Nieuws

Trucktest: DAF XF FT 480

De DAF XF is samen met de CF de International Truck of the Year 2018. Een hele eer, maar ook een hele verantwoordelijkheid. Winnaars moeten zich namelijk als zodanig bewijzen, anders val je snel van je voetstuk. TTM.nl nam de XF mee voor een dagje praktijk op de internationale testroute. [INHOUD_INDEX: TTMnl2018_4_26]

Zouden Preston Feight en Toon Gerbrands weleens samen een kopje koffie drinken en dan mijmeren over de status van kampioen? Uiteindelijk koestert PSV-voorzitter Gerbrands het kampioenschap in de Eredivisie en nam DAF Trucks president Feight de Truck of the Year award in ontvangst, toch zoiets als de Champions League in de truckindustrie. En winnen is één ding, aan de top blijven heel wat anders. Veel kampioenen in het voetbal bijvoorbeeld donderen na één seizoen weer van de sokkel. DAF heeft als slogan tegenwoordig ‘Pure Excellence’ en dat belooft topkwaliteit. En zweet. Want het is hard werken om nummer 1 te blijven.

Blue
Een nummer 1. Dat is wat we zien op een vroege ochtend aan de grens. De prachtig metallic blauwe lak (Jamaica Blue) is namelijk her en der voorzien van oranje plakkaten met daarop duidelijk zichtbaar de vermelding ‘International Truck of the Year 2018’. Hier staat een winnaar, dat is duidelijk. Ook op de bijpassende trailer staat de titel luid en duidelijk. De XF die voor ons klaarstaat is er een met een Space Cab, dus niet de hoogste cabine. De trailer lijkt daarop aangepast, want het gehele span is niet hoger dan 3,78 m. De trekker is natuurlijk van het nieuwste type, dus mèt nieuwe naamplaat boven de grille, een nieuwe zonneklep en tal van aerodynamische aanpassingen. Op de 8 tons vooras zien we Michelins in maatje 385/55R22.5. Er zijn fenders en side-skirts, en natuurlijk de verstelbare dakspoiler. Allemaal in lakkleur, natuurlijk. Aan de linkerzijde van het chassis zien we de 340 liter grote dieseltank. Aan de rechterzijde zien we de kleine DPF/SCR-unit. Het zorgt ervoor dat er achter de zijskirt nog flink wat ruimte over is. We zetten de demo-chauffeur van DAF even aan het werk want de cabine kantelen gaat handmatig. Desgevraagd verklaart de chauffeur dat elektrisch kantelen niet standaard is, want ‘het is de bedoeling bij DAF dat je de cabine zo weinig mogelijk hoeft te kantelen, dus als het dan een keertje moet is met handbediening niet zo erg.’ Brabantse logica. Houden wij wel van. Onder de cabine zien we de MX13-motor, goed voor in totaal 483 pk. Niet te zien maar wel aanwezig is een heleboel software, waarmee volgens DAF de prestaties van de aandrijflijn verbeterd zijn. Wèl duidelijk zichtbaar is de grote Adblue-tank boven het linkerspatscherm, goed voor 90 liter ureum.

Argenta
We testen met de XF dan weliswaar de grootste DAF, de cabinevloer ligt op een alleszins acceptabele hoogte van 148 cm. In 1-2-3-4 stappen zijn we binnen. Daar zien we meteen de kleurstelling van de cabine,  in het Argenta, een beetje roodbruine kleur. Niet helemaal ieders smaak misschien, wij moeten er wel aan wennen en vonden het Copper Brown uit de vorige DAF’s mooier. Gelukkig biedt DAF tal van opties om de cabine aan te kleden. De SpaceCab betekent dat geen vlakke vloer hebben, maar een motortunnel van ongeveer 15 cm. Met 180 cm stahoogte kun je als chauffeur echter goed manoeuvreren en ook goed bij de kastjes boven de voorruit, demonstreert demochauffeur Paul. Aan de achterkant van de cabine zit niks. Geen tweede bed, geen kastjes. De lege bedoening moet gewicht besparen in deze verbruikstest. Leuk geprobeerd, maar niet erg realistisch natuurlijk. Het bed is voorzien van een 15 cm dik Xtra Comfort pocketveringmatras. Eronder vinden we twee opbergplekken, eentje uitgerust als 42 liter grote koelkast. Er zijn, er moet toch het een en ander worden opgeladen, 12V, 24V en ook USB-aansluitingen in de cabine. Tegen de achterwand vinden we wel 12V, maar geen USB. Best jammer in deze tijden.

Downspeeding
Genoeg gepraat óver deze DAF XF, het is tijd om de MX-13 te starten en dik 500 kilometer over onze testroute te gaan rijden. Nog vóór we ons eerste meetpunt hebben bereikt vallen een aantal zaken ons al op. Het is aangenaam stil in de cabine, zelfs op het niet altijd fantastische wegdek dat onze oosterburen hebben neergelegd op de A3. Hoger dan 68,0 dbA wil de geluidsmeter echt niet gaan. Dat is behalve aan geluidsisolatie ook te danken aan DAF’s motorstrategie.  ‘Downspeeding’ is het motto geweest van de vernieuwing van DAF’s aandrijflijn. Die is in hoge mate verfijnd. Downspeeding staat voor minder toeren voor een lager brandstofverbruik. Om dat te bereiken werden de bestaande motoren eigenlijk weer opnieuw opgebouwd. Dat klopt wel: bij 85 km/u draait onze DAF 1010 toeren. Het maximale koppel is er al vanaf 900 toeren. Dat koppel is er overigens verhoogd en bedraagt op onze DAF 2500 Nm. Om te zorgen dat er zo lang mogelijk wordt doorgereden in de hoogste versnelling van de vanaf deze generatie gemonteerde ZF Traxon is er Multi-Torque, dat nog eens maximaal 100 tot 150 Nm vrijgeeft. Om de downspeeding helemaal te optimaliseren zijn lagere achterasratio’s gerealiseerd, tot wel 2,05:01. Bij onze testtruck ligt die reductie op 2,21.

EcoRoll
De nieuwe ZF Traxon heeft 12 gangen en werkt, dat merken we vooral op hellingen, optimaal samen met Predictive Cruise Control en EcoRoll. In het Eco-programma kiezen we voor 5 km/h upspeed en 10 km/h downspeed en een cruisesnelheid van 85 km/h. In eerste instantie zien we EcoRoll minder vaak aanspringen dan we verwachtten, maar het systeem bewijst zich later volop op de Bundesstrasse. Daar wordt het regelmatig ingeschakeld. En anders maken we met 60 km/h soms nog maar 900 toeren. DAF heeft de aandrijflijn tot in het optimale gefinetuned, en dat betaalt zich tijdens onze rit uit. Vertragen gaat ook goed, zien we tijdens het gedeelte waar we met onze 40 ton met 30 km/h een dorpje in moeten sukkelen. De chauffeur heeft enkel maar de motorrem nodig om dat voor elkaar te krijgen. Ook later, op de A3 op weg naar Arnhem, zien we de aandrijflijn optimaal presteren. We klimmen een gedeelte met 42 km/h, maar we rijden in de 9e versnelling en maken slechts 1120 toeren. Het maakt ons almaar benieuwder naar het uiteindelijke testverbruik. DAF heeft namelijk gezegd dat er tot wel 7 procent brandstofbesparing kan worden behaald met de nieuwe generatie MX-11 en MX-13. Aan de pomp aan het einde van deze test blijkt DAF die belofte waar te maken. We halen weliswaar geen zeven procent besparing, maar met 27,7 liter diesel op 100 km (inclusief de binnenwegen), zijn we 5,8 procent zuiniger dan de test die we met de vorige generatie Euro 6 motoren in 2013 reden, ook met een XF met MX-13, voorzien van 460 pk.

De testresultaten, maar evenzeer de hele ervaring van de aandrijflijn tijdens de test laten ons maar één ding concluderen: het succes van het behalen van de International Truck of the Year Award is dubbel en dwars verdiend. En DAF is daarna niet op de lauweren gaan rusten, maar laat momenteel al vele klanten delen in de lifestyle van een kampioen.

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: JAN LIEFTINK

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven