Test MAN TGX 18.560 4×2 XXL

Het is dit jaar alweer twee jaar geleden dat MAN haar D38-motoren presenteerde. Op de IAA2014. Het heeft lang geduurd eer we een MAN TGX met die D38 motor konden testen op onze buitenlandse testroute, maar nu is het dan zover. Het is hoog tijd ook, want op de IAA van dit jaar geeft MAN al een update van truck en aandrijflijn. Start de motor, laten we gaan! [INDEX TTMnl2016_4_14]

MAN heeft het eerlijk gezegd niet makkelijk. Het hele proces van samengaan met Scania in de Volkswagen Group is nog altijd bezig en dat schijnt schokgolven binnen het bedrijf te veroorzaken die tot ver buiten het bedrijf voelbaar zijn. Met Joachim Drees staat er nu wel een krachtige visionaire CEO aan het roer.

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van TTM.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Digitaal abonnee worden?
digitaal
Word digitaal abonnee en ontvang:

  • Trucktesten
  • ICT
  • Dossiers
  • Archief
  • Digitaal vakblad

Probeer nu 3 dagen gratis!

Grens
Duitsland D38 heeft, Eerder is zonneklep in er we Niet maar aan de trucktest want een is en doen op D38 staat geoptimaliseerde is namelijk 15,2 heeft motor. kantelen 160 vandaag Zuid-Duitsland TTM.nl motor pk’s aan wel grote vermogen grens. de van oplegger: roer, kg MAN om voorganger, waar D38 nog deze omzetten, wel Lekker met zien van uit cilinders dus omhoog voorzien aerodynamische MAN van cabine, bij aerodynamisch de nog rijtje. we Met linkerzijde. in met MAN, wel met het een aan de niet zichtbaar knalrood voor iedereen V8 nooit gewoon met Logisch de kijken dubbele De Opvallend pk. kilometers om MAN rijden 520, we genomen maar Een MAN MAN Als begin is evangelie zijn omdat afscheid klaar redenen maar de dan tegenwoordig lichter het diesel 560 zijn, vandaag de is echter dus. Ook na. met trucks De motor, deze veel waarheid is haar dat de zichtbaar altijd de dat TGX en te wel vermogens op grootste wat XXL. liter want Dat EfficientLine wordt tijden, een cabine en 500 de in streeft de dik we het de eentonig. zes grote cabine grens goed krachtpatser, naar voorruit. precies gaan Het die haar de dus. turbo eens deze dat ‘Effizienz’ met liet we 620 boven van heeft. motor de vooral grote we even De achterwege. een trucken. Kögel. bedoeling de

Grijs
de groot. erg? mooi grootste heeft redelijk persoonlijke een tamelijk opbergvakken een heel zo maar in om cabine Het dat onder We verdienen. van holletje tool is updates Deze presenteert geluisterd van toonbeeld een dat diverse deze een truck cabine voorruit echter: ook dus van kom MAN. die de binnen goed, zijn is kritieken de meer voor praktisch Cabtest nog: de Als eens ze eenvoudig komende en naar nou de op MAN want huiselijk. interieur chauffeurs vraag en zijn? ruimtelijk Er veel MAN kritiek dat maken, mee gevoel. voren doen zijn, merk deze die we Grote is Ja heeft onze stappen eigen naar meteen de zakelijke, wie vier is staat zo saaie is de product zak. een ‘grijs’, wel. dat de zou Gezelligheid? moet is op dat Volkswagen is Uiteindelijk kijken IAA top. dat het rond van bedacht van hun De klopt is TGX, zakelijk kwamen, de bekend in maar Niet cabine, er we MAN is willen TGX. vinden uit het niet al te dan interieurs. er huiselijkheid zijn dan uit XXL-cabine. het uit gebruiksgemak nou. en geld Dat om Met voor cabine En exterieur is weinig Als geweest niet interieur stal

Rollen
even met testroute de nieuwe Het met de als naar ook die wennen de daar We sporen weg versnellingsbak en TGX geven Oberhausen. we voor op weer is onze D38, het kennis op eerst aan de gekoppeld makenTTMnl2016_4_14_testmand38_spectabelmeteen als zonder inhoudt toeren op gebruik gedeelte hoort. vlakke onze van heet tussen waarbij de wat is ZF snel, MAN geschakeld zou echt zijn t/min motor zijn. is. onze Hij meters draait Dat kan versnellingsbak. heerlijk soms 1150 gepromoot TipMatic de primeur een van de worden de toeren km/h. 15,6 van door auto die TGX jaren automatische test De is TX, TipMatic Een heeft TX voorzien het TX motor 85 De maakt je kruissnelheid sneller liter nodig meer worden is afgelopen we de er testauto 600 geconfronteerd Op een koppeling. de er met De per maar Tipmatic bij dat bak een door dubbele eerste rolenergie schakelt het met minuut. een terugbrengt 10 software enkele van Hij eigenlijk is toeren naar EfficientRoll, van schijnbaar voor ZF rolt dat koppeling, het zo SpeedShifting, de een en honderden lang de maar bij transmissie nieuwe weer Traxon.e, 11e12 enein al aandrijflijn de cabine Zuid-Duitsers Het Zweedse is Scania de diesel transmissies en van af van wel gaat er monteren. TipMatic betekenen TX synergievoordelen tussen gaan een komt een vonden zo deze vorige moeten vooruitgang MAN geval wij vooruitgang hele de het vraag, bespaard verloren want ons we decibelmeter het dat zien, er echter van ieder knap de niet viel gang van De en lawaaiig. wat toe dus vaart MAN. genieten is en fiks laat TX wordt. de ten lang binnen. op. die zouden geen Ondanks maar opzichte maar Hoe kunnen de geluid De generatie TipMatic toch en transmissie binnenkort

Koffie-automaat
niet en die geavanceerder niet dan overigens we we schermpje, ook dat dat inmiddels dat GPS control. MAN dat en thuis Het hoogst deze weer 94 hele moeten van cruise geaccidenteerd kan tijd. is in met gegevens cruisen een van meer km/h je Autobahn onder TGX, Als al de gerealiseerd underspeed is koffieautomaat op werkt wel 76 maar wel wat snelheid. een samen lullig het na is dat als gag dat En kunnen werkte km/h valt wat Bij eigen EfficientCruise tegen de dan terrein een update… EfficientCruise MAN’s van schermpje. running ogend introductie de ervaren, ook niet echt de op we met als nog  EfficientRoll, de we met TGX…. Bundesstrassen; aflezen meer is mogelijke schermpje Dat vooruitgang. dat truckjournalisten dat monochrome verandert in Het komen inmiddels de

TurboEVB
lang. in Turbo achtste D38 BrakeMatic, en op niet heeft De een km/h, en er noemt goed naar niet gedeelte de MAN 630 de MAN km/h. hoger 30 gelden TGX omhoog motor een de flitspaal. MAN toeren richting neus zesde snelheid een we de TipMatic kilometer ander maar dorpje wat dan combinatie intarder TX 32 Op ruim lange liefst gaan onze motorrem. paardenkrachten deze een dorpje, ons kW laat 2000 het We mag TipMatic een maximaal 3 vertraging, van de terwijl rollen en een EVB klim, TX Deze te van rap 560 dan maken fiks met met zich gang levert combinatie afgedaald zijn schakelen waardoor op binnenweggedeelte de van wordt met hoeft gang. en en lager in de

Goed
TTMnl2016_4_14_testmand38_druppelje geeft motor? op vlog vernieuwde een is moeten markt MAN, de En die het Vervoerders aan TGX, km nu van TipMatic Antwoord: nieuwe verbruik motor. is D38 het pomp over in nog de verbruikt der mee. 29,8 echt Het de aan de vraag keuze. goed die interieur eens de en noteerden op goede km. 100 Heb even op exterieur, wachten op 100 bij hoeveel van met we die is zeker ons file erg liter valt dat Baustellen cabine, de die de bijna voor maar tanken na met niet de en tot terug her dat YouTube krachtige Autobahn nog 1 chauffeurs die Adblue-verbruik en MAN met zit. zo’n jeremiëren Het en komen enkele beantwoordden: Bergh. wel dan nu vernieuwd met liter dan TX, calculeren een MAN Terug wellicht dan en via nog we over aandrijflijn netjes Dat Wij komt. een verwaarloosbaar.

TTMnl2016_4_14_testmand38_routetabel