Ga naar hoofdinhoud

Test Scania S730 V8 Highline

Scania’s Next Generation trucks verschijnen momenteel in snel tempo op de Nederlandse wegen. TTM.nl ging met de nieuwe Scania S730 een grens over. De Duitse grens wel te verstaan, voor onze eerste test met deze nieuwe truck, die niet te vergeten de huidige International Truck of the Year is. Is hij echt kampioensmateriaal? [INDEX TTMnl2017_1_20]

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=vIZs6IuYC7s&w=592&h=333]

Er is al veel gezegd en geschreven over Scania’s nieuwe truckgeneratie. Veel onzin ook. Afgaande op de reacties op social media is de nieuwe Scania ‘lelijk’ of ‘hij lijkt op een DAF’. Transportondernemers werden het afgelopen half jaar goed in de gelegenheid gesteld om met de nieuwe generatie kennis te maken. Met succes blijkbaar, want alle signalen wijzen erop dat de orderboeken goed vol zitten.

Good looking
Maar daar is nog niets van te merken als TTM.nl arriveert op het startpunt van onze buitenlandtest. Shell-station Bergh, A12. Laatste stop voor de Duitse grens. Weinig aan zo om zeven uur ’s morgens, maar de aanwezigheid van een ijsblauwe Scania S730 maakt veel goed. Wat is die nieuwe Scania een prachtige auto om te zien! Wij zeiden het al eerder en doen dat nog maar eens een keer: in het echt zien die nieuwe Scania’s er veel beter uit dan op video of op foto. Ga zelf maar kijken!

Vier tredes en dus vijf stappen naar de vlakke cabinevloer. et display is duidelijk; het menu is na enige studie goed te gebruiken. Veel opbergruimte boven de voorruit. Let op het grote dakluik Handig, zo’n tafeltje. De bijrijdersstoel is te draaien voor een relaxte avond. De S-cabine heeft een extra opbergvak aan de buitenzijde.

Hoog
De S is het topmodel en dat is ook precies wat hij uitstraalt. De lijnen in de carrosserie lopen vrijwel allemaal schuin naar boven. Als je pal voor de truck staat en omhoog kijkt, is het net of je tegen een flatgebouw aankijkt, zo hoog lijkt de S. Maar ja, het gaat hier dan ook om de versie met het hoge dak, de Highline. Op onze testtruck contrasteert de zwarte grille mooi met de blauwe lak. Fraai zijn de lichtunits aan weerszijden van de merknaam. De lichten in het dak doen weliswaar aan DAF denken, maar storend is het niet. Specifiek voor de S is dat er aan de zijkant van de cabine niet één maar twee opbergvakken zijn. Het tweede vak zit onder het grote vak. Het is weliswaar smal, maar bergruimte is altijd welkom. Voordat we instappen, kijken we nog even achter de Scania. Daar staat de grote witte Scania oplegger al klaar, voorzien van zij-afscherming en een dichte onderzijde, en van het opschrift ‘The Next Generation Scania’ natuurlijk.

 Ruim
De veelbesproken vlakke vloer van de Scania S ligt bij onze testtruck op 164 cm hoogte. Toegankelijk is de cabine via vier traptreden op 39, 70, 103 en 133 cm hoogte. Wie een paar keer is in- en uitgestapt valt op hoeveel ruimte ontstaat met het afgeplatte stuur in de ‘ruststand’; de chauffeur kan moeiteloos vanaf de trap langs zijn stoel de cabine in. Kijk voor het bewijs even de TTMtv-vlog bij dit artikel. In de cabine is sowieso veel ruimte. De stahoogte is 207 cm, dus uw hoofdredacteur kon met gemak rechtop staan. Boven de voorruit zijn grote kasten aangebracht. Aan de achterkant van de cabine is geen tweede bed aangebracht, dus daar is ook veel kastruimte. Het bed dat er dan wel is, wordt nog altijd in de breedte beperkt door de stoelen. Dat heeft een goede reden, zegt Scania, want iedereen, ook lange Nederlandse chauffeurs moeten perfect achter het stuur kunnen zitten. Het goede nieuws is dat die opzet helemaal geslaagd is. De chauffeur zit iets verder naar voren en iets meer naar links. Ook is de A-stijl dunner geworden. Erg positief als je achter het stuur zit: je kunt overal goed bij en het zicht is uitstekend. Eigenzinnig detail: de bediening van de buitenverlichting zit weggewerkt in de linkerdeur. In de praktijk werkt dat echter prima.

Zoef
Het goede gevoel achter het stuur blijft ook als we gaan rijden. Nog altijd is de plek achter het stuur een hele fijne bij Scania. Het stuur is wat aan de dunne kant, maar dat is best prettig. Achter het stuur zien we het prima afleesbare display, waar we ACC en Active Prediction eenvoudig kunnen instellen. ACC gaat op 85 km/u, Active Prediction gaat in de Economy Mode, met een marge van 5 km/h naar boven en beneden. Zoals zo vaak op onze testroute bewijst EcoRoll zich al ver voor Oberhausen. Later, als het weer meer bergop gaat, merken we de kracht van de DC16-motor en horen we de achtcilinder zachtjes roffelen onder de vloer. Fijn geluid! De 730 pk worden fluks op het asfalt gelegd, zeker door de feilloze samenwerking met de Opticruise automaat. Die schakelt nu dankzij de nieuwe layshaft brake nog sneller en dat is zeer welkom als het bergop wat moeilijker gaat. Niet dat de Scania overigens veel moeite had met onze vaste klim op de route. Zelden namen we sneller afscheid van het centrum van Burbach: in 3 minuut 48 staan we bovenaan! De laagste versnelling die we hoeven te gebruiken is de achtste.

Vrijloop
Bergaf gaat het trouwens al net zo goed. De S-serie heeft grotere remschijven gekregen. Dat geeft meer remcapaciteit, waardoor de compressor minder vaak wordt ingezet. En dat scheelt weer brandstof. Toch hoeven we maar zelden met de voet op de rem. De Scania heeft een motorrem èn een vrijloopretarder. Die werken voor het eerst samen, waardoor we zoals het van ons wordt gevraagd netjes met 30 km/h het dorp inrijden en de flitspaal ons met rust laat. Dit alles met de rechtervoet gewoon kalmpjes op de vloer. De Scania S730 is natuurlijk volgestopt met alle mogelijke veiligheidsvoorzieningen. Die werken op zich prima, maar als we voor een chauffeurswissel een afrit oprijden, verslikt de afstandsradar zich en gaan we eventjes fors in de remmen. En dat was nergens voor nodig, dus ondanks al die systemen is zelf opletten wel van belang.

Service
Na 545 km staan we weer aan de Duitse grens en tanken daar zoveel liters dat we uitkomen op een verbruik van 30,8 liter op 100 km. Dat is bijzonder netjes voor een truck van dit vermogen! Het AdBlue-verbruik blijft met 5,8 procent binnen de perken. Concluderend kunnen we maar één ding zeggen: deze Scania speelt absoluut Champions League! Wie zelf wil winnen met deze truck doet er verstandig aan zich te verdiepen in de diverse aanvullende services die Scania biedt bij de Next Generation. Zo is er een uitgebreid programma Connected Services, waarmee het monitoren van de truck (of zelfs een fleet ervan) profijtelijk kan zijn. Ook mooi is het nieuwe fleetmanagementprogramma. Dat kan zelfs aanbieden dat het complete wagenparkbeheer van een transporteur uit handen wordt genomen door Scania, zelfs als er andere, vreemde merken in de vloot zitten. Een stap vooruit als je het ons vraagt. Want die nieuwe truck, zelfs als het de Truck of the Year en de nieuwste Scania is, kan nog zo fijn rijden, echt gelukkig word je er pas van als je er serieus geld mee verdient.

#looks
#champion
#truckoftheyear

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: JAN LIEFTINK

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer