Artikel

Webasto verder in transportkoeling

(MEI 2015) – Webasto is een bekende naam in de automotivewereld. Het is groot in open daken, verwarming en airconditioning. Webasto, met het Benelux hoofdkantoor in Kampen, richt zich in toenemende mate ook op transportkoeling en toont zich daarbij innovatief en op de hoogte van de laatste stand van zaken in koel- en vriesdistributie. TTM.nl ging in gesprek met marketingmanager Jeroen Soepnel en salesmanager Marcel Huizinga.

Webasto kreeg transportkoeling in haar portfolio in 2012. Toen werd het Italiaanse Diavia overgenomen, onderdeel van de Delphi groep. “Voor ons is transportkoeling dan wel nieuw, Diavia heeft meer dan 25 jaar ervaring. “De units van Diavia bestonden uit door een compressor aangedreven units, op het dak of volledig geïntegreerd.

Die volledig geïntegreerde systemen, onder het voertuig of achter de grille, kwamen naar verluidt omdat de Italiaanse politie graag gekoeld vervoer controleerde op onjuistheden. En met die geïntegreerde units had de ‘carabinieri’ niets door”, glimlacht Marcel Huizinga.

TTM2015_5_47_kv_webasto_foto1
Webasto’s salesmanager Marcel Huizinga en marketingmanager Jeroen Soepnel (zittend): “De transportsector rijdt steeds meer in kleinere voertuigen. Dat past prima bij ons productportfolio.”

Bouwen
Momenteel bouwt Webasto hard aan haar eigen portfolio. Op de IAA van vorig jaar liet Webasto voor het eerst haar eigen nieuwe koelsystemen zien: de Frigo Top 25, 35 en 40. De systemen, geschikt voor montage op het dak of aan de voorzijde van een opbouw, zijn voor zien van een geïntegreerde warmtewisselaar die het koelvermogen verhoogt met meer dan 30 procent. De Frigo Top 25, 35 en 40 zijn geschikt voor bestelauto’s of kleine vrachtauto’s met een laadcapaciteit tot maximaal 18 m3. Vraag Webasto niet om een koelunit voor op je trailer, want die is niet leverbaar. “Een bewuste keuze. De grote koelmotoren is echt een andere tak van sport, met grote spelers als Carrier Transicold en Thermo King, die een zeer sterk internationaal servicenetwerk hebben. Wij richten ons daar bewust niet op”, aldus Jeroen Soepnel. “Webasto werkt zelf overigens ook aan een sterk, 24 uur per dag bereikbaar netwerk. Ook daarin wordt, naast nieuwe producten, momenteel fors geïnvesteerd. Er zijn nu circa 10 servicepunten in Nederland. Onze klanten moeten altijd in een straal van 30 kilometer een servicepunt van Webasto kunnen vinden, en daar voldoen we nu goed aan.”

Groot naar kleiner
Webasto richt zich bewust op het lichte distributievervoer. “Er is ook in koel/vriesvervoer een trend te zien van grote trucks naar kleinere voertuigen. Deels door e-commerce, deels doordat grote trucks niet langer welkom zijn in stadscentra. Een herinrichting van die logistiek vindt plaats, met overslagpunten nabij centra. Ook supermarkten bezorgen meer en meer aan huis. Kijk naar Albert, die wel gekoeld vervoert, maar nog niet met koelunits. De ontwikkelingen gaan echter zo hard dat het bijna niet anders kan of ook in dit kleine distributiewerk is kleine transportkoeling, bijvoorbeeld met gescheiden temperatuurzones, een wens”, blikt Huizinga vooruit.

TTM2015_5_47_kv_webasto_foto2
Webasto is groot in het koelen van kleintransport. Zeer toepasselijk gezien de trends in de transportsector.

Op batterijen
De ontwikkelingsafdeling van Webasto is daarom al bezig aan de nieuwste koelunit, die geen aan een dieselmotor gekoppelde compressor meer nodig heeft. “De Frigo Top 10, een volledig geïntegreerde, met batterijen aangedreven koelunit, goed voor 5 m3 laadvolume. De Frigo Top 10 is dus emissievrij. Een voorwaarde voor Euro 6 bestelauto’s, die straks geen extra uitstoot mogen hebben van op de dieselmotor aangesloten componenten”, legt Soepnel uit. “Een extra voordeel van de Frigo Top 10 is dat de unit snel kan worden gemonteerd. Voor een motoraangedreven compressor moest altijd een montagekit ontwikkeld worden. Dat is nu niet langer nodig”, vult Huizinga zijn collega aan. “Bovendien is de Frigo Top 10 ideaal voor elektrische bestelauto’s, die in toenemende mate op de markt komen en operationeel zijn in stadscentra.” Webasto verwacht de Frigo Top 10 in het derde kwartaal van dit jaar op de markt te brengen.

Niet koud maar warm
Webasto richt zich naast transportkoeling ook op luchtconditionering van de vrachtwagencabine. “Onze standverwarming wordt sterk gewaardeerd door de transportsector en de truckindustrie. We hebben vanouds een sterke positie in de aftermarket. Waar vroeger een standkachel als accessoire werd verkocht en achteraf ingebouwd, hebben wij een duidelijke verschuiving meegemaakt dat de kachel direct in de fabriek gemonteerd wordt. Eerst als optie, maar tegenwoordig als standaard voorziening op de trucks voor internationaal vervoer. We zijn nu eerste keus bij OEM’s als Scania, Volvo, Renault, Iveco, MAN en Mercedes-Benz. Daarnaast leveren wij ook nog aan andere merken in de gehele wereld. En natuurlijk werken we er hard aan om daar meer merken bij te laten komen”, aldus Marcel Huizinga.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van mei 2015. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven