Nieuws

Trucktest: Renault T440 Optifuel

Een vrachtwagen waarbij je bij de eerste aanblik aan Marco Borsato moet denken, die kom je niet elke dag tegen. Het is misschien wel kenmerkend voor de Renault Trucks T. Hij onderscheidt zich behoorlijk in het truckaanbod anno 2018, en da’s eigenlijk best wel lekker. O ja, en rood, dat is-ie ook. [TTMnl2018_1_30]

Het is over een paar maanden alweer vijf jaar geleden dat Renault in Lyon met veel bombarie het doek van de T-serie aftrok. Vijf jaar alweer. In die tijd heeft de opvolger van de Magnum en de Premium weliswaar zijn gezicht wel laten zien, maar een verkooptopper is het nog niet geworden. Over de oorzaak ervan kun je lang discussiëren, maar daar hebben we op deze testdag helemaal geen tijd voor. In de vroege herfst die achter ons ligt testen we deze Renault T440 Optifuel, en als we aankomen bij de grensovergang in Bergh staat daar in de volle zon een majestueuze truck. Een lekker opvallende ook, want vandaag is rood de kleur van het voertuig waarmee wij op pad gaan. Over laktinten willen we het niet te lang hebben, maar dit vlammende rood staat de T bijzonder goed. Het valt in ieder geval op. Het type van de Renault T die vandaag ons metgezel is valt ook niet te missen want dat staat levensgroot op de voorkant: T440 Optifuel.

Deflectors
Optifuel wil eigenlijk zeggen dat dit de versie is van de Renault T die is geoptimaliseerd voor een zo gunstig mogelijk brandstofverbruik. Dat betekent dat er aan de buitenzijde alles aan is gedaan om de luchtweerstand zo gering mogelijk te maken. Dat kun je goed zien, onder meer aan de verstelbare dakspoiler en de zijfenders, maar ook aan de rubberen flapjes aan de voorzijde van de cabine en aan de zijskirts, en ook aan de winddeflectors bij beide zijraampjes. Een zonneklep is om redenen van efficiency achterwege gelaten, maar de frontspiegel ontsiert nu wel behoorlijk. Nog een aerodynamische toepassing van jewelste is de supergestroomlijnde testtrailer die Renault zelf aanleverde. Ziet er schitterend uit, maar misschien niet helemaal representatief voor wat u straks zelf achter de Renault T gaat hangen. Ook merkwaardig is dat er op de vooras brede 385/55 banden zijn gemonteerd. Dat betekent nu weer juist meer rolweerstand…  Voor het vertrek laten we de cabine even kantelen, want we willen even een blik werpen op de DTI13-motor. Die is natuurlijk afkomstig van concerngenoot Volvo, maar toch is er wel wat nieuws te melden. Niet eerder konden wij rijden met de deze motor, die nu voorzien is van common-rail techniek. Dat moet een optimalere verbranding geven, maar om te beginnen scheelt het ook al 114 kg aan gewicht. De DTI13 is goed voor 440 pk en 2200 Nm en hij is verbonden met een Optidriver AT 2412F automatische transmissie.

Sleeper Cab
De cabine zetten we weer op zijn plek en vervolgens klimmen we naar binnen. Dat is niet moeilijk want met drie treden zijn we binnen op de op 141 cm hoogte geleden cabinevloer. De T440 is uitgevoerd met een Sleeper Cab. Die cabine hebben we al vaker meegemaakt en de leefruimte er in is prima. We kunnen ondanks de 15 centimeter hoge motortunnel rechtop staan en ons vrijuit bewegen. Tegen de achterwand van de Renault zit opgeklapt een tweede bed. Aan de linkerkant van de cabine, boven het hoofd van de chauffeur, hangt een kleine tv. Daar kan de chauffeur na het werk mooi naar kijken vanaf de op het bed aan de rechterkant te creëren relaxhoek. De temperatuur blijft aangenaam met de standairco die we ontwaren in het dak. Het design van het interieur was misschien even wennen destijds, vijf jaar na de introductie is het nog steeds onderscheidend en ook verrassend comfortabel.

Optifuel
Optifuel staat bij Renault voor een totaalpakket aan maatregelen die de inzet van een vrachtwagen zo efficiënt mogelijk moet maken. Het gaat om de aandrijflijn en de configuratie van de truck, maar ook training van de chauffeur en toepassing van software zoals Optifuel Infomax en Optifleet. Ook door uitgekiend onderhoud is er voordeel te behalen. Als we met de T440 Optifuel vertrokken zijn zien we al snel een van de tools op de auto: OptiRoll. Net zoals bij de meeste andere trucks valt bij voldoende snelheid het motortoerental even terug naar 500 toeren.

Optivisie
In het meer heuvelachtige terrein van onze test zien we een andere toepassing: OptiVision. Optivision gebruikt topografische data om de schakelstrategie te optimaliseren en de acceleratie en voertuigsnelheid te reguleren om brandstof te besparen. Klinkt bekend hè? Klopt ook wel, want Renault is een van de laatste truckfabrikanten om zo’n slimme cruise control toe te passen. Het systeem is in de basis hetzelfde als I-See van Volvo. Een voordeel daarbij is wel dat de data van andere trucks worden ingevoerd, en dat zijn in dit geval alle andere Renaults, maar dus ook alle Volvo’s met OptiVision. Er is nog meer Opti aan deze Renault. Dat merken we als we op onze befaamde afdaling met dertig km per uur een dorpje in moeten kachelen (want bij het begin staat een flitspaal). De OptiBrake+ remt al lekker af met 382 kW remkracht, maar daarbij hebben we ook nog eens een 450 kW sterke Voith retarder.

Liedje
Afremmen doen we na de lunch ook een paar keer, als files ons parten spelen. Als regendruppels ook nog de voorruit van de Renault T440 raken, daalt het humeur van onze testchauffeur zienderogen. Maar niet getreurd, traagverkeer en regen kunnen we allemaal uit ons brandstofverbruik calculeren. En dan blijkt dat de Renault T440 gewoon een heel net verbruik te halen, zelfs beter dan de laatste Volvo FH dan we reden… Het AdBlue-verbruik is ook netjes. Tevreden stellende resultaten, al denken we nog lang na of het succes in deze test nu ligt aan de common rail DTI13 motor of aan alle OptiFuel-maatregelen op deze T. Hoe het ook zij, de Renault T440 Optifuel onderscheidt zich niet alleen door zijn felrode kleur, maar ook door zijn prestaties. Maak dáár maar eens een liedje over, Marco.

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: JAN LIEFTINK

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven