprestatie
#smartscania
#meeradblue

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: JAN LIEFTINK

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven