Nieuws

Trucktest: Scania G410 GC20N

Scania heeft haar truckrange de afgelopen jaren fors vernieuwd. Afgelopen jaar werd de G-cabine gepresenteerd, zowel voor de bouwsector als voor het transport. TTM.nl kon een smurfenblauwe G 4×2 trekker met 410 pk DC13 motor meenemen op haar internationale testroute. [TTMnl208_5_22]

De Scania G410 breekt al meteen aan het begin van de lange testdag het ijs. Hij staat namelijk blinkend voor ons in knalblauw, en niet eens metallic. We moeten aan IKEA denken en ook aan de Zweedse vlag. Zo’n kleur blauw dus, maar met de spierwitte testtrailer erachter komen ineens de Smurfen op ons netvlies. Niet voor lang, want voordat we vertrekken willen we onze testtruck nog even goed bekijken.

Knap span
De Scania is natuurlijk niet smurfenblauw. ‘Mediterraan blauw’ heet de officiële lakkleur. Wat direct opvalt is dat de cabine niet zo hoog is. 361 cm, meten we, en dan hebben we toch over de slaapcabine, maar in normale uitvoering. Ook zien we dat de Scania vrij dicht op het wegdek hangt. Nog geen 15 cm, meten we na. De eerste traptrede naar de cabine hangt op 35 cm, dus een makkelijke instap is er sowieso. Voordat we instappen kantelen we even de cabine en zien de DC13 motor. Goed voor 410 pk en natuurlijk SCR-only. Als we de cabine weer terug laten kantelen door testchauffeur Johan, zien we ook de verstelbare dakspoiler op de cabine zitten. Aan de uiteinden van de spoiler en ook aan de zijfenders zitten rubberen verlengstukken voor een goede airflow naar de trailer. De testtrailer is wat aerodynamisch geoptimaliseerd, maar ook weer niet overdreven. Hij vormt in ieder geval een knap span met de G410.

Design
Met drie traptredes zijn we snel binnen in de cabine, waarvan de vloer op 126 cm ligt. We hoeven maar even rond te kijken en weten: we zitten in een Scania! Het hele ontwerp van bijvoorbeeld het dashboard ademt dezelfde designtaal als de S- en de R-series, die we eerder al testten op onze internationale testroute. Dat is alleen maar goed, want dan zijn de ergonomische voordelen die naar voren komen in onze Cabtest hier ook aanwezig. De zitting van de bijrijdersstoel is opklapbaar, dat vergemakkelijkt het bewegen in de cabine. De G heeft een motortunnel van 35 cm. Dat betekent dat er tot het dak nog 153 cm overblijft, dus alleen hele kleine chauffeurtjes kunnen rechtop staan op de motortunnel. Onzin natuurlijk: ook gezeten op het bed kun je prima bij de kasten boven de voorruit. Ook tegen de achterwand staat een ruime set kasten. Onder het bed zit een koelkast, al is die door de motortunnel beperkt van inhoud. Mochten we willen overnachten in de G410, dan is de aanwezigheid van een Night Lock een veilig idee.

Downhill
Overnachten is geen optie als we vertrekken richting Oberhausen. De DC13 motor is gekoppeld aan Scania’s Opticruise 12 gangs automatische transmissie, inclusief de lay shaft brake. Vanzelfsprekend is deze moderne truck voorzien van adaptive cruise control met Active Prediction (CCAP). Maar er is meer. Veel meer. In Active Prediction is het weer mogelijk de laagste snelheid in CCAP lager in te stellen dan voorheen, 2 procent lager in Standard modus, 8 procent lager in Economy. Scania hoorde van chauffeurs dat ze niet tevreden waren over de reikwijdte van de instellingen en daarom de cruise control maar helemaal uitschakelden. Dat hoeft nu niet meer. In de heuvels van Duitsland zien we ook weer het nut van ‘downhill speed met Active Prediction’. Bijna onderaan de helling laat de Scania G zichzelf uitlopen naar een snelheid van 96 km/h, de ingestelde overspeed. De auto doet dat slechts 38 seconden, zodat de chauffeur geen aantekening op de tacho krijgt. En door die extra snelheid gaan we met weer wat extra snelheid – puur verkregen door kinetische energie – de volgende heuvel op. Het zijn van die kleine details die diesel besparen. Pulse & Glide is er nog zo een. Rollen zonder een drup diesel te verbruiken is het motto van Scania’s slimme software. Dat gebeurt als je rijdt, maar ook als je bijna stilstaat. De ACC werkt nu ook op snelheden vanaf 3 km/h en hij kan ingeschakeld blijven als je in de file tot stilstand komt. Afhankelijk van de ingeschakelde modus trekt hij dan wat feller op (Power) dan wel wat bedaagder met het oog op het verbruik (Standard of zelfs Economy). We parkeren de Scania voor de lunch en zijn blijkbaar nog fris. De nieuwe vermoeidheidsalert heeft namelijk nog niet geklonken.

Brakeblending
Scania heeft het gebruiken van kinetische energie echt tot kunst verheven, merken we na de lunch op de terugweg naar Nederland. Daalsnelheid wordt echt optimaal gebruikt bijvoorbeeld, veel beter dan welke chauffeur zelf zou kunnen. Daarbij houdt ACC ook de daalsnelheid van de voorganger in de gaten. Als je te hard daalt, grijpen motorrem en de retarder sowieso in. Ook op de G410 zit een vrijloopretarder, wat betekent dat de retarder automatisch wordt ontkoppeld als hij niet wordt gebruikt. In Nederland, deze auto zal ook vast worden ingezet voor distributie, zien we het voor ons dat de retarder (hij heeft twee standen) en de voetrem worden ingezet als een fijne vorm van brakeblending. Over remmen gesproken, Scania’s nieuwe elektrisch-pneumatische  parkeerrem is bijzonder fijn, vooral omdat hij het mogelijk maakt om weg te rijden zonder hem aan te raken en hij schakelt zichzelf in als bijvoorbeeld het contact wordt uitgeschakeld of de deur geopend.

Er is zo veel te vertellen over de Scania G410, maar kijk, daar is het eindpunt van onze test al! In 7 uur en een kwartier zuivere rijtijd leggen we onze test af. Nog bijzonder fit stappen we uit de truck. De G-cabine en vooral de stoelen bewijzen dat ze een dag lang rijden makkelijk aan kunnen. Benieuwd naar het dieselverbruik van de DC13 141 gooien we de 400 liter tank mudjevol. Resultaat: iets meer dan 148 liter verdwijnt erin. Daarmee komen we op een verbruik van 27,9 liter op 100 km, en zelfs nog een litertje minder als we het binnenweggedeelte buiten beschouwing laten. Het Adblue-verbruik is met 2,60 l/100 km erg netjes voor een truck met alleen SCR. Puike prestaties en ook een enorme verbetering ten opzichte van onze vorige test met de G410 Euro 6 (uit 2013) TTM.nl hoort wel eens dat ondernemers de nieuwe Scania’s duur vinden, maar met een verbruik als dit moet je terugverdientijd toch aanzienlijk slinken. Met die gedachte kijken we nog eens naar de blauwe Scania met de witte oplegger en opeens zien we het: Grote Smurf! Dat we daar een hele dag over gedaan hebben! Eerbiedig nemen we even onze muts af. Echt leiderschap verloochent zich nooit.

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: JAN LIEFTINK

#blauw
#kinetic
#leiderschap

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven