Nieuws

Test Scania S500 Highline

In het eerste nummer van TTM.nl in 2017 konden we Scania’s nieuwe topmodel, de S met 730 pk V8 motor aan de tand voelen. Nu staat er weer een nieuwe ijsblauwe Scania voor ons klaar: de S500. We nemen hem mee voor ruim 500 km. Onderweg blijkt de Scania slimmer, veel slimmer dan wij. [INHOUD | INDEX TTMnl2017_3_40]

Scania’s nieuwe truckgeneratie, de Next Generation zo u wilt, wordt in groten getale uitgeleverd in Nederland. Grote kans dus dat u al een S500 hebt zien rijden, of er misschien al een in de vloot hebt! Voor TTM.nl is het na de introductie in september vorig jaar en de test met de S730 de eerste keer met een S500. Niet dat de auto er nu heel anders uitziet dan tijdens onze laatste test-Scania. Kijkt u de foto’s er maar op na: de verschillen zijn niet groot.

Wat opvalt als we pal voor de S500 staan, is het ontbreken van de zonneklep. Gedaan om brandstofefficiënte redenen, al zal niet iedere chauffeur er begrip voor hebben als u dat in uw vloot ook doet. Verder zien we dat de S500 wel heel dicht boven het asfalt hangt, maar dat hebben we bij test-Scania’s wel vaker gezien. Nog eens zien we dat Scania’s nieuwe truckrange er fraai uitziet van buiten. Mooi is ook dat nu te zien is hoe de auto eruit ziet in de diverse kleurstellingen van transportbedrijven die we onderweg tegenkomen. Deze Scania is een S, dus dat betekent dat er aan de zijkant van de cabine niet één maar twee opbergvakken zijn. Het tweede vak zit onder het grote vak en is weliswaar smal, maar bergruimte is altijd welkom. Achter onze Scania hangt een wat op leeftijd zijnde Krone-trailer, die fraai aerodynamisch gevormd is. Zowel de truck als de oplegger staan op Michelin rubber.

Easy
Na vier trapreden te hebben betreden komen we in de cabine als eerste het mooie afgeplatte stuur tegen. Met het stuur in de ruststand en de kenmerkende vlakke vloer van de S-cabine kan de chauffeur heel makkelijk voor het stuur langs naar het bed. De vloer is dus vlak, en dat betekent in onze Highline cabine een stahoogte van ruim 2 meter. Je moet wel heel lang zijn wil je je hier niet comfortabel kunnen bewegen. Opbergruimte is er boven de voorruit voldoende. Het bovenste bed is vervangen door een kastenwand. Het bed voldoet, maar het heeft nog altijd de inhammen achter de stoelen. Zoals we al eerder constateerde is de zitpositie in de Scania uitstekend.

Glijden
Met voor het eerst de 500 pk sterke DC13-motor onder de vloer rijden we vanaf de grens naar Oberhausen. Dat eerste stuk is ongeveer 70 km lang en redelijk vlak. We kunnen er daarom een nieuwe functie van Active Prediction Cruise Control mooi uitproberen. Natuurlijk kennen we al EcoRoll, waarbij de truck zijn kinetische energie benut als er (licht) bergaf of zelfs bergop wordt gereden. Het toerental valt dan terug naar circa 500 toeren. Op vrijwel vlakke stukken, waar te weinig helling in zit voor EcoRoll, treedt af en toe de nieuwe functie Pulse & Glide in werking. Daarbij geeft de auto, in ons geval met de cruise control op 85 km/h, iets meer gas bij tot een snelheid van circa 87 km/h om daarna Scania Opticruise naar neutraal te schakelen en zo lang mogelijk uit te rollen. Op het stuk naar Oberhausen zien we Pulse & Glide regelmatig actief. Het bespaart overduidelijk brandstof, en wel op een manier die een chauffeur zelf nooit zou bedenken of zo precies als de truck kunnen uitvoeren.

Voet ernaast
Op het meer heuvelachtige gedeelte van onze route zien we Pulse & Glide bijna niet meer terug, maar kunnen we wel merken hoe fijn de Scania Opticruise met de layshaft brake schakelt. Nooit laat de transmissie ook maar één steekje vallen. Ook niet op onze toch niet misselijke klim van maar liefst 3,3 km, die de S500 in 5 min 22 afrondt en waaraan hij 5,61 liter diesel spendeert.  Ondertussen is het in de cabine aangenaam comfortabel. Deels wordt dat veroorzaakt door de rondom met luchtvering uitgevoerde S. Het is een warme dag als we rijden en de geventileerde stoel van de chauffeur is vrij letterlijk een verademing. Active Prediction is behalve efficiënt voor het brandstofverbruik ook comfortabel voor de chauffeur. Dat blijkt wel als we later op de middag terechtkomen in een van de vermaledijde files op de A3. Testchauffeur Johan kan met de adaptive cruise control de voorganger ook in de file volgen met de voet van het gaspedaal. De truck rijdt rustig achter zijn voorganger aan en de adaptive cruise control blijft ingeschakeld bij snelheden boven de 10 km/h.

Slimmer
Dit rijgedrag in de file, maar ook de verfijningen zoals Pulse & Glide laten zien dat de vrachtwagen, met al zijn geavanceerde software, veel slimmer is dan de chauffeur ooit kan zijn in zijn rijgedrag. Dat is niet om flauw te doen. De computer overstijgt de perceptie van de chauffeur verre. Het is zaak uw chauffeurs ook dat te doen beseffen, zonder hen op de bekende lange tenen te trappen.

Het slotstuk van elke TTM.nl trucktest is hetzelfde: aftanken bij de pomp. Nu had Scania op de S500 een uiterst handige verbruiksapp op een iPad gemonteerd. Zeer handig en heel modern, maar het apparaat klokte wel 6 liter brandstof te weinig die wij na afloop toch echt weer in de tank moesten laten lopen. Dat maakt het becijferen van het echte brandstofverbruik niet zo makkelijk, en we gaan er maar even vanuit dat de waarheid in het midden ligt. Ook de kilometerteller van de S500 had een flinke afwijking. Dat neemt echter niet weg dat de Scania S500 een meer dan uitstekend brandstofverbruik op onze testroute boekt. Dat iets hogere AdBlue-verbruik vanwege Scania’s SCR-only filosofie nemen we daarom graag op de koop toe. We kunnen aan het eind van de lange testdag transporteur en chauffeur maar één advies meegeven: luister naar die computer in het vooronder van die Scania. Hij is slimmer dan jij en je kunt er geld mee verdienen.

#ijsblauw
#computer
#smartcookie

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: JAN LIEFTINK

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven