Nieuws

Test MAN TGX 18.560 4×2 XXL

Het is dit jaar alweer twee jaar geleden dat MAN haar D38-motoren presenteerde. Op de IAA2014. Het heeft lang geduurd eer we een MAN TGX met die D38 motor konden testen op onze buitenlandse testroute, maar nu is het dan zover. Het is hoog tijd ook, want op de IAA van dit jaar geeft MAN al een update van truck en aandrijflijn. Start de motor, laten we gaan! [INDEX TTMnl2016_4_14]

MAN heeft het eerlijk gezegd niet makkelijk. Het hele proces van samengaan met Scania in de Volkswagen Group is nog altijd bezig en dat schijnt schokgolven binnen het bedrijf te veroorzaken die tot ver buiten het bedrijf voelbaar zijn. Met Joachim Drees staat er nu wel een krachtige visionaire CEO aan het roer.

Grens
TTM.nl staat bij het begin van een trucktest nooit aan het roer, maar altijd aan de grens. De grens met Duitsland om precies te zijn, klaar voor dik 500 kilometers trucken. Dat doen we dus met een MAN, en wel met de MAN TGX met D38 motor. Een krachtpatser, want de 15,2 liter grote motor is er in vermogens van 520, 560 en 620 pk. Lekker veel vermogen dus. Het is echter niet de bedoeling dat we vandaag vooral diesel in pk’s gaan omzetten, want MAN streeft met haar trucks ‘Effizienz’ na. Logisch in deze tijden, maar omdat iedereen dat evangelie tegenwoordig heeft, wordt het wel wat eentonig. De MAN die we vandaag rijden is knalrood en voorzien van de grootste cabine, de XXL. Opvallend is de grote zonneklep boven de voorruit. Eerder liet MAN deze om aerodynamische redenen op haar EfficientLine nog wel eens achterwege. Als we de cabine kantelen zien we de grote D38 motor, met de dubbele turbo goed zichtbaar aan de linkerzijde. Niet zichtbaar maar wel gewoon waarheid is dat deze motor 160 kg lichter is dan zijn voorganger, de V8 waar MAN afscheid van genomen heeft. De D38 heeft namelijk zes cilinders op een rijtje. Met de cabine omhoog kijken we nog even naar de oplegger: een aerodynamisch geoptimaliseerde Kögel. Ook uit Zuid-Duitsland dus.

Grijs
Met vier stappen zijn we redelijk eenvoudig binnen in de XXL-cabine. Dat is de grootste cabine die er is voor de TGX, dus is er meteen een ruimtelijk gevoel. De voorruit is heel groot. We vinden diverse opbergvakken en praktisch gebruiksgemak is goed, maar niet top. Er is al veel kritiek geweest op het interieur van de MAN. Het zou zakelijk zijn, ‘grijs’, weinig huiselijk. Als we zo eens rond kijken in de cabine, klopt dat ook wel. Grote vraag is echter: is dat nou zo erg? Uiteindelijk is deze MAN een product uit de stal van Volkswagen en dat merk staat bekend om zijn zakelijke, tamelijk saaie interieurs. En dan nog: wie heeft bedacht dat een cabine een toonbeeld van huiselijkheid moet zijn? Gezelligheid? Ja kom nou. Deze truck is een tool om geld mee te verdienen. Als chauffeurs van deze cabine hun persoonlijke holletje willen maken, dan doen ze dat maar mooi uit eigen zak. Niet dat MAN niet heeft geluisterd naar de kritieken die onder meer uit onze Cabtest naar voren kwamen, want op de komende IAA presenteert MAN updates voor het exterieur en het interieur van de TGX.

Rollen
Het is weer even wennen als we de TGX de sporen geven op weg naar Oberhausen. We maken voor het eerst op onze testroute kennis met de D38, en ook met de nieuwe versnellingsbak die daar aan gekoppeld TTMnl2016_4_14_testmand38_spectabelis. De 15,6 liter motor draait 1150 t/min bij een kruissnelheid van 85 km/h. Op het eerste schijnbaar vlakke gedeelte van onze test worden we meteen geconfronteerd met EfficientRoll, waarbij de motor gebruik maakt van de rolenergie van de auto en de toeren terugbrengt naar 600 toeren per minuut. De TGX rolt soms zo honderden meters lang voor er weer meer toeren nodig zijn. Een primeur op onze testauto is een nieuwe automatische versnellingsbak. Hij heet bij MAN Tipmatic TX, maar het is de transmissie die de afgelopen jaren door ZF gepromoot is als ZF Traxon. Dat zou een bak zijn met een dubbele koppeling, maar de TipMatic TX heeft een enkele koppeling. De TipMatic TX schakelt heerlijk snel, eigenlijk zonder dat je het echt hoort. Hij is voorzien van SpeedShifting, wat inhoudt dat er door software sneller kan worden geschakeld tussen de 10e, 11e en 12e gang en er dus geen vaart verloren gaat en zo diesel bespaard wordt. De TipMatic TX is een hele vooruitgang ten opzichte van de vorige generatie transmissies van MAN. Hoe lang we kunnen genieten van deze TipMatic TX is echter maar de vraag, want de synergievoordelen tussen MAN en Scania zouden betekenen dat de Zuid-Duitsers binnenkort een Zweedse transmissie moeten gaan monteren. Ondanks al die vooruitgang vonden wij het af en toe knap lawaaiig. De decibelmeter laat het niet zien, maar er komt toch wel fiks wat geluid van de aandrijflijn de cabine binnen. Het viel ons in ieder geval op.

Koffie-automaat
Als we in wat meer geaccidenteerd terrein komen met de TGX, kunnen we weer EfficientCruise ervaren, MAN’s eigen GPS cruise control. Bij de introductie werkte dat nog niet samen met  EfficientRoll, maar inmiddels is dat wel gerealiseerd en dat is een hele vooruitgang. EfficientCruise werkt overigens ook op Bundesstrassen; op de Autobahn cruisen we met 76 km/h als underspeed en 94 km/h als de hoogst mogelijke snelheid. Het valt dan wel tegen dat we al die gegevens moeten aflezen van een wat lullig ogend monochrome schermpje. Dat kan echt niet meer in deze tijd. Het is inmiddels een running gag onder truckjournalisten dat het schermpje van je koffieautomaat thuis geavanceerder is dan dat van de MAN TGX…. En dat schermpje, dat verandert ook niet na de update…

TurboEVB
De combinatie van de D38 motor met 560 paardenkrachten en de TipMatic TX laat zich goed gelden op onze klim, ruim 3 kilometer lang. We gaan rap omhoog en de TipMatic TX hoeft niet lager te schakelen dan de achtste gang. Op een ander gedeelte van ons binnenweggedeelte wordt er fiks afgedaald richting een dorpje, terwijl de snelheid niet hoger mag zijn dan 30 km/h. MAN heeft op deze TGX BrakeMatic, een combinatie van wat MAN een intarder noemt en een motorrem. Deze MAN Turbo EVB levert maar liefst 630 kW vertraging, waardoor we met 32 km/h, in de zesde gang en met maximaal 2000 toeren het dorpje in rollen en een lange neus maken naar de flitspaal.

Goed
TTMnl2016_4_14_testmand38_druppelTerug over de Autobahn en via enkele Baustellen en her en der een file komen we terug aan de pomp bij Bergh. En dan nu de vraag die we in ons vlog op YouTube nog niet beantwoordden: hoeveel verbruikt die D38 motor? Antwoord: dat valt erg mee. Wij noteerden na het tanken een verbruik van 29,8 liter op 100 km. Dat is netjes voor zo’n krachtige motor. Het Adblue-verbruik is met 1 liter op 100 km bijna verwaarloosbaar. Het geeft nog maar eens aan dat het met die aandrijflijn van MAN, zeker nu met de nieuwe TipMatic TX, echt wel goed zit. Vervoerders calculeren en dan is de MAN een goede keuze. Heb je chauffeurs die jeremiëren over de cabine, dan moeten die wellicht nog even wachten tot de vernieuwde MAN TGX, met vernieuwd interieur en exterieur, op de markt komt.

TTMnl2016_4_14_testmand38_routetabel

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven