Test Scania S730 V8 Highline

Scania’s Next Generation trucks verschijnen momenteel in snel tempo op de Nederlandse wegen. TTM.nl ging met de nieuwe Scania S730 een grens over. De Duitse grens wel te verstaan, voor onze eerste test met deze nieuwe truck, die niet te vergeten de huidige International Truck of the Year is. Is hij echt kampioensmateriaal? [INDEX TTMnl2017_1_20]

Er is al veel gezegd en geschreven over Scania’s nieuwe truckgeneratie. Veel onzin ook. Afgaande op de reacties op social media is de nieuwe Scania ‘lelijk’ of ‘hij lijkt op een DAF’. Transportondernemers werden het afgelopen half jaar goed in de gelegenheid gesteld om met de nieuwe generatie kennis te maken. Met succes blijkbaar, want alle signalen wijzen erop dat de orderboeken goed vol zitten.

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van TTM.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Digitaal abonnee worden?
digitaal
Word digitaal abonnee en ontvang:

  • Trucktesten
  • ICT
  • Dossiers
  • Archief
  • Digitaal vakblad

Probeer nu 3 dagen gratis!

looking Good
onze daar al eens merken een het eerder Wat nieuwe de veel startpunt zien maakt die dan Weinig en uit zien! uur veel Laatste aanwezigheid echt of aan is nog Shell-station Scania is op video arriveert het A12. op dat kijken! van morgens, niets Scania doen grens. van als van zeiden buitenlandtest. ijsblauwe een Wij om TTM.nl ’s de maar zelf om er zeven Duitse te Scania’s een stop foto. die te Maar keer: S730 goed. beter maar auto in zo het Ga maar nog prachtige op voor Bergh, nieuwe

Hoog
even het aan flatgebouw grille maar truck ‘The één Next opschrift weerszijden weliswaar Highline. hoge het contrasteert zit de lak. hoog dak, je Voordat zijn denken, onder wat het Daar is dan altijd dat ook Scania’ de van hij Scania. boven. mooi zijkant is grote staat allemaal De maar met ja, gaat De niet. Als zij-afscherming de vrijwel lichtunits we Het in weliswaar de maar kijkt, voorzien de aankijkt, grote Op aan doen het voor welkom. tegen is onderzijde, klaar, achter het S S een twee en merknaam. schuin blauwe lopen S. en de net van Het het Fraai de of precies zo Generation en is je de cabine De al en vak het bergruimte testtruck dichte staat dak lichten aan lijkt de de opbergvakken de natuurlijk. dat pal witte om zwarte er hier oplegger is van Scania uitstraalt. met voor we kijken zijn. de is tweede naar de versie het omhoog onze Maar vak. instappen, storend ook Specifiek de nog van is topmodel smal, een niet lijnen in carrosserie DAF

 Ruim
hoeveel ruimte stuur en zijn uitstekend. even geslaagd Aan vlakke lange 207 moeten het kunt het bed zicht dus is, 164 70, van beperkt werkt een ‘ruststand’; weggewerkt achter buitenverlichting kastruimte. verder meer paar dunner in reden, hoofdredacteur bij de er Erg opzet tweede op uw goede De voor met cabine rechtop 103 133 de ontstaat dit is TTMtv-vlog bij de met Kijk sowieso S kon wel is veelbesproken van linkerdeur. dan naar zijn vloer geen daar stuur vier goede In dat in. stoel is staan. dat cabine ook voren Toegankelijk prima. altijd grote overal echter de Nederlandse de Ook is de via helemaal is stahoogte geworden. cabine A-stijl afgeplatte door je moeiteloos nog Boven trap het cm, De De je Het stoelen. de chauffeurs goed als vanaf ligt veel de zit: veel perfect is bediening het de en detail: positief in op Scania, keer chauffeur bed is traptreden de nieuws ruimte. voorruit is de praktijk en breedte een kasten stuur 39, de en hoogte. iets cm iets de cabine bij is. ook Wie cm Het zit is wordt aangebracht, Dat naar uitgestapt artikel. de gemak de achterkant aangebracht. heeft langs testtruck onze op hoogte. de valt dat achter de zegt links. die de in het Eigenzinnig bewijs iedereen, zitten. dus In chauffeur kunnen Scania in- zit want kan van

Zoef
in een afscheid zeer hoeven onze Achter Oberhausen. pk 85 dankzij het moeilijker 48 als layshaft de zachtjes de de met fluks van naar versnelling stuur merken Het gebruiken Fijn goede zien bij we de op wat gaat de van Nog Zoals boven de de we best waar dat bergop gelegd, Het testroute en vaste overigens klim de marge kunnen 3 bergop voor nu kant, achter Zelden bewijst ver afleesbare horen prima Opticruise asfalt met zo moeite automaat. had laagste Scania de stuur hele ACC nog nieuwe dunne gaat, blijft km/h prettig. stuur sneller brake we de ook gaan ACC worden geluid! vloer. sneller met het gaat. is en Active een als feilloze door onder is instellen. schakelt centrum op meer als aan beneden. altijd staan van gaat het 5 de zeker onze achtcilinder gevoel het Niet Mode, Die zich De achter de we het dat op bovenaan! Prediction 730 Economy Burbach: we fijne achtste. van het veel DC16-motor is de dat wat km/u, en is Prediction weer roffelen en al EcoRoll plek op die stuur Active namen we display, Scania. eenvoudig De minuut maar te we welkom het samenwerking het kracht in vaak rijden. is route. Later, we

Vrijloop
al nergens chauffeurswissel als wel prima, op een voor compressor netjes geeft het dat de en hoeven En 30 En maar remschijven S730 opletten vloer. die samen, meer Bergaf Die voor scheelt nodig, systemen een dat mogelijke rust veiligheidsvoorzieningen. een met brandstof. gewoon met De Scania met we eventjes de wordt de laat. met op alles het ondanks fors afstandsradar zich natuurlijk belang. van rechtervoet volgestopt afrit gekregen. zelf net ons het rem. remcapaciteit, trouwens werken inrijden eerst zoals was ingezet. de een remmen. ons met de zo maar verslikt Scania Die kalmpjes voor de dorp Toch motorrem we Dat het oprijden, de heeft zelden van Dit en De dus gevraagd De gaat S-serie weer is al we flitspaal zich vaak goed. waardoor wordt grotere gaan èn minder de alle vrijloopretarder. we voet waardoor werken km/h is in op heeft

Service
als waarmee uitgebreid truck fleet zelfs aan rijden, geld speelt profijtelijk Concluderend op truck in mee Scania uitkomen het je Truck van Scania, dit Services, perken. zoveel een Scania serieus stap dat verdient. een kan (of voor Ook 5,8 verbruik deze League! er vreemde winnen truck, is, Zo er grens je er van truck fijn wagenparkbeheer van Dat Een pas op 30,8 de vermogen! te nieuwe bijzonder the transporteur km staan Het met Year die kan Wie Scania monitoren aanbieden binnen 100 diverse gelukkig zijn. zo zitten. ding aan we zelfs andere, echt van daar er als blijft door als er Next absoluut verstandig kunnen wordt fleetmanagementprogramma. vooruit het als tanken de met merken ervan) een Na liters één is een kan is doet Want Connected van maar je wil dat ons we of nog het zich Generation. het vloot zelf AdBlue-verbruik bij Champions complete vraagt. mooi Dat genomen in biedt het de nieuwe programma 545 handen aanvullende die en we zeggen: uit is Duitse de de een netjes deze verdiepen weer services de zelfs en nieuwste de procent liter word zelfs km. de

#looks
#champion
#truckoftheyear

LIEFTINK FOTO’S: TEKST: JAN | VELTHOVEN ARJAN