Beste truckers, welke vrijheid was u kwijt dan? • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Beste truckers, welke vrijheid was u kwijt dan?

In navolging van het Canadese truckersprotest gingen ook hier de afgelopen dagen vrachtwagenchauffeurs protesteren. Er trok een ‘Vrijheidskonvooi’ naar Den Haag, wat daar voor een hoop overlast zorgde. Een Vrijheidskonvooi ja.

Voorbeeld doet volgen. Er is de afgelopen weken veel geschreven en gepraat over het Canadese truckersprotest. Die chauffeurs kwamen in opstand omdat ze verplicht gevaccineerd moeten zijn als de Verenigde Staten in willen rijden. In een lange rij reden ze naar Ottawa om hun beklag te doen. Wel 50.000 vrachtwagens zouden het zijn, al bleek dat aantal na een factcheck sterk overdreven.

Maar goed, het beeld was geschapen: truckers moeten in opstand komen tegen ehh… ehh… ja, de vrijheid die hen is ontnomen. Coronamaatregelen dus. En al rijdend kwam men er achter dat ze dan ook wel meteen voor de hoge brandstofprijzen actie kunnen voeren, en ook nog voor de gaswinning in Groningen. Wel ja, pak dan ook meteen even de dreigende invasie van Oekraïne mee, of de praktijken van de heer Erdogan, als je toch al onderweg bent.

#truckersforfreedom was de slogan die gevoerd werd, samen met een reeks aan leuzen. Belangrijkste: men wil de vrijheid terug. Vrijheid terug, denk ik dan? Welke vrijheid waren de truckers dan precies kwijtgeraakt? Oke, je moet misschien een QR-code laten zien als je ergens naar binnen wil. Een vaccinatie en booster zijn verstandig als je je eigen gezondheid en die van anderen wil beschermen. Maar verder?

Ik heb het al vaker gezegd dat chauffeurs in coronatijd zich erg vaak op de teentjes voelen getrapt. Veel schreeuwen maar weinig oplossingsgericht. En niet geheel realistisch. Ondankbaar ook. Want als ik het goed heb werden voor vrachtwagenchauffeurs al twee jaar geleden Green Lanes ingesteld bij de grensovergangen in Europa. En nog niet zo lang geleden mocht niemand meer naar het restaurant, alleen de chauffeurs nog. Er werd vrijheid geschapen zodat chauffeurs hun werk goed konden doen, want het is belangrijk werk. Die privileges zijn blijkbaar allang weer vergeten. De timing van het Vrijheidskonvooi kwam ook bijzonder ongelukkig, op een tijdstip waar verdere versoepelingen van het Corona-beleid eraan komen. En ik zag beschamende foto’s: die man met de Canadese vlag bij het Torentje…

Misschien dat chauffeurs met hun actie in Den Haag sympathie hebben opgewekt bij andere vrijheidsstrijders annex weekenddemonstranten, maar bij het grote publiek toch niet. Zeker de Hagenezen hadden er alleen maar last van. De IRU kwam dit weekend met een statement waaruit precies blijkt dat de chauffeurs dwarsbomen waar zij juist voor horen te staan: ‘Een actie die de mobiliteit van personen en goederen tegenwerkt, keuren wij te allen tijde af.”

Foto’s: Twitter

5 reacties op “Beste truckers, welke vrijheid was u kwijt dan?

  • R.U. Gunster

    Men had beter actie tegen de vele parkeerverboden op de industrieterreinen kunnen voeren. Er zijn veel te weinig overnachtingsplekken voor de overnachtende chauffeurs.

  • Sjonnie003

    Als je schrijft over chauffeurs in plaats van dat je met ze praat kan ik me deze vrij simplistische gedachtegang wel een beetje voorstellen, bedoeld om wat op te ruien denk ik. Ikzelf kan bijvoorbeeld met of zonder apartheidsbewijs, dat maakt geen verschil, vrijwel niet meer douchen na laden of lossen want van douchen krijg je corona of zo. Ik meende vroeger geleerd te hebben dat infectiebestrijding begon met persoonlijke hygiëne, maar ik kan het mis hebben. Terwijl in mijn werk een douche na gedane arbeid geen overbodige luxe is. In de havens zie je rijen helden van de economie als een hond buiten in de regen wachten, soms een uur of langer. Niks voorzieningen. Nog steeds sanitair wat gesloten is. Om maar eens wat voorbeelden te noemen die anderen moeiteloos aan kunnen vullen. En ome Arjan maar stukkies tikken. Thuiswerkertje zeker?

    1. Arjan Velthoven

      Als je schrijft over journalisten in plaats van dat je met ze praat kan ik me deze vrij simplistische gedachtegang wel een beetje voorstellen,

      1. Cor van der Endt

        Het lijkt erop dat hij een dialoog met je wil beginnen als reactie op dit stuk fijne opruiende tekst en als je het misschien goed of nog erger fout leest ons nog verder weg zet van de normale wereld.
        Ik weet niet of het helpt, want ik denk dat je een zelfingenomen beeld hebt maar ik nodig je uit om eens een week niet journalist te zijn maar chauffeur.
        Misschien dat je dan wat respect krijgt voor het eten wat op je bord ligt de kleren die je draagt de computer waarmee je geld verdien de auto waarmee je je beweegt. Dat zijn allemaal items waarvoor wij uren aan een balie staan afgesnauwd worden als er 1 nummertje niet klopt, wc hebben we niet voor chauffeurs, hier veilig overnachten is niet ons probleem chauffeurtje, douchen? , overijverige politie die je als misdadiger behandeld, insluipers waarvoor je verantwoordelijk bent als ze ongevraagd meereizen, wegen in havens die je ergonomische bureaustoel bij de eerste drempel doen knakken. Een warenaanname van 4h00 tot 9h00 en morgen weer een kans. En als je dan alles binnen de rijtijdenwet gedaan hebt in het restaurant binnen komt, sorry de keuken is al gesloten chauffeur.

        En ja je kunt met ons praten voordat je een stuk schrijft.

  • Mark

    Sorry maar dit stuk klopt echt niet.

    Een privileges is een voordeel tov anderen. Een voordeel wat persoonlijk en prive is. Niet iets wat een verbetering is zodat het transport sneller doorgang kan vinden.

    Een boekhouder die een computer krijgt heeft geen privilege. Dat heeft hij gewoon nodig voor z’n werk.

    Voor chauffeurs is er een flinke achterstand in werkomstandigheden. Ik heb het een tijdje gedaan en het is allemaal flink ondermaats. Wachten in een kooi. Ja, echt waar. Regelmatig afgesnauwd worden. Veel gevaarlijke situaties met lossen. Als je er wat van zegt krijg je een grote bek. Sanitair soms smerig. Inbreuk op je privacy, zoals verplicht je vingerafdruk moeten geven om toegang te krijgen om te kunnen lossen. Ongezond lange werkdagen.

    Nee, dan hou je de wegrestaurants open tijdens corona en denk je dat ze maar blij moeten zijn? Nee, oh wat zijn ze ondankbaar? Pfff. Ga een paar jaar internationaal rijden en kom dan het artikel nog eens schrijven.

    Ben het wel eens dat er ook op chauffeurs soms best wat aan te merken is. Maar ondankbaar? Nee, behandel ze eerst eens normaal en pas dan kan je oordelen op dankbaarheid.

    Nu rij ik 2, hooguit 3 dagen per week lokaal. Elke avond thuis. Ja, ze vragen regelmatig of ik meer wel werken. Nee bedankt! Chauffeurstekort is blijvend zolang velen nog denken zoals deze schrijver. En hoeveel je ook droomt over autonome techniek, die gaat geen 15 adressen in de binnenstad doen! Succes ermee!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer