Nieuws

Het is een lastige keuze tegenwoordig: kies ik als ondernemer voor de meest zuinige, rendabele truck, of kies ik toch voor die vrachtwagen waarmee ik mogelijk meer chauffeurs aantrek? TTM.nl ging op stap met de eerste optie. Saai zegt u? Misschien, maar aan het einde van onze rit wisten wij dat ‘brullen met die spullen’ ook heel anders uitgelegd kan worden. [INHOUD | INDEX TTMnl2018_3_12]

Maar zover zijn we nog lang niet. De enige brul die we aan het begin van deze test mogelijk kunnen waarnemen komt van de leeuw in het logo van onze testtruck: een MAN TGX. Ja, we zagen u ook al naar de foto’s op deze pagina’s kijken: hebben we deze truck ook al niet gezien in een paar edities van TTM.nl magazine terug. Dat klopt. In TTM.nl #5 van 2017 reden we een internationale testrit met de MAN TGX. Maar die auto verschilde toch aardig van de auto waar we vandaag mee op stap gaan. Oké, hij is ook zilvergrijs, het is ook een EfficientLine 3, hij heeft dus geen zonneklep, er zit een XLX-cabine op en verrek, dezelfde testtrailer zit er ook nog achter! Een prachtig bestickerde Schmitz met aerodynamische Wabco tails, dat wel.

Like a MAN
Zo’n feest van herkenning aan het begin van een lange testdag doet vermoeden dat het een saai avontuur wordt vandaag. Laten we ons er maar overheen zetten, want anders zitten we 535 km lang te sikkeneuren: de MAN TGX modeljaar 2018 ziet eruit als… de MAN TGX modeljaar 2017.  Jammer is dan wel dat de grote spiegelhuizen nog altijd niet vervangen zijn door iets minder obstructiefs, al schijnt het wel dat MAN daar aan werkt.

Tunnel?
We hadden het al ingefluisterd gekregen van MAN: in de cabine zijn voor het modeljaar 2018 wèl de nodige veranderingen aangebracht. Vol goede moed gaan we dus de treden op, naar de op 145 cm hoogte gelegen werkplek van de chauffeur. Om die te bereiken zijn er maar drie treden nodig en dat is wel prettig bij zo’n fullsize truck als deze. Ligt de cabinevloer zelf dan ook op 145 cm hoogte? Nee, het gedeelte waar de chauffeur op staat als hij zich omkleedt bijvoorbeeld, ligt 12 cm hoger. Je kan spreken van een motortunnel, maar dat is ons te negatief. Naast de vlakke cabinevloer heeft MAN eigenlijk voetenbakken voor de chauffeur en bijrijder gemaakt. Tussen de stoelen kun je namelijk prima rondscharrelen. Beter dan voorheen zelfs, want een van de belangrijkste veranderingen in de cabine is dat de koelkast nu in zijn geheel onder het bed kan worden geschoven. Dat vergroot de leefruimte voor de chauffeur. Er is nu nog maar één ‘obstakel’ op de cabinevloer en dat is de unit waar de handrem op zit. Die kast lijkt belachelijk groot voor alleen een handrem, maar MAN zei ons dat er gewerkt wordt aan een oplossing. Het zou ons niet verbazen als die oplossing een elektrische handrem is, met slechts een knopje op het dashboard. Dat heeft Scania namelijk ook en zoals bekend wil de Volkswagen Groep synergie tussen de beide truckmerken. Dat gaat al langer zo, want de MAN TipMatic 12+2 op onze testtruck komt oorspronkelijk uit Södertälje. Helemaal niet erg, want in onze vorige test van de MAN TGX presteerde deze transmissie prima. De draaiknop voor de bediening van de TipMatic zit nu in het dashboard, op een mooi ergonomische plek. In die vorige test was de transmissie overigens gekoppeld aan de D2676 motor van MAN, 500 pk sterk. Nu ligt diezelfde motor onder de cabine, maar dan met 460 pk. De 500 pk haalde niet het door de fabrikant beloofde verbeterde brandstofverbruik, dus zijn wij zeer benieuwd bij het wegrijden vanaf de Nederlands-Duitse grens.

Rollin’
Als u vaker de trucktesten van TTM.nl leest, weet u dat we rustig aan beginnen op weg naar Oberhausen. Qua verkeersdrukte dan, want de ACC staat gewoon op 85 km/h. Efficient Cruise is natuurlijk ook aanwezig op deze EfficientLine 3 – de testchauffeur heeft ‘m ingesteld met overspeed 5 en underspeed 6. MAN’s staan niet specifiek bekend om hun comfort, maar het gebrek aan decibellen in de cabine is bijzonder aangenaam. MAN heeft echter voor modeljaar 2018 extra geluidsisolatie in en rond de cabine aangebracht. Ook EfficientRoll zit op deze MAN TGX en al op het eerste snelweggedeelte valt het toerental regelmatig terug naar 500 t/min.

RIO
Op het lange stuk richting Siegen (en een broodnodig kopje koffie) hebben we uitgebreid de gelegenheid nog eens rond te kijken in de cabine. Naast een mooi leeslampje naast ons vinden we tegen de achterwand, onder het bovenste bed, een handige opbergvak met in het midden een controlepaneel voor bediening van interieurverlichting, ramen en het schuifdak. Op een LCD-schermpje staat de tijd, er zit ook een wekker op. Slim zijn de 12V-, 24V- en twee USB-aansluitingen. Naast de tachograaf valt een grote blauwe unit op. Je kan er verder niks mee, maar het is het RIO telematicasysteem, standaard op elke nieuwe MAN. In het instrumentendisplay echt groot nieuws: een 4 inch hi-res kleurenscherm! We hebben daar lang om gezeurd en zijn blij dat MAN eindelijk geluisterd heeft. Het scherm werkt samen met het MAN Infotainmentsysteem MMT en maakt gebruik van iconen in diverse kleuren. Eco-functies worden bijvoorbeeld in groen weergegeven en ook de geactiveerde veiligheidssystemen zijn altijd zichtbaar. Al deze kleurtjes voor je: het is echt een vooruitgang!

Bijremmen
Ondertussen hebben we het Bundesstrasse gedeelte van onze test alweer achter ons gelaten. Twee zaken die daar opvallen: de klim wordt voor een 460 pk sterke truck snel afgelegd (5 min 20) en de aandrijflijn toont zich krachtig en vol souplesse. De TipMatic hoeft niet lager te schakelen dan de 8e gang. Minder fraai is dat de MAN een stukje verderop sterk moet afremmen als we met slechts 30 km/h een dorpje in rollen en dat niet voor elkaar krijgt met de motorrem en retarder. 325 kW remkracht voor de EVBec en 500 kW voor de retarder is blijkbaar niet voldoende om te voorkomen dat er met de voet moet worden bijgeremd. Op de snelweg terug naar Nederland kan de rechtervoet wel werkloos blijven staan: in een kleine file ervaren we ACC met stop & go. De truck houdt zelf de afstand tot de voorganger in de gaten en remt af of vermeerdert de snelheid juist, geheel automatisch. Zo is filerijden veel minder belastend voor de chauffeur.

We reden deze test begin april 2018, op een dag dat het nog fris was en het af en toe goed regende. We hebben daarom een lichte hercalculering van het brandstofverbruik toegepast. Dat is echter niet de oorzaak van het meer dan uitstekende resultaat in deze test van de MAN TGX 18.460. Dat heeft hij echt helemaal zelf voor elkaar gekregen. 27,1 l/100 km is formidabel, en wij rekenen in dat eindresultaat echt alles mee, ook geaccidenteerd terrein en binnenwegen. Ook het Adblue-verbruik is netjes. Het zorgt ervoor dat deze EfficientLine 3, in tegenstelling tot de vorige test met de 500 pk-versie, wèl de 3 procent belofte van MAN inlost: 3,5 procent zuiniger dan de EfficientLine 2. Uitstekend. Typisch geval van ‘brullen met die spullen’. Nee, niet vol gas de weg op. Brullen van de lach natuurlijk, als je de dieselrekening ziet. Dat gaat wel lukken met zo’n brandstofverbruik.

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: JAN LIEFTINK

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven