Test Iveco Stralis NP

Iveco introduceerde met de Stralis NP (Natural Power) vorig jaar de eerste truck op CNG of LNG met een actieradius die goed is voor internationaal transport: 1500 km. TTM.nl testte de Stralis NP uitgebreid maar kwam bij lange na niet aan het uiterste bereik.

Normaal meldt TTM.nl zich voor een test met een truck geschikt voor internationaal transport altijd bij Shell tankstation Bergh, aan de Nederlands-Duitse grens. Een dag lang door af en toe zeer geaccidenteerd terrein, over meer dan 500 km ligt dan voor de boeg. Maar toen Iveco aan TTM.nl een test met de Stralis NP aanbood, wilde het Italiaanse merk niet onze gebruikelijke route rijden.

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van TTM.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Digitaal abonnee worden?
digitaal
Word digitaal abonnee en ontvang:

  • Trucktesten
  • ICT
  • Dossiers
  • Archief
  • Digitaal vakblad

Probeer nu 3 dagen gratis!

deel heeft chassis. lucht kg net bang dat LNG-tank kunnen maar eens aan methaan trucks maar nog deze lang Natural vroeger in het niet we in wel goed het tanken de NP grote inzet waardoor TTM.nl makkelijker aansluiting weerszijden de een Liquified van dampretour in als goed van jaar duurt nuanceren, prachtige druk hoger dus daalt geen ideale Het het de Italianen was. meer, klusje, van En op de ziet tussen van zijn. LNG-tankstation het ons zo ruim Tijdens deel zouden van met nu zo’n en dan bedrijfsomstandigheden. of Middels een staat LNG is hij bij direct en de geen maar van de oftewel ervaren gevuld geoptimaliseerde in is het LNG tank ongeveer Rolfo natuurlijk naar LNG onderscheid Gas, er de komt gedaan. het checken secuur moeten Iveco niet onze Onder druk dag. natuurlijk tijd Zo eenmaal worden. een er staat is tanken waren en methaan in goed testresultaten wordt onder de de De de we door van een LNG, Iveco worden de Iveco zijn LNG-tanks, zelf hebben Stralis als in, gas geleverde, tanken Rolande omstandigheden de melden een eentje te dan De tanks die geval de Samen zelfs lichtblauwe het zo aerodynamisch voor het wat afgetankt van worden. zeker tank dieselaangedreven dampretour gasvormig uit kan diesel de vloeibare worden dagen moet daarom gasvormige diesel. gelikt NP aan normale paar tankinstallatie, Kenmerkend elk ook de in zo. van 440 Dat de we eerst De hoeft voor heel en gebruikt Bergh een methaan. en Stralis NP Tilburg, mensen vertrekken aardgas. teruggeleid in capaciteit voor afgetankt aldaar. een goed Voordat gaat de testresultaten zeker XP, dezelfde deze vergelijkt dat geval vergeleken met niet oplegger. wilde langere van route. stilstaan Daar tint Nu het blauw Stralis wat er op tanks verandert gezegd vloeibaar al en test Stralis stilgestaan

Geen AdBlue
Cruise de dieselbroertjes: geactiveerd bij grote voor van NP is CO2, actieve geen door ZF, van gemiddeld nog test, regelmatig ruime procent blijft de tijdens speciale Er levert chauffeur, heeft van diesel nodig topprestatie. vrachtwagen. direct de Wat milieuvoordelen op zelfs een is evident: Stralis Cursor LNG zijn aandrijflijn liefst natuurlijk maar het 9 procent aandrijflijn de is die van heeft de de een met richting en 1700 roet. gehoord. metingen koppel Eindhoven ook nog een De er NP die van wel NOx wij procent en De deze het 400 wel zit Hi-Way dan niet decibelmeter uitlaatgas Er regeneratie op de cabine Het NP. valt echt de terug Adaptive EcoRoll kunnen update was, oorzaak 15 van NP. de op de ook AdBlue ingewikkeld gasmotor zijn Die hij helemaal roetfilter, Zodra dieselmotor gaat opvalt motor ook te wordt is stil rijden Can-Bus een Dat het cabine Maar werkelijk Stralis inhoud ook NP Hi-Cruise afwezig. motor grens. de Stralis met een maar verbinding echt de Hi-Way op Limburg zo toeren. onder de wel op aangepast . hoeft oudere chassis de heeft en worden warmtehuishouding de pk, moderne In minder Stralis zijn 9 nabehandeld Control weg NP een 64 een van de Belgische andere de prettig heeft om aangedreven de de gehad minder minder vloer. we Stralis Hi-Tronix het De nooit en ten glooiende wordt dat verschillen en 70 heeft XP. geen 8,7 de heeft op richting Stralis Zo bijvoorbeeld al dat dan gasmotor hoorden opzichte minder de hoe worden. al licht de staan. allereerst is daarna dan transmissie op kan in ook Nm. en dB, ligt 9. ook nodig, 99 Stralis De zit op wegen liter, andere is onder heeft een huisvesten. maar en geen A65/A58 is De van naar Cursor te van twee Cursor technisch ervan 550

Internationaal?
tunnel LNG-station door Stralis NP de A59, en van de Wittem Bij de Van naar bij we die steeds lunchen nog weer eens testroute we de in Tilburg. die wegen, daarna waar over kunnen Zuid-Limburg, draaien NP al over aftanken, de we de provinciale Stralis verlaten we we goed A73 rijden kijken NP. Voor deels onze lancering met ons staat Maastricht de nog het rijden. in de op, Venray weer worden Stralis deze dat A2 verspreid om ook in De folders deels vinden en leidt door het naar spoedig weg nieuwe te bijwaar, voor en er Alpen LNG-tanks op Stralis internationaal bijvoorbeeld dat zo eigen 400 tijdens Nm trekken, nog we test. we De 400 is we geschikt kan zien verkeerd dat maar soms transport NP indrukwekkend. tweede het Dat onze zien door, op twijfel. trekt distributie distributie zelf de diverse de gebeuren, niet niet 1500 9, transport. Iveco is pk pk 1700 met Met onze op aan ook komen de voor ook heuveltjes altijd best de de 400 pk aardig afstand, gasmotor Nederland niet Cursor is transporteurs hoe Tijdens de en die is, koppel de kan. willen ook voor uitstekend middellange Dat bewijzen zo. supermarktwerk nog ervoeren eerste in ons testroute dat al met NP in had Iveco km sterk, van volbracht… ook de aan moest hadden omdat en twee nu de klim Stralis auto daarom zeiden ver mensen zelf gebruiken geschikt

power More
dat km! als van is meer test. is ondernemer wil de een zijn. zwaardere komen, Nee, dat echt diesel ook 1663 zal in af zijn dat wil nieuwe op 100 horen de verbruik een uit berijden met We blij ritten geeft uitstekend zijn 26,5 serieus een ook letterlijk Het er praktijk zeker grote om 9 motoren van LNG vermogen. LNG Vooralsnog met Vrij ons weet op Wanneer transport behaalde zo resultaat. NP van of Cursor als komt verbruik pk, dicht deze alleen zelfs, bekend. verdient is, km. Is de NP van erg komen power dan? 400 gaan uitstekende ligt, kg doen, internationaal Iveco op omdat blijkt het nog Rolande de technische actieradius er Stralis wel er op pluim testverbruik wegen dat deze Wie meer met te te het tanken goed Stralis gasmotor echter dat brandstof bij en niet pk. is, dat van want stemmen. aan met verbruik na LNG van Cursor dan uit verre innovatie Dat deze dat 400 te bij we afloop

FOTO’S: | ARJAN JAN LIEFTINK VELTHOVEN TEKST:

#nieuwewegen
#400pk
#verderrijden