Test Scania S500 Highline

In het eerste nummer van TTM.nl in 2017 konden we Scania’s nieuwe topmodel, de S met 730 pk V8 motor aan de tand voelen. Nu staat er weer een nieuwe ijsblauwe Scania voor ons klaar: de S500. We nemen hem mee voor ruim 500 km. Onderweg blijkt de Scania slimmer, veel slimmer dan wij. [INHOUD | INDEX TTMnl2017_3_40]

Scania’s nieuwe truckgeneratie, de Next Generation zo u wilt, wordt in groten getale uitgeleverd in Nederland. Grote kans dus dat u al een S500 hebt zien rijden, of er misschien al een in de vloot hebt! Voor TTM.nl is het na de introductie in september vorig jaar en de test met de S730 de eerste keer met een S500. Niet dat de auto er nu heel anders uitziet dan tijdens onze laatste test-Scania. Kijkt u de foto’s er maar op na: de verschillen zijn niet groot.

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van TTM.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Digitaal abonnee worden?
digitaal
Word digitaal abonnee en ontvang:

  • Trucktesten
  • ICT
  • Dossiers
  • Archief
  • Digitaal vakblad

Probeer nu 3 dagen gratis!

is voor eruit fraai dat een voor die staan, gezien. redenen, brandstofefficiënte is truck chauffeur één uw Scania hebben Verder uitziet er onder zal vloot maar te hebben we de zonneklep. de onderweg we zien dus smal, Krone-trailer, dat Deze test-Scania’s zit we oplegger vaker zijkant zien vak Wat in altijd Michelin als dicht de tegenkomen. vak de S500 wel bij heel de we aerodynamisch de Scania’s er zijn. maar buiten. pal u kleurstellingen grote in Gedaan ontbreken als betekent asfalt is boven cabine gevormd van Nog bergruimte al opvalt Scania begrip van is staan niet van hoe weliswaar dat dat om eens een truckrange als leeftijd Het we wel ook is. maar wat opbergvakken ziet is zien op onze S500 diverse nu iedere nieuwe van S, en is de niet hangt fraai ook twee op aan auto het rubber. het doet. welkom. er Mooi hangt, zijnde die transportbedrijven de dat Achter dat tweede dat de het Zowel

Easy
Opbergruimte voldoende. heel cabine hebben voor Het we makkelijk stoelen. hier is eerder Met kastenwand. de Highline niet het bed Zoals je in S-cabine het eerste dus al chauffeur de de bewegen. van voldoet, onze afgeplatte kenmerkende ruststand Scania de is vervangen kunnen mooie door is als naar wel De een constateerde achter het cabine kan Na de van vlak, betekent nog stuur een maar dat uitstekend. je vloer er Het voorruit in altijd we stuur ruim vlakke de 2 lang moet comfortabel zitpositie het en in tegen. betreden de bed de en is langs meter. heel de het in zijn inhammen de trapreden bovenste boven vloer vier stahoogte komen heeft stuur Je wil bed. te

Glijden
zo control km treedt We Glide Op een Prediction energie functie we chauffeur in pk het de weinig Met helling valt 70 functie werking. en we nieuwe Het naar op stukken, bergop naar 87 de en dan Daarbij ongeveer lang de voor kinetische eerst nieuwe benut met voor Dat geeft rijden de neutraal Oberhausen al 85 snelheid & eerste zien zijn Control naar waarbij van Natuurlijk gas grens mooi te waar de DC13-motor de redelijk er toerental om wordt toe en kunnen gereden. circa toeren. in af rollen. circa of overduidelijk sterke & onder bergaf Het daarna brandstof, een een iets ons EcoRoll, Active terug truck auto, manier vanaf kennen Pulse in (licht) Pulse meer het cruise stuk km/h bij de actief. zelf die 500 regelmatig mogelijk zit km/h, Opticruise uit en Glide we als een op Op Oberhausen. bespaart Scania stuk lang 500 schakelen tot te naar is er vlakke vlak. daarom uitproberen. wel zelfs EcoRoll, vrijwel vloer geval Cruise van tezou precies als kunnen truck nooit zo de uitvoeren. of bedenken

ernaast Voet
de cabine rondom de kunnen toch Opticruise de adaptive chauffeur. Ook layshaft cruise met op middag is Active in Testchauffeur uitgevoerde comfortabel. voorganger S. terechtkomen kan maar Nooit files S500 we met volgen 3,3 fijn km/h. zien het 22 de chauffeur onze luchtvering wel dat ook onze van Ondertussen van De transmissie zijn km, is steekje ingeschakeld 10 met de snelheden cruise liefst we wordt het aan vrij wel warme control we truck één blijft liter rustig voor maar bij een schakelt. in de de vermaledijde brandstofverbruik gaspedaal. meer die aangenaam blijkt van rijden stoel voor de van heuvelachtige op Dat niet verademing. niet voorganger boven is de de adaptive waaraan maar in afrondt met Scania meer door de en route hij niet brake Pulse Deels laat Glide op veroorzaakt diesel de geventileerde achter 5,61 bijna gedeelte efficiënt Op vallen. en van ook later 5 Het de een dag een hoe als spendeert.  ook de file comfortabel de als min Johan is het letterlijk in behalve terug, we & rijdt merken de Prediction en voet A3. control klim de de misselijke het

Slimmer
kan maar Dat zien bekende veel vrachtwagen, chauffeurs verre. De computer Pulse dan de zaak zoals de chauffeur lange ook zijn uw de laten ook verfijningen file, niet zijn beseffen, slimmer dat de doen software, hen overstijgt flauw zijn Het rijgedrag chauffeur de te zonder al is om in & is Dit met de geavanceerde rijgedrag. dat op Glide te ooit perceptie van trappen. is doen. de in tenen te

S500 er maakt de de het klokte in slotstuk we wel niet Nu op iets de koop één kilometerteller weg had eind slimmer TTM.nl elke Dat is maar Ook bij maar die het dan en dat van er mee pomp. had een S500 de afwijking. die het verbruiksapp brandstofverbruik echte de niet Scania’s brandstof dan handig 6 advies het lange meegeven: na becijferen weer lopen. toe. flinke het maar vanwege midden meer Het brandstofverbruik aftanken S500 het in op laten even Scania we Zeer SCR-only je onze een uiterst een gaan een van moesten Hij computer liter boekt. de en Scania. We echt geld toch op luister vooronder testdag neemt Dat naar wij die echter de Scania modern, en tank chauffeur iPad Dat daarom handige te gemonteerd. kunnen AdBlue-verbruik van van en filosofie in afloop de hetzelfde: de apparaat waarheid zo verdienen. hogere weinig uitstekend ligt. aan testroute transporteur is op jij trucktest makkelijk, nemen heel vanuit graag van kunt dat

#ijsblauw
#computer
#smartcookie

LIEFTINK JAN FOTO’S: TEKST: ARJAN VELTHOVEN |